Hej,
Jag vet med säkerhet att jag har 3 fas till spisen. Det finns tre säkringar till spisen i elskåpet, hade en behörig elektriker i huset nyligen som tog bort gamla proppskåpet till sk dvärgbrytare.
Jag kan inte tyda kopplingsschemat på bilden och om motsvarande kablar är kopplade enligt 2 eller 3 fas så som de är monterade.
Jag vet med säkerhet att jag har 3 fas till spisen. Det finns tre säkringar till spisen i elskåpet, hade en behörig elektriker i huset nyligen som tog bort gamla proppskåpet till sk dvärgbrytare.
Jag kan inte tyda kopplingsschemat på bilden och om motsvarande kablar är kopplade enligt 2 eller 3 fas så som de är monterade.
Den är kopplad trefas enligt det högra schemat på dekalen.
tack, det är det jag tänkte också genom lite uteslutning när jag kollar på hur femman var kopplad. Det jag inte på rak arm minns är varför man ritar streck från de tomma platserna. Men detta är ju min okunskap som gör att jag tycker det är ologiskt, hade varit tydligare med bara ett streck rakt ner från varje siffra där en tråd ska vara iskruvadFotografen skrev:
hur som helst, tusen tack för svaret.
Sedan är det också en fråga hur det ser ut i andra änden av anslutningssladden? Perilex (i så fall vilken Perilex) eller fast anslutning?
Måste sitta byglar mellan 1 o 2 samt 3 o 4 för att hela spisen ska fungera.
Måste sitta byglar mellan 1 o 2 samt 3 o 4 för att hela spisen ska fungera.
Hur ser det ut i andra änden på kabeln?
Det KAN vara 3-fas
1 Fas (Svart) på 1 & 2 ihopkopplade med ett bleck.
1 Fas (Brun) på 3 & 4 ihopkopplade med ett bleck.
1 Fas (Blå) på 5 men fel kabelfärg (blå ska vara N)
PE (skyddsjord) på 5.
Det KAN vara 3-fas
1 Fas (Svart) på 1 & 2 ihopkopplade med ett bleck.
1 Fas (Brun) på 3 & 4 ihopkopplade med ett bleck.
1 Fas (Blå) på 5 men fel kabelfärg (blå ska vara N)
PE (skyddsjord) på 5.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Sladden är med all säkerhet inkopplad trefasigt enligt det högra alternativet. Jag antar att det är den blå ledaren som föranleder din fråga. I fyrledare kan det finns en blå part och den får där användas som neutralledare. Så det kan ju vara så att spisen är felaktigt inkopplad både med 400 V och 230 V...
Svaret hittar du kanske i andra änden av kabeln. Sitter det en perilexstickpropp så ska den blå ledare vara ansluten till ett av stiften för fas.
Svaret hittar du kanske i andra änden av kabeln. Sitter det en perilexstickpropp så ska den blå ledare vara ansluten till ett av stiften för fas.
OK! Det är byglar mellan där, dåså, då förstår jag att man drar streck där emellan för byglarna.J Josth skrev:
Inga problem där. Klassisk 400 V perilex med saknat nollstift. Blå ledare kan som Bo säger vara nolla men den kan (är) också vara fas i denna applikation. Man ska aldrig förutsätta att blå är nolla.
Det är inget konstigt alls med kopplingsschemat. Man visar helt enkelt alla anslutningsplintar som finns och hur det ska kopplas.
Det är inget konstigt alls med kopplingsschemat. Man visar helt enkelt alla anslutningsplintar som finns och hur det ska kopplas.
Den fastgjutna stickproppen saknar nollstift, så en extra ledare hade varit ganska onödigt. Däremot kanske man skulle ha använt en kabel utan blå ledare för att slippa eventuell förvirring...E El Janne skrev: