Funderar över olika jordfelsbrytare.
Har förstått att man bör satsa på en typ-A (om solceller ska installeras - eller om grannen installerar solceller...).
Alltid när jordfelsbrytaren utlöser känns det jobbigt...
Att det ofta / alltid står att jordfelsbrytaren ska testas (känns också jobbigt)
En del tycker varje månad, medan Schneider tycker 2ggr/år borde räcka...
(själv vet jag inte om jag har haft den disciplinen).

Jag önskar jordfelsbrytare på alla 3-faser (tror inte det finns något alternativ)
Men bävar lite om allt ska testas så "ofta" och hur kollen av jordfelsbrytaren går till.
Dock måste det nog installeras både i huset, garaget och förrådet... (huvudsäkringen / elmätaren sitter på en "pollare" och delas sedan mot tre håll)

Finns det någon fördel att endast installera en 3-fas jordfelsbrytare (istället för 3 x 1 fas?)

• Gilla
Sansad
  • Laddar…
Enfasig (tvåpolig) JFB får (och kan) bara användas till rena enfasgrupper.

Till en flerfasgrupp så måste det vara en trefasig (fyrpolig) JFB.

Det är bra om man har möjlighet att dela upp gruppcentralen på två eller fler JFBer, för då slipper hela gruppcentralen bli spänningslös om JFBn löser ut.

Det är även bra om man kan lägga de grupper som täcker utomhus på en egen JFB eller PSAer (PSA = personskyddsautomat, kombinerad JFB & säkring).

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
Jag har förstått att det är ganska "komplicerat" att strukturera upp en central (men det är bra att ha "koll på läget" innan man kontaktar elektrikern) - lättare att få den struktur som man önskar.
Dock kan det bli ganska många jordfelsbrytare...
Är det någon som kollar sin JFB par ggr / år?

”Rodnar”, nej. Jag tror att 99% aldrig testar jordfelsbrytaren. Vilket är ansvarslöst.

Men som sagt 3 enfas jordfelsbrytare är inget alternativ. Höll på att skriva att det inte kan fungera. Men inser att om du verkligen inte har en enda apparat som går på två eller trefas, så är det nog möjligt att sektionerna på det viset. Men det skulle bli väldigt struligt. Och ”man gör inte så”.

A Albireo skrev:
Jag har förstått att det är ganska "komplicerat" att strukturera upp en central (men det är bra att ha "koll på läget" innan man kontaktar elektrikern) - lättare att få den struktur som man önskar.
Dock kan det bli ganska många jordfelsbrytare...
Är det någon som kollar sin JFB par ggr / år?
Jag tror att det finns en viss risk med att "hjälpa" elektrikern med att strukturera upp centralerna det kan ofta förvirra och försvåra. Jag skulle föreslå min 2 JFB i centralen för bostadshuset ( så att det inte blir svart i hela huset om en JFB löser ut) samt ev någon PSA (personskyddsautomat) till någon mer utsatt grupp som tex uteuttag, en JFB vardera till dom övriga centralerna. Alla JFB trepoliga

E elmont skrev:
Jag tror att det finns en viss risk med att "hjälpa" elektrikern med att strukturera upp centralerna det kan ofta förvirra och försvåra. Jag skulle föreslå min 2 JFB i centralen för bostadshuset ( så att det inte blir svart i hela huset om en JFB löser ut) samt ev någon PSA (personskyddsautomat) till någon mer utsatt grupp som tex uteuttag, en JFB vardera till dom övriga centralerna. Alla JFB trepoliga
O.T. Sant, samtidigt är det jag som ska förstå innehållet i olika offerter.
Betyder designen något? Lucka eller inte? Infälld eller inte... Finns många saker som jag kan påverka.
Är jag tydlig med önskemålen kanske offerterna blir enklare att jämföras.
Dock är det checken av JFB som jag drar mig för - och det är fortfarande jag som ska kolla alla JFB (tror jag :thinking: ) - Om jag förstår rätt vinner jag bara antal platser genom att välja PSA?

Sedan är det inte enkelt om JFB ska klara pulserande likspänning. (inte alla som har den klassningen)
(Önskar att dela upp grupperna, så när ett strömavbrott sker vill jag kunna driva vissa saker med en omvandlare - men elektrikern jag frågade visste inget bra sätt att göra detta på)

A Albireo skrev:
Om jag förstår rätt vinner jag bara antal platser genom att välja PSA?
En fyrpolig JFB tar fyra modulplatser.
En vanlig dvärgbrytare tar en modulplats (trepolig (trefas) tar tre platser).
En enfas PSA tar två modulplatser.

Alltså, så fort du ska ha fler än tre enfasgrupper (en per fas) så tar en separat JFB & separata dvärgbrytare mindre plats än av PSAer tar.

Tre PSAer tar sex modulplatser.
En fyrpolig JFB samt tre dvärgbrytare tar sju modulplatser.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Önskar att dela upp grupperna, så när ett strömavbrott sker vill jag kunna driva vissa saker med en omvandlare - men elektrikern jag frågade visste inget bra sätt att göra detta på
Om vill kunna driva vissa saker via omvandlare då måste du antingen fysiskt koppla bort aktuella objekt från gruppen/grupperna och koppla in till omvandlaren, tex via stickkontakt.
Eller så har du ett reservkraftintag (tex https://duab.se/garage-verkstad/elv...-power-reservkraftsomkopplare-ri-16-3-fas-16a) med tillhörande omkopplare inkopplad i matningen till en liten gruppcentral där objekten är inkopplade.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
Intressant!
När normcentralen ska bytas - bygger man för framtiden...
Vad som är möjligt att installera verkar utökas.
(såg nu att det är möjligt att placera Plejd i normcentralen - vet inte hur många enheter en sådan tar upp) - produkterna verkar utökas med tiden.
Man måste nog överdimensionera normcentralen (annars tar väl elektrikern en som "passar")
Hade gärna valt en med genomskinlig lucka (men det kanske blir svårare?)....

"Om vill kunna driva vissa saker via omvandlare då måste du antingen fysiskt koppla bort aktuella objekt från gruppen/grupperna och koppla in till omvandlaren, tex via stickkontakt."
Stämmer! Det är inte aktuellt att automatiskt koppla om (i dagsläget)
Det jag sökte var en manuell omkopplare. I läge "1" kommer strömmen från elnätet - i läge "2" kommer strömmen från en "stickpropp" - ingen aning vad en sådan heter. (det jag tänkte driva är några cirkulationspumpar - samt en vedpanna och kanske någon ledbelysning)
Absolut skulle den kunna vara automatisk (men 3-fas / 5000kr - kändes inte rätt för mig :worried: )
En sådan omkopplare / relä kanske också ska in i normcentralen?

B
Lite platser över i centralen tror jag är bra att lämna, ifall man får för sig att ansluta ett spabad eller ett attenfallshus eller vadsomhelst.

Jag tycker inte 2 jfb är fel, så inte allt rasar ur vid jordfel, t.ex. värmesystemet.

Överspänningsskydd/åskskydd tipsade min elektriker om. Var oväntat billigt. Vi hade två separata skador pga åskan innan skyddet. Inge skador nu. Men elnätet är mer nergrävt också, det kanske är det som är största skillnaden.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Det jag sökte var en manuell omkopplare. I läge "1" kommer strömmen från elnätet - i läge "2" kommer strömmen från en "stickpropp" - ingen aning vad en sådan heter. (det jag tänkte driva är några cirkulationspumpar - samt en vedpanna och kanske någon ledbelysning)
Absolut skulle den kunna vara automatisk (men 3-fas / 5000kr - kändes inte rätt för mig :worried: )
En sådan omkopplare / relä kanske också ska in i normcentralen?
Det finns att köpa bara själva omkopplaren också,
https://www.elbutik.se/product.html/hager-reservkraftsomkopplare-3-pol/4-pol

A Albireo skrev:
Absolut skulle den kunna vara automatisk (men 3-fas / 5000kr - kändes inte rätt för mig
En anledning till att reservkraftomkopplare är dyra. Är för att de måste vara konstruerade så att de aldrig någonsin, oavsett vilet fel som uppstår på omkopplaren skall kunna mata ut din reservkraft på elnätet. Om vi tänker oss att det uppstår ett fel i nätet, allt är brutet från kraftverken. Och ett antal linjearbetare jobbar med att åtgärda. Om det då någonstans i nätet finns en felaktig omkopplare som matar ut ström ifrån ett reservkraftverk, så grillas en linjearbetare. Vanliga omkopplare drabbas ibland av att kontakterna svetsar ihop. Så att de inte bryts när man tror att det är brutet. Sådant får under inga omständigheter kunna hända med en reservkraftsomkopplare. Eller rättare sagt, den är byggd så att OM det händer så kan det aldrig sluta den andra sidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.