El
lars_stefan_axelsson: Och är det så att den skall kopplas in i modernare (exv. jordad) lampkontakt så att du faktiskt vet vilket som blir fas och vilket som blir nolla så kan du mäta dig fram om det är en traditionell lamphållare med E(dison)-gänga. Fasen skall i så fall ligga på centrumkontakten i mitten av hållaren. Nolla på själva gängan. (Man bryter ju inte tvåpoligt till den fasta installationen,
Uffe A: [citat] Är glad för att din lärare lyckades att få dig igenom dem kursen Det är som JLyck skriver, att det inte är raketforskning Är säker på att du haft nytta av kursen även om du inte har behövt räkna på impedanstrianglar och faskompensation efter den
elmont: Rätt och fel kan ju diskuteras Jag brukar ofta "posmärka" alla platserna speciellt om det sitter lite "konstiga" grejer i centralen som tex kontaktorer, ljusrelän osv och då får även tomma platser ett nummer som redan sitter på rätt plats och bara behöver kompletteras i gruppschemat vid ev utökning.
Dheri: Jag kör med vanliga led-lampor från Biltema, det fungerar bra. Möjligt att de slits snabbare av värmen, men det är i så fall marginellt för det är inget jag tänkt på.
cjjc: [citat] Tack! Det funkar perfekt efter att jag ställde in min och max dimmmer samt valde logaritmisk kurva
tommib: Din elektriker beställer byggel från nätleverantören. Ett alternativ är att din elektriker beställer den definitiva anslutningen direkt och mätaren monteras i ett markmätarskåp (eller stolpskåp om det är luftledning). Vad du gör därefter är upp till dig. Att beställa den riktiga anslutningen direkt är vanligen billigare men kräver att mätarplatsen är färdig (eller lite
MRLINDELL: Laddning CCS 50 kW (DC, likström). Priset varierar. Prissättningen också. Det finns priser i kW och priser per minut. All laddning hemma via vanlig laddbox är AC, växelspänning via Type 2 kontakten. Det finns 3-fas begränsningar i huvudsäkring på bostaden, i laddboxen och i bilen som har inbyggd funktion att omvandla AC till DC vid laddning, oftast begränsat till runt 11 kW.
Almen2: [citat] Tack det var samma problem hos mig att måste skruva av lucka
hempularen: Njaaa. Inte tre enfasgrupper. Men en trefasgrupp som delas upp. Då är det väldigt viktigt att det verkligen är en trefasgrupp med tre olika matande faser från elnätet. Du kan alltså inte göra så i en lägenhet som bara har enfasmatning. Gör man fel på den punkten så kommer det att bli brand.
Stefan Bengt: [citat] Okej jag är med. Tack för fin fina svar :)
P-plats: Blev en beställning på Xcen.se så hoppas den är värd pengarna och håller ett antal år.
Janus82: [citat] Förläggningen är till 90% original från 60-talet så jag är nästan helt oskyldig.:cool: Jag passade dock på att byta ut gamla plåtdosor till moderna. Jag hade också hjälp av en elfirma för att rita en elritning över de "större" förändringar som jag gjorde i köket. Hela det här problemet uppstod i efterhand när vi insåg att vi inte behöver ha en taklampa och att det
xLnT: Om du tittar i mitten på skarven ("timglaset") så ser du den tunnare vita fiberkabeln. Den innehåller säkert 4st fiberkablar. Kabeln under däremot ser ut att vara en coax-kabel (TV).
hempularen: När jag såg första inlägget i den här tråden så tog jag för givet att locket var demonterat för att visa hur det såg ut. Men för en oinvigd är det givetvis inte uppenbart att här fattas något. Att det inte blir en standardinstallation om det fattas ett lock. Svårt att sälja en inkopplingstjänst utan att göra en avsevärd andel av kunderna missnöjda.
Alfredo: En mer översiktlig bild där fabrikat/modell framgår skulle nog vara till hjälp men det skulle kunna vara så att den kopplas som denna: [bild] Egentligen en ren gissning men prova att spänningssätta mellan 0 & 3 och se om den reagerar. Gissar att den troligen inte brinner upp av felkoppling... :cool:
etompau: Den röda knappen nere till höger är till för att förbikoppla timerfunktionen. I något läge lägger timern ut spänning till lampan oavsett vad klockan är och hur timern är inställd. Ta av kåpan (två skruvar) och mät att uret får spänning. Får den det, och visarna står still är uret defekt och får bytas. Det finns massor av ersättningsprodukter att välja på
Storsockret: [citat] Imponerande trådbumpning ändå
FemTummar: LIte sen återkoppling, men det löste sig med lite milt våld. Jag kunde pressa dosan diagonalt åt sidan efter att ha tagit bort spikarna som höll alla rören på plats. De längre rören gick att böja så att de mötte dosan "rätt".
sven s: [citat] Jag bor i Norge, här är nästan alla uttag installerade med 2,5mm2 och avsäkrade 16A.
tumiro: Nu får jag definitivt 0V på plinten till golvvärmeslingan medan displayen indikerar att värme är på. Tack för hjälpen. Beställer en ny termostat.
prototypen: Finns det plats för fler säkringar i den nya centralen är ju också en fråga. Protte
PappasHammare: [citat] Haha.. härligt trådlyft... Tror nog att TS har löst problemet..
Allmänobildad: Koppar har ju en livslängd på flera hundra år, speciellt om den omges av ett skyddande lager plast. Plasten runtom kopparledarna är den del av kabeln som kommer ge upp först. Äldre kablar (från ca 60-talet och framåt) har oftast PVC-isolering, och nya kablar har något som kabeltillverkarna bara kallar för "halogenfri polymer" som i själva verket är PE - polyeten, tvärbunden polyeten
Allmänobildad: Det går jättebra att låta uttaget vara styrt. Det är en välanvänd metod för att styra stickproppsanslutna apparater
Fairlane: Inte alltför lurigt eller dyrt att fixa heller så även om felet hade varit omöjligt att hitta så hade det inte klassat som ett dolt fel. Att det.är lätt åtgärdat är ju trevligt iallafall.
Bo.Siltberg: Nä, IP44 uppfylls då inte heller av den brunn där stickproppen sitter så det spelar inte så stor roll. Det är inte heller locket på Admiral som är grejen även om det ser ut att skydda lite bättre mot regn. Grejen är heller inte att försöka hålla tätt, det är ofta lönlöst. Utan poängen med Admiral är att de är konstruerade för att låta vatten passera igenom kapslingen utan
elmont: Med jordfel kan det vara så att felet sitter i en helt annan grupp men visar sig när man använder en helt annan grupp. Det kan vara lite lurigt om man inte pysslat med den typen av fel tidigare.
HSP: Ja den fungerar utomhus. Ska du koppla in kabeln i armaturer med urladdningslampor, eller lysrör då kan extra skydd behövas på de enskilda ledarna....