Själv var jag väldigt nära det där scenariot med förförra beredaren.
Hade länge problem med stora mängder pannsten, litervis som jag grävde ur varje år.
Övertrycksventilen var stökig sedan start.
Till sist kom det inget varmvatten alls.
När jag grävde ur den var pex-röret som hämtar varmvatten från toppen till utloppet i botten söndersmält i flera bitar och liknade mest benrester i botten av tanken.
Nibe hävdade att det var omöjligt, för det krävdes över 160 grader i tanken för att det skulle uppstå.
Att jag hade de faktiska smälta bitarna i min hand var irrelevant, kunden har alltid fel.
Tanken var 5-6 år och jag kunde möjligtvis få lite rabatt på en ny.
I praktiken så var min enda kvarvarande "nödventil" att inloppet med kallvatten från ledningsnätet fortfarande var öppen och att det kunde expandera åt det hållet...

Sedan dess har Nibe hamnat på min svarta lista.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv var jag väldigt nära det där scenariot med förförra beredaren.
Hade länge problem med stora mängder pannsten, litervis som jag grävde ur varje år.
Övertrycksventilen var stökig sedan start.
Till sist kom det inget varmvatten alls.
När jag grävde ur den var pex-röret som hämtar varmvatten från toppen till utloppet i botten söndersmält i flera bitar och liknade mest benrester i botten av tanken.
Nibe hävdade att det var omöjligt, för det krävdes över 160 grader i tanken för att det skulle uppstå.
Att jag hade de faktiska smälta bitarna i min hand var irrelevant, kunden har alltid fel.
Tanken var 5-6 år och jag kunde möjligtvis få lite rabatt på en ny.
I praktiken så var min enda kvarvarande "nödventil" att inloppet med kallvatten från ledningsnätet fortfarande var öppen och att det kunde expandera åt det hållet...

Sedan dess har Nibe hamnat på min svarta lista.
Denna pannan är tillverkad 1998, men vi satte dit ett nytt ventil-kit när vi installerade den där den sitter för två år sedan. Så det är en relativt fräsch övertrycksventil som sitter där.
Verkar som vi klarade det mesta, bytte en anslutningsslang och fixade med utloppsröret från duschkabinen som hade smält i änden och lossnat, samt fyllde på beredaren med kallvatten.
Får termostatbegränsaren idag och har jag tur så går det igång igen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.