Jag har en vanlig 70 vägg som tidigare hade två gamla låga dosor ihoplimmade rygg mot rygg för att kunna använda två brytare på vardera sida av väggen. Brytarna sitter precis innanför en dörr.
Jag har sett att det finns 35mm rot-dosor men jag vill ha plats för en puck i varje så det förslaget ryker.
Hur sätter man de på bäst sätt? Samma höjd fast ena hamnar en hel dosa längre in på väggen?
Samma avstånd från dörröppningen men förskjutna i höjd?

Det känns som alternativ ett med samma höjd vinner pga standardhöjden på 1m. Men det känns ändå som den ena hamnar väldigt långt in på väggen.

G
Kanske nåt sånt här skulle funka?
Svart elektrisk komponent med gröna delar inklusive två röranslutningar och en transparent grön cirkelformad framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Gooli skrev:
Kanske nåt sånt här skulle funka?
[bild]
De där är ju 57mm djupa så jag får inte plats med två såna mitt emot varandra. Att få plats med två puckar i två dosor är inga problem!
En bigbox dosa skulle ju inte lösa problemet med att få en lampbrytare på andra sidan tyvärr

P
  • Gilla
Ben Kanqq och 1 till
  • Laddar…
Har du 2 skivor på varje sida så kan du lösa det med att sätta vanlig vp2 dosa så att den går igenom första skivan på bägge sidorna så funkar det,

• Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Denna påstås ska vara 43,5mm djup inklusive ringen som ska vara i gipsskivan.
[länk]
[bild]
ah så det finns såna! Tack för länken, lite dyra men bra att veta att de finns

P PappasHammare skrev:
Men väggen är väl inte 70 från yta till yta?
Du menar väl 70+2*13 dvs 48mm per sida..

Dessa tror jag användes hos mig när det sattes dosor i en vägg med 28mm reglar som sitter på en betongvägg
[länk]
nej precis väggen är inte 70 totalt. Det blir dubbelgips dessutom så de där borde funka!

Hojte Hojte skrev:
Har du 2 skivor på varje sida så kan du lösa det med att sätta vanlig vp2 dosa så att den går igenom första skivan på bägge sidorna så funkar det,
Tack! Att jag inte tänkte på det.. helt klart enklaste lösningen för de dosor jag har hemma

pokasd pokasd skrev:
Tack! Att jag inte tänkte på det.. helt klart enklaste lösningen för de dosor jag har hemma
Det man normalt gör är att man förskjuter dosorna i sidväg, Det innebär att ena sidans dosa kommer att sitta ca 70 mm längre från dörröppningen.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
Enklast är väl, som sagt var, att sätta dosorna mittemot varandra så dom sticker ut utanför regeln. Sen gör man ett lite större hål i den inre gipsskivan.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
Har du dosor för enkelskiva kanske du ska bita i det sura äpplet och skaffa rätt dosor. Och då är VP2 dosan mycket "förlåtande" med sin i djupled justerbara fästring.

E elmont skrev:
Har du dosor för enkelskiva kanske du ska bita i det sura äpplet och skaffa rätt dosor. Och då är VP2 dosan mycket "förlåtande" med sin i djupled justerbara fästring.
jag har nästan enbart de gröna multifix från schneider som jag tycker funkar bra . Oklart vad som skiljer de mot VP2 dock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.