T
Anonymiserad 137805: Det är bara att byta elementet några hundringar och 20 minuters jobb
8 svar · 3,4k läst
·
Walle85
Walle85: [citat] Tack, ska höra med honom om jag inte lyckas med en äldre version av Windows. Skulle jag byta controllern så är det andra gången det sker, verkar inte vara speciellt stabila saker detta...
14 svar · 6,4k läst
·
useless
useless: [citat] För att kunna köra både ugnen och spisen behöver du 25 A säkring. Bästa rådet är att du tar dit en elektriker som delar upp prylarna på egna säkringar.
23 svar · 4,1k läst
·
U
Uffe A: Som Elmont skriver så ge en förklaring hur högt de ska sitta Symbolen för Lampa/Rörutlopp på vägg är ett X med ett streck mot väggen Sätt symbolen en bit från väggen. Ledarna ska gå in i symbolen bakifrån. Glöm inte ledarmarkering Se bifogad bild [bild]
4 svar · 2,4k läst
·
H
HSP: Bra att felet hittades, min mätning ska preliminärt tas ner denna veckan. Jag har förmodligen problemet före mätaren då instrument är inkopplat före mätaren och instrument har registrerat fel. Ang glappkontakt så är det ett ganska vanligt fel. Ska egentligen inte behöva uppstå vid nyinstallation men det förekommer även där. Och även på ny fabriksmonterad utrustning. Min
11 svar · 2,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Trossbottenbapp brukar ligga på ovansidan av undertaket för att förhindra att sågspån eller annan isolering faller nedåt. Har du inte plast i taket (vilket du nog borde ha om huset är från 65) finns inget att tejpa. Öht så gissar jag att du inte behöver vara så besvärad av något hål här och där, du har redan tusen hål i ev plast som finns där. Det är förstås bra att täta
10 svar · 2,9k läst
J
jesper---: Känns bättre än att gå på muggen efter dagar av förstoppning, dem är snurrade kanske 1-2 varv, i botten på plinten [bild] [bild] [bild]
9 svar · 3,4k läst
·
alexander___
alexander___: [citat] Funkar nu finfint. Stort tack för hjälpen!
8 svar · 2,3k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja, men vissa saker får man göra, exempelvis byta en sladd till en lampa (inte fast monterad) och då är det väl bra att kunna fråga så det blir rätt? [citat] Men om den dubbelisolerade lampan har två kablar, fas och en nolla och dessa ansluts på rätt plats i en kontakt så blir ju inte lampan jordad? Jag står fast vid att det är en kraftig överdrift du kom med i inlägg #5.
10 svar · 5,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Den går alltså på enbart varmluft och går inte att köra "normalt"? Det är väldigt ovanligt faktiskt.
15 svar · 11,3k läst
·
R
Rolle85: Verkar som pannan kör en legionellakörning en gång i veckan som nån skrev
323 svar · 42,2k läst
·
Manberg
Manberg: Tack för svaren! Det blir köp
10 svar · 1,6k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Det går bra att söka med google i forum, bara att använda samma syntaxer och efter det skriva: "site:byggahus.se" utan citationstecken förstås.
250 svar · 76,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Inte vad jag känner till. Det finns ett råd/regel om samhörighet mellan fasledare, neutralledare och skyddsledare, dvs att de ansluts samma ordning, vänster till höger eller vad som är tillämpligt. Detta för att enkelt hitta de ledare som hör till samma grupp. Övriga ledare, t.ex neutralledare som matar en JFB, får man ansluta på annat lämpligt ställe. Alla sätt är bra, utom de
3 svar · 1,7k läst
M
martinradbo: Tack för alla tips. Nu visar det sig att panelen bygger 15 mm så jag har totalt 28 + 15 = 43 mm att leka med Så 41-42 mm dosa skulle vara perfekt.
16 svar · 7,1k läst
Müssli
Müssli: [citat] Jepp, dyrare eltaxa men installationen går snabbare om man har bråttom. Jag kan inte låta bli att undra om det är taktik från nätägarna.... Jag har en kund som vill höja huvudsäkringar från 63A till 125A när hen ska bygga till en extra verkstad. Vattenfall tar 20-25 veckor på sig innan ärendet får en handläggare, sen tar det ca: 8 veckor ytterligare innan någon kommer ut
10 svar · 3,0k läst
B
Bobrob: [citat] Tackar för svaren! Ja, det verkar som att det ska vara under 1 ohm normalt då. Jag provar kanske en rengöring och kollar resultatet. I annat fall byter jag väl ut de sämsta först. Jag ska även mäta spänningsfallet. Mvh [citat] Då
8 svar · 1,3k läst
·
A
Avemo: [citat] Jag vill förtydliga en aning. Vi antar att du har fem ledare framdraget. Vidare antar vi att det är verifierat att de fem ledarna utgör en komplett trefasgrupp med tre faser, jord och nolla. Då skall du koppla enligt alternativet 380-415V 2N~. Men du måste veta vad som är framdraget innan du kopplar in. [citat] Ja. Det var därför jag skrev att han inte skall använda
7 svar · 3,1k läst
·
R
Robin Lindberg: Hsp har rätt. Givet skall motorskydd sitta mot denna pump, hade kört på GV2-ME (ej RT då den avses för enfas motorer) serien från schneider, fungerar bra. Åtminstone så att motorskyddet löser om en fas ej drar ström...? Lägg faser i ordning på översida motorskydd, går den åt fel håll skiftar du ordning på två av faser i pump. Gångriktning kontrollerar du enkelt genom att skruva
36 svar · 12,9k läst
·
O
olof63: Aha, det förklarar saken - diodläge ? Min multis är nog 15 år gammal...
18 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är vanligt idag med kablar utan denna utfyllnad. Det är just bara en utfyllnad som gör att kabeln håller sig rund. Den har inga elektriska egenskaper och utgör därmed inget skydd. Utan den blir kabeln betydligt enklare att avmantla.
3 svar · 2,0k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Man kan ” limma” upp en trådlöst vriddon var som helst och ha ett vriddon direkt på PLEJD dubbeldimmer.
5 svar · 1,3k läst
D
dank: Jag är inte den som skriker "ring en elektriker" i första taget men det är faktiskt ganska grundläggande saker som du inte har haft koll på när du monterade bort det där uttaget. El är inte ok att "prova sig fram" med som man kanske kan göra med gipsskiva och skruvdragare. Ring någon som kan el så slipper du riskera hälsan för dig själv, dina nära och kära och alla de som kommer
25 svar · 3,9k läst
W
WIP: Tips Min transformator från Rustas serie Belys rasade igår. Jula har en av samma slag med högre kapacitet ( 36 VA) än Rustas som bara var på 24VA. Den från Jula har de nya EU-kontakterna med två runda stift men jag kom över en gammal adapter på Rusta i Malmö trots att Belyssystemet har utgått. De hade en på sitt lager i Svågertorp.
9 svar · 6,3k läst
·
T
Tixwi: [citat] Grymt tack
9 svar · 1,8k läst
A
Andreas Ludde Lundell: [citat] Har testat från appen och via ip-adressen, men funkar inte. Testade även att fabriksåterställa den mem funkar fortfarande inte tyvärr. Nu testade jag köpa en helt ny plugg och lägga in och jag kommer så långt att jag hittar den och kan inkludera den i nätverket sedan dyker den inte upp något mer.
5 svar · 2,2k läst
·
Bart
Bart: Far min hade lite problem med detta för ett tag. Det visade sig vara termostaten till slut trots att den såg hel ut under en felsökning, d v s att den lämnade ström och spänning ut till värmekabeln vid mätning. Då ramlade jag över denna artikel. https://www.elinstallatoren.se/2020/10/sa-hittar-proffset-fel-i-golvvarmen-utan-att-riva-upp-hela-golvet/
2 svar · 2,2k läst
B
BSOD: Jag tror 16a / 2.5mm2 räcker bra även för framtiden. Tar ett exempel, 2 personer som i var sin bil arbetspendlar 4 min enkel resa, laddar allt hemma, har en jul som förbrukar 3kWh/mil. Energibehovet blir då ca 2x4x3x2 = 48kWh/dygn. Med 11kW laddning som begränsning så tar det i sådana fall 4.5h per dag att ladda bägge bilarna. Jag tror nog att extern snabbladdning de få tillfällen som
10 svar · 1,7k läst
S
S_B_O: Som en uppföljare kan jag berätta att jag slutliga valde att plocka bort en del av taklisten i det angränsande rummet och därifrån kom åt VP-röret som jag försiktigt kapade på två ställen med multiverktyget så att jag fick bort en bit på 5 centimeter. Sen förde jag ihop ändarna och lade en öppningsbar slarvmuff över. Jag kunde låta fk-kablarna ligger kvar under operationen.
19 svar · 2,5k läst
·
L
Lillekitte: Stort tack för hjälpen! Jag har informerat säljaren/husleverantören att vi vill att de hanterar reklamationen/ garantiärendet.
25 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.