E
elmont: [citat] Och i framtiden vid ev trådbyte, så knyter man i dom nya trådarna i dom g:a så drar du ur och i nya på samma gång. Dessutom eliminerar man nästan helt risken med stopp i rören och allt går mycket snabbare och lättare. Jag vill även "trycka" lite på det Bo skriver, inte minst angående isolationsmätning, den är av yttersta vikt efter trådbyte i plåtrören, det är lätt att
4 svar · 2,4k läst
·
T
toolman77: [citat] Även biltemas billigaste dosor går att justera utåt ca en cm. Det är bara att gänga ut ringen som håller fästskruvarna för apparaten. Det går däremot inte att använda samma dosa från enkelgips till OSB+gips och kakel. Men jag kan inte se att det behovet finns.
35 svar · 17,3k läst
·
E
elmont: Ska dosorna vara infällda kan du naturligtvis använda bara två och koppla i en dosa bakom uttaget. Sätter du en djupare apparatdosa eller en typ BigBox https://www.elkatalogen.se/produkter/elko-big-box-apparatdosa-1-26mm.html?gclid=Cj0KCQjwmPSSBhCNARIsAH3cYgZ9JV8x7HE1xQ9gg6oMmQbomEf56iyO9ezhqw-z7C6AMfD1GLMiXJMaAsLCEALw_wcB har du hur gott om kopplingsutrymme som helst.
6 svar · 1,7k läst
C
Corsair: [citat] Tack för svar!
2 svar · 1,3k läst
T
Tango35: [citat] Elverk och pump är 230 volt. Kan den fungera som en startkondensatorer, det jag hoppas på är att det mindre elverket ska klara att starta pumpen. Den ska hjälpa till att åtminstone hålla en jämn spänning, men funkar det så att den även kan skicka ut en högre effekt när den laddar ur sig så snabbt? då tillräckligt att kompensera för ett klent elverk. [bild] Här är en
2 svar · 2,0k läst
·
N
Nellie3: Tack för all hjälp. Då köper vi spisen.
7 svar · 1,7k läst
·
Arneby
Arneby: Jag tog det ett steg längre och satte en enkel timer i väggdosan. När jag då trycker på knappen slås handdukstorken på i 3h varefter den slår av sig själv. Många kronor att tjäna i dessa tider. Jag valde en riktigt enkel 433MHz-lösning från Nexa. 433MHz funkar bra på korta avstånd, i det här fallet ca 1m från brytare till väggdosa.
2 svar · 1,5k läst
T
TechChad: [citat] Skulle nog utrycka det som att även om man hävdar att man är kunnig och inte kan detta, så är man inte kunnig i ämnet.
19 svar · 3,5k läst
·
E
elmont: Så du tycker att man inte ska tala om sanningen för att risken finns att den som har anläggningen tycker att det blir för dyrt??
178 svar · 49,1k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Håller verkligen med ! Idag 7 år senare känns detta ännu mer aktuellt. Många vidarekopplingar på VU som släppt och skapat brand. Dessutom blir det ju väldigt knöligt att montera uttaget med 6 anslutna trådar
10 svar · 5,4k läst
D
dennis_f: Googla och välj bilder så hittar du massor.
1 svar · 712 läst
D
Dilato: Du kan använda klenare kabel som är enklare att böja, flera i parallell om nödvändigt. Sen behöver du inte noja in dig på spänningsfallet, SÅ mycket påverkar det inte laddningen. 0.5 - 1 volt vid max paneleffekt (den har du ändå inte särskilt ofta/länge) duger gott. Om du skaffar en panel till och kopplar i serie kan du halvera kabeldimensionen.
15 svar · 3,2k läst
E
elmont: Det finns både element som har jordplint och element som saknar jord, men som sagt det är i första hand lokalens utformning som bestämmer om elementens jord ska anslutas, INTE elementen.
3 svar · 1,5k läst
A
Adm: [citat] PEN->PE+N, det finns en hållare som gör att man kan fästa wagokopplingen på DIN -sken. Då letar jag upp en sådan. Det är tråd från en gummikabel, ej OK? Den tejpade gulgröna är lite historik från gamla installationen. Kankse läge att byta.
2 svar · 805 läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] nej faktiskt inte… ngt att lägga bakom örat helt klart.
3 svar · 18,5k läst
MathiasS
MathiasS: Bra då har jag läget klart för mig - tack!
8 svar · 2,4k läst
·
D
Djävulssnickarn: Jag vill inte ha något med LED i så då får jag göra liknande massbeställningar som jag tidigare gjort med kvicksilverlampor. Armaturerna är gamla Siemens Sioptal och Järnkonst 7418 så de ska va så mycket original som möjligt. Är det därför socklarna är så svåra att hitta?
4 svar · 893 läst
A
Allmänobildad: Du får nog bättre svar på valet av laddbox i forumet för laddning och elbilar https://www.byggahus.se/forum/forums/laddboxar-elbilar.188/
1 svar · 742 läst
torbeno
torbeno: Siemens erbjuder flera separata induktionshällar med full effekt. T.ex. denna 90 cm breda häll som går på tre faser, en till vänstra delen, en till mitten och en till högra. Ett effektkort till varje sektion. Och som de själva skriver i på produktsidan: ”Antal zoner/plattor som kan användas samtidigt 5”
19 svar · 10,6k läst
·
E
elmont: E 2631971 FL21 med 2 m50
7 svar · 3,9k läst
·
B
bellman83: Det blir Global Trac 3-fasskena för oss. Alla 3-fasgrejer verkar vara universal.
4 svar · 1,6k läst
D
Dilato: Om du skulle klippa kabeln, varför lossade du inte alla ledarna i "proppskåpet" innan, då hade du vetat var sladdarna kom ifrån.
37 svar · 5,0k läst
·
S
sunqan: [citat] Jag har aldrig frågat. Det enda jag kan kontrollera är ju företaget.
15 svar · 2,8k läst
E
Erik-Persson: Sätter mina cc 150 upp från bänkskiva. Då slipper man se både uttag och kablar bakom brödrost, kaffebryggare och allt annat kraffs frugan och ungarna ska ha.
4 svar · 8,4k läst
S
Sauer200str: [citat] Som sagt det var en känsla och jag vet vad du menar. När man gör det så känns det bra men när det visar sig att något är fel så kommer kvalificerade gissningar upp i huvudet direkt om vart felen kan vara. Det vara bara känslan som infann sig när det gick på och jobbade med det. Nu när du skriver så här så tänkte jag inte alls på då. Men som du även skrivit avprovningen
65 svar · 33,9k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Ta och läs artikeln ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn” https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
10 svar · 4,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Du får vara lite mer öppen för otänkbara alternativ. Tänk om det faktiskt finns en förklaring? [citat] Två likadana instrument ska ge samma resultat. Det som är av vikt att veta vad för slags instrument du använder. En normal högohmig multimeter ger det symptom du uppvisar, dvs fångar upp kapacitivt kopplad spänning mellan ledare i en ledning. Man behöver en
21 svar · 3,1k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Japp. Det håller jag helt med om, men det är ju en fråga om man vill hålla investeringen så låg som möjligt på bekostnad av bekvämlighet eller ej. (I bästa fall skulle ju TS ha möjlighet att prioritera att göra om en hel del av elen av vad vi har sett, men det är ju tyvärr sällan man kan prioritera allt samtidigt.)
64 svar · 19,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.