Köpt en äldre villa och undrar varför 400v elementen har en egen el-central
Tänkte att byta ut elen så småningom.
 
  • Gammal el-central med säkringar på vägg i äldre villa, arbetsverktyg på hylla framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har en egen huvudbrytare för att kunna stänga av all värme på sommaren. Någon annan teknisk orsak finns inte för en separat säkringslåda.
 
  • Gilla
alm82 och 1 till
  • Laddar…
Det var väl kanske fullt i den första centralen på 70-talet när man kom på att direktverkande el var framtiden?
 
Sen bör det ju påpekas att man inte måste byta ut gamla centraler bara för att, Är nästan lite hysteri i sånt...
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Sen bör det ju påpekas att man inte måste byta ut gamla centraler bara för att, Är nästan lite hysteri i sånt...
Håller med. Jag har avstyrt många kunder från att byta ut sin fullt fungerande gängsäkringscentral till en ny med automatsäkringar.
Många tror att en ny per automatik är säkrare när det i många fall nästan är tvärtom.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det var även ganska vanligt med en separat central till elvärmen för att på ett enkelt sätt kunna styra den med en kontaktor och en central termostat.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Samt att man lätt kunde jobba med tex värmen utan att stänga av belysningen eller tvärt om.
 
  • Gilla
alm82
  • Laddar…
U uffeboman skrev:
Köpt en äldre villa och undrar varför 400v elementen har en egen el-central
Tänkte att byta ut elen så småningom.
Det där var ju en riktigt maffig central! Huset är ganska stort?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.