1 881 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Tom byggcentral/uttagsväska
Sida 1 av 2
Tänkte höra om nån har tips på var man kan få tag på byggcentralsväskor som inte har nått monterat. Hittar uttagscentraler omonterade men inte de klassiska väskorna som är mer portabla. Alternativ är att man köper de bestyckade typ jula och sedan monterar bort innehållet men känns onödigt.
Garo G-box går att kundanpassa, men om det går att beställa lösa delar vet jag inte.
Det ska in kontaktor, elmätare och ett Lora-modem för styrning och övervakning av pumpar i en samfällighet. Inkoppling med CEE4-16 och pumpanslutning med CEE16-don så det är enkelt att ta med hela elcentralen in för service när åskan gått. Stå ute i naturen för att byta kontaktorer i elskåp har vi tröttnat på...U Uffe A skrev:
Har du någon firma i närheten som pysslar med skåpsbygge kan du höra med dom
Ska väl inte vara helt omöjligt att dom kan hjälpa dig.
Annars gör som snaggletooth skrev, ta kontakt med Garo och hör om du kan få tag på bara skåpet.
Ska väl inte vara helt omöjligt att dom kan hjälpa dig.
Annars gör som snaggletooth skrev, ta kontakt med Garo och hör om du kan få tag på bara skåpet.
Ghettomodellen av detta är väl att ta en tjockare bit plyfa och montera en lämplig kapsling på den samt intag och uttag under. Som en bonus kan man fräsa ett snyggt handtag i ovankant på plyfan. För den här applikationen lär det hålla minst lika bra (jag tolkar det som att dessa elcentraler hänger väderskyddat). Priset på byggväskor kan jag inte uttala mig om men en rimlig enradig IP65-kapsling är väl en femhundring och så intag+uttag ytterligare en dryg hundralapp. Plyfan kostar iofs som knark nuförtiden men köper du en hel skiva får du minst hälften över. Det kanske till och med finns någon som har några lämpliga spillbitar. Du får iofs räkna med lite eget arbete för att snitsa till plyfabitarna men under tusenlappen per central kommer du nog undan med på det sättet.
En annan variant är väl en plastkapsling typ större A-box eller liknande med en DIN-skena där du sätter intag och uttag på varsin sladdstump. På så sätt blir det en enkelt transporterbar enhet som är specifik för ändamålet. Sladdlängderna kan ju också anpassas efter hur det ser ut på platsen. Hur många moduler behöver du? Elmätare + kontaktor blir typ sju moduler men hur stort är LoRa-modemet?
En annan variant är väl en plastkapsling typ större A-box eller liknande med en DIN-skena där du sätter intag och uttag på varsin sladdstump. På så sätt blir det en enkelt transporterbar enhet som är specifik för ändamålet. Sladdlängderna kan ju också anpassas efter hur det ser ut på platsen. Hur många moduler behöver du? Elmätare + kontaktor blir typ sju moduler men hur stort är LoRa-modemet?
Redigerat:
Kan det vara nåt sånt här du är ute efter?
https://www.malmbergs.com/Products/C501
https://www.malmbergs.com/Products/C501
Låter som ett bra alternativ, varje fall för "prototypen". Vi har apparatskåp ute i terrängen som dessa ska hängas in i så det är rätt skyddat.tommib skrev:
Ghettomodellen av detta är väl att ta en tjockare bit plyfa och montera en lämplig kapsling på den samt intag och uttag under. Som en bonus kan man fräsa ett snyggt handtag i ovankant på plyfan. För den här applikationen lär det hålla minst lika bra (jag tolkar det som att dessa elcentraler hänger väderskyddat). Priset på byggväskor kan jag inte uttala mig om men en rimlig enradig IP65-kapsling är väl en femhundring och så intag+uttag ytterligare en dryg hundralapp. Plyfan kostar iofs som knark nuförtiden men köper du en hel skiva får du minst hälften över. Det kanske till och med finns någon som har några lämpliga spillbitar. Du får iofs räkna med lite eget arbete för att snitsa till plyfabitarna men under tusenlappen per central kommer du nog undan med på det sättet.
En annan variant är väl en plastkapsling typ större A-box eller liknande med en DIN-skena där du sätter intag och uttag på varsin sladdstump. På så sätt blir det en enkelt transporterbar enhet som är specifik för ändamålet. Sladdlängderna kan ju också anpassas efter hur det ser ut på platsen. Hur många moduler behöver du? Elmätare + kontaktor blir typ sju moduler men hur stort är LoRa-modemet?
LoRa + ESP + SSR +AC/DC sitter i en 2-moduls DIN kapsel. Behöver även några dvärgar men skippar jfb för pumparna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
A anis16 skrev:
Jo jag kan svänga ihop grejor åt er.
Prototypen, bygger apparatskåp!
