Vi har en poolpump som är inkopplad via 3-fas och som jag vill kunna styra via en smart plug för att schemalägga den och ha möjlighet att slå av och på via telefon.

Smart pluggarna tar dock inte en 3-fas-kontakt utan bara vanlig väggkontakt. Har någon ett förslag på hur jag skulle kunna göra en koppling som kan uppfylla det jag vill åstadkomma och följer elsäkerhetsregler?

Jag vill alltså, via en smartplug som kopplas in i ett vanligt vägguttag, kunna koppla in en kontakt som på något sätt styr elförsörjningen via 3-fas till poolpumpen.

Jag föreställer mig att jag kanske skulle kunna använda en kabel från smartpluggen som någon slags tändtråd men det är en amatörmässig gissning.

Tar mycket tacksamt emot förslag!

En kontaktor av lämplig typ och i lämplig kapsling. Till denna anslut passande fjärrströmbrytare.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En kontaktor av lämplig typ och i lämplig kapsling. Till denna anslut passande fjärrströmbrytare.
Tack för snabbt svar!
Skulle en sådan här funka?
https://www.hornbach.se/shop/HAGER-Kontaktor-brumfri-25A-4S/8597101/artikel-detaljer.html
När du nämner lämplig kapsling, vad innebär det då? Den måste monteras i ett säkringsskåp eller motsvarande?

Jag vet att det finns fjärrströmbrytare för fast inkoppling men jag vill väldigt gärna använda en plug för ett uttag eftersom jag redan har sådana och helst vill slippa ännu en app för styrning. Skulle jag kunna koppla en stickkontakt i en sådan med en kabel till fast koppling i kontaktor? Möjligt är det ju naturligtvis men jag funderar mer på om det skulle vara en godkänd installation?

• Gilla
svaneman
  • Laddar…
Å till den sätter du en shelly 1.

B Byggareberg skrev:
Å till den sätter du en shelly 1.
näe, en Shelly pro 1 på din-skena förstås…..

Min tanke var ju en smartplug men eftersom alla föreslår Shelly får jag kanske tänka om. Shelly 1 känns lockande för att slippa byta ut centralen. Hur kopplar jag shelly 1 till kontaktorn på lämpligt sätt? Den är gjord för infälld montering. Lägger den i en utanpåliggande kopplingsdosa på väggen?

Eftersom du ska ha en kontaktor som monteras på din-skena i en kapsling ska du förstås även montera din Shelly där och då väljer man en Shelly pro som kan monteras i en kapsling.

smartpluggen fungerar ju bara på enfasförbrukare med stickpropp.

har du plats i befintlig elcentral monterar du förstås prylarna där, i annat fall är det kanske enklast att komplettera med en mindre kapsling/central bredvid.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hej
Är det någon speciell anledning till att man inte bara använder sig av en 3fas timer?

Oavsett, hur vill man styra pumpen?
Jag tänker att poolen avger mer värme på natten om poolpumpen går då, å andra sidan är elen billigare på natten, hur ska man tänka?

MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom du ska ha en kontaktor som monteras på din-skena i en kapsling ska du förstås även montera din Shelly där och då väljer man en Shelly pro som kan monteras i en kapsling.

smartpluggen fungerar ju bara på enfasförbrukare med stickpropp.

har du plats i befintlig elcentral monterar du förstås prylarna där, i annat fall är det kanske enklast att komplettera med en mindre kapsling/central bredvid.
Saken är den att jag har en Shelly 1 liggande och en Shelly pro går på över 500 kr så om jag kan använda 1an gör jag gärna det. Förstår att det inte blir lika snyggt installerat men finns det något som hindrar att jag helt enkelt lägger en shelly 1 inne i Hager minifördelaren bredvid den installerade kontaktorn på skenan?

Redigerat:
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Är det någon speciell anledning till att man inte bara använder sig av en 3fas timer?

Oavsett, hur vill man styra pumpen?
Jag tänker att poolen avger mer värme på natten om poolpumpen går då, å andra sidan är elen billigare på natten, hur ska man tänka?
Jag är ingen poolexpert men jag tror pumpen bör gå när poolen används. Sen bör den vara igång ca 8h per dygn enligt rekommendation. Tanken på att köra den på natten är lockande med dagens elpriser men dels används inte poolen då (vanligtvis) och sen blir det en värmeförlust då också. Sen vill jag gärna kunna styra den i app tillsammans med mycket annat i hemmet.

S svaneman skrev:
Förstår att det inte blir lika snyggt installerat men finns det något som hindrar att jag helt enkelt lägger en shelly 1 inne i Hager minifördelaren bredvid den installerade kontaktorn på skenan?
Nej den varianten borde också fungera likvärdigt, förutom att det inte blir lika "snyggt".

• Gilla
svaneman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.