Gammal hushållsspis är nog 400 volt elementspänning (kolla på baksidan) och då ska nollan inte anslutas utan lämnas tom.
Det kan finnas en blå tråd i kabeln och sitter den på L1, L2 eller L3 ska den fortsätta sitta på en fas, det är inte nolla.
Protte