Jag tänkte föregå elektrikern och gräva ner 50 mm kabelrör med jord/strömkabel från ett markmätarskåp och undrar vilken kabelarea och antalet ledare jag bör använda.
Kabeln skall försörja ett 45 kvm hus, 2 parhus om 160 kvm via en huvudcentral. Tänkt att säkra upp med max 35 A huvudsäkring i skåpet .
Skulle en 5x6 mm2 ledning, typ NYJ-J vara ok, se bild eller vad föreslås? Jag vill helst överdimensionera kabel eftersom man ej vet var framtiden har i sitt sköte.

• Rulle med NYY-J 5x6 mm² jordkabel för utomhusbruk, 25 meter, avskalade ändar visar färgkodade ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna svara på frågan behöver vi veta
- Önskad belastning (35 A ??)
- Förimpedans i mätarskåpet.
- Längd (till centralen längst bort)

Vi har ingen av dessa uppgifter här, utom möjligen önskad belastning. Men 35 A till tre hus, verkligen? Hur värms de upp? Blir det elbilar där så småningom?

Rent spontant tycker jag att 6mm2 är i klenaste laget, inte minst om man vill ta lite höjd för framtiden. Jag skulle nog sikta på minst 10mm2.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Rent spontant tycker jag att 6mm2 är i klenaste laget, inte minst om man vill ta lite höjd för framtiden. Jag skulle nog sikta på minst 10mm2.
Tack för snabb respons. Har du åsikt om 5x10mm2 eller fler?
Helt annan fråga, är du släkt med Siltberg från Tofta på Gotland?

L laja57 skrev:
Tack för snabb respons. Har du åsikt om 5x10mm2 eller fler?
Den senare frågan var till föregående svarare

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att kunna svara på frågan behöver vi veta
- Önskad belastning (35 A ??)
- Förimpedans i mätarskåpet.
- Längd (till centralen längst bort)

Vi har ingen av dessa uppgifter här, utom möjligen önskad belastning. Men 35 A till tre hus, verkligen? Hur värms de upp? Blir det elbilar där så småningom?
De värms upp av bergvärme och husen bör nog uppfylla passivhus standard. Elbilar ja. Längd till mätarskåp ca 20-25 m. Vad gäller 35A så är det vad EONs inkommande ledning klarar av idag. Går att höja upp vid behov.

Så om jag satsar på 5x10mm2 så borde jag vara på den säkra sidan, bifogad fil/bild

Så om jag satsar på 5x10mm2 så borde jag vara på den säkra sidan, bifogad fil/bild

• Elkabel NYY-J 5x10mm2 på rulle märkt "30 m" och "Made in Germany".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
N1XV 5G10 eller FXQJ 4x10/10. Aceflex pure 5G10 funkar också. Den är bra om det är trångt i skåpen då den är väldigt följsam och mjuk.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Och du är säker att elektrikern vill koppla in den kabel du har dimensionerat och köpt……..
Skulle råda dig till att koppla in den också…….
Protte

prototypen prototypen skrev:
Och du är säker att elektrikern vill koppla in den kabel du har dimensionerat och köpt……..
Skulle råda dig till att koppla in den också…….
Protte
Han får gärna köpa den så länge han köper den till ett vettigt pris och gör ett rimligt påslag. Jag skulle aldrig komma på tanken att debitera mer för en produkt än vad min kund kan köpa den för.

Men prata med "din" elinstallatör INNAN du börjar köpa och greja.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det där med två parhus. Hur ser det ut, är det på en fastighet?

H hempularen skrev:
Det där med två parhus. Hur ser det ut, är det på en fastighet?
Ja, en fastighet

L laja57 skrev:
De värms upp av bergvärme och husen bör nog uppfylla passivhus standard.
Med elpatrontillskott och rekommenderad säkring 16 A?
Det måste finnas plats för elbilsladdning under natten, men det kan gå med 16 A mätarsäkringar.
L laja57 skrev:
10 mm² räcker långt. Det skulle medge 20 A mätarsäkring, men det är nära gränsen och man behöver titta på förläggningssättet också. Och det beror på "risken" för tre st elbilar. Men du lägger ju ett rör så kabeln går att byta.
L laja57 skrev:
Vad gäller 35A så är det vad EONs inkommande ledning klarar av idag.
Och detta är ju begränsande just nu. Större servis kommer troligen med en viss kostnad...
L laja57 skrev:
Troligen, men troligen inte nära. Det finns många Siltberg på Gotland. Även min gren härstammar därifrån, Slite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.