Hej, jag ska installera motordrivna vertikalmarkiser som jag kommit över begagnade. De är av märket somfy och är radiostyrda. När man kollar hur man nollställer och programmerar dem så kräver de att man stänger av fasen i en viss sekvens, typ 2 sek av 10 sek på. 2 sek av osv. Min tanke är då att det betyder i praktiken att jag kommer behöva 7 st brytare till markiserna för att kunna programmera dem separat, eller nollställa dem om de börjar strula. Tanken är ju att lägga in dem på rätt kanaler innan jag sätter upp dem men för att programera ändläget och mittläget så kommer jag nog göra den biten när de sitter uppe.

Innan alla börjar prata om att det krävs elektriker så kan jag berätta att installationen kommer matas med stickkontakt som jag sätter i väggen, så ingen fast installation.

Så, till frågan.
När jag kollar runt på brytare till 230v (de matas med högspänning) så vore det opraktist att ha 7st utanpåliggande vridbrytare, de skulle ta rätt så mycket plats och inte se så bra ut.

Kan man ta en kapslad normcentral istället och sätta dvärgbrytare?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/normcentraler/normkapsling-2000021290

Centralen tänkte jag sätta utomhus, dock precis under tak vid balkongen.
 
tommib
Monterar du dina markiser löst på väggen med krokar? Om inte så är det en fast installation.

Så, till svaren.

Markiserna matas garanterat inte med någon högspänning, de matas med helt vanlig lågspänning när det är 230 V. Däremot är det starkström.

Jag skiter i om du ska installera det själv eller inte så länge det blir korrekt gjort. Den vanligaste (och så vitt jag vet nättaste) brytaren som används till detta är Schneiders Aqua Stark som finns att köpa lite var stans, t.ex. här. Till den använder man en dragavlastningsnippel när man monterar sin anslutningskabel som vanligen är en gummikabel typ H05RN-F eller liknande. Andra sidan av brytaren installeras med installationskabel, typ EXQ, EXLQ osv, ingen jävla skarvsladd. Brytaren skruvas fast i väggen om det inte var tydligt, bredvid den likaledes fastskruvade och fast installerade markisen.

Du kan ju också sätta ett vägguttag vid varje markis och en stickpropp på markisen. Det är skitfult och dåligt men det löser problemet med att bryta matningen för programmering.

Dvärgbrytare ska du inte använda, de är namnet till trots inte vanliga strömbrytare även om de kan fungera som sådana. Jag förstår inte heller hur det skulle vara snyggare med sju sladdriga anslutningskablar som samlas i en normcentral från Biltema vid en balkong där man vistas men smaken är väl som baken.

Detta inlägg är helt avsiktligt skrivet med en väldigt dryg ton, precis som ditt inlägg. Hade du läst på lite i elforumet så hade du förstått att det du tänker göra är en olaglig fast installation och att man inte gör som du tänker dig.

En lite mer lateralt tänkande lösning är ju att programmera markiserna på marken och sen sätta upp dem. Då kan du skita i brytare helt. För att programmera ändlägen och mittlägen ska inte matningen brytas på Somfy, i alla fall inte det gamla systemet.
 
  • Gilla
HasselmarkenHampus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.