2 872 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Skydda tillfälligt oanvända elkablar?
Ska måla om fasaden och monterar ned utanpåliggande fasadbelysning vilket resulterar i ett antal lösa sladd/kabeländar. Skulle ju inte varit ett problem om tidigare ägare inte hade fått för sig att koppla in fasadvägguttagen på samma slinga och vi behöver dessa uttag under ommålningen.
Eftersom det är utomhus och exponerat för väder och vind blir jag lite osäker på hur jag ska skydda och isolera dessa kabeländar. Vika ihop och köra Torix-hattar? En wago-klämma per sladdstump? Hur väderskyddar jag om det nu mot all förmodan blir regn?
Eftersom det är utomhus och exponerat för väder och vind blir jag lite osäker på hur jag ska skydda och isolera dessa kabeländar. Vika ihop och köra Torix-hattar? En wago-klämma per sladdstump? Hur väderskyddar jag om det nu mot all förmodan blir regn?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
En wago per sladd blir bra. Och plastpåse med tejp runt (ledarna högst, så de inte blir dränkta om det läcker in, fungerar bra. (Kan bli kondens).KavehC skrev:
Ska måla om fasaden och monterar ned utanpåliggande fasadbelysning vilket resulterar i ett antal lösa sladd/kabeländar. Skulle ju inte varit ett problem om tidigare ägare inte hade fått för sig att koppla in fasadvägguttagen på samma slinga och vi behöver dessa uttag under ommålningen.
Eftersom det är utomhus och exponerat för väder och vind blir jag lite osäker på hur jag ska skydda och isolera dessa kabeländar. Vika ihop och köra Torix-hattar? En wago-klämma per sladdstump? Hur väderskyddar jag om det nu mot all förmodan blir regn?
Jag antar att de sitter på sådan höjd att klåfingriga ungar inte kan få tag på dem? Om det är så, då får man överväga att göra något mera radikalt.
Redigerat:
Är gruppen skyddad av jordfelsbrytare? Kopplingsklämmor räcker gott för att skydda mot beröring för den korta tid det gäller. Om gruppen är skyddad av jordfelsbrytare kan det hända att den löser ut om det regnar för mycket på det hela. Då kan det hjälpa att sätta lösa kopplingsdosor med hyfsad IP-klassning på kabeländarna. Men det kanske är överarbetat.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Som sagts, en wago per trådande duger. Om detta är på barnsäker höjd. Och så kan man ju låta bli att ta på dem när det är ett skyfall. Ingen fara om du råkar komma åt med penseln. Men stick inte ned dem i färgburken.
Klicka här för att svara
