El
udihow: [citat] Skillnaden mellan 2700 och 3000 är minimal så att blanda dessa bör inte bli särskilt konstigt, förmodligen inte ens något man kommer tänka på. Men specifikationerna behöver ju inte stämma till 100%, så skillnaden kanske upplevs som större i verkligheten. Det är oftast billigare ljuskällor som ibland inte riktigt stämmer med deras påstådda värden. Jag skulle rekommendera
MagHam: Det här med "samhörighet" vid uppdelning är väl mer en god praxis än föreskrift? Hittar t ex inga krav på det i SS 436 40 00, men det kan vara jag som läser dåligt. Tycker (som lekman) att märkningen är viktig. Vid centralen: "Gr x Trefasgrupp med enfaslaster" På kopplingsdosan: "Gr x Fördelningspunkt"
sonale: Tack för alla kloka svar! Det blir byte till en TT med lägre - och för svenska förhållanden normal - effekt.
GK100: [citat] Det har ju varit uppe tidigare och precis som du skriver är det en avgörande skillnad. Finns inte mycket som skiljer rent elektriskt mellan de två som gör att de inte skulle uthärda 16 A. [citat] Jag skulle gärna komma till att man läser #21 och #23 funderar en stund och sen eventuellt svarar på detta efter bästa förmåga. Mycket konstigare än så är det inte närmast en rent
TypRätt: Det finns ju även lampor med batteri som laddas via USB. Om man inte är bokmal så räcker det säkert med att ladda någon gång i månaden?. Tänker att om man strikt har någon lampmodell om man gillar kanske man kan köpa någon billigare usb laddad lampa och sedan slakta den och installera i den lampfot man nu vill ha.
Tomtom79: Ser korrekt ut ja. Det är 3-fas framdraget med vad det verkar även nolla. Som sagt ovan vill man helst mäta så man har 230V mellan gulgrön och svart/brun/vit samt 230V mellan blå och svart/brun/vit och sist men inte minst 400V inbördes mellan svart/brun/vit . Kollar du även vilka proppar som går hit om det är 10A eller 16A kan du säkert få hjälp om det är tillräckligt för en viss
GK100: Hela produkten är ju om man vill vara sån en tämligen onödig hybrid. Principskisserna som visas här ger ingen ledtråd om hur de bryter respektive N ungefär lika dåligt som det elmont nämnde om testknappen. Det är inte så osannolikt att N bryts ihop med dvärgen den tillhör givetvis inte enstaka vid jordfel utan ihop med huvudpolen. Frågan är hur vettigt den är byggd internt med
Ankarstjärna: [citat] Hällen är bara med två plattor i pentryt i en gästlägenhet, och kommer nyttjas otroligt sällan
Logad: [citat] Jag har rör i våningsplanet och utanpåliggande i källaren. Finns ett par flexrör genom bjälklaget mellan kök och källare men har inte haft anledning att röra dem. Använder dragfjäder av plast när jag drar nya trådar. Finns bara som äldst 53 år gamla FK i rör hos mig och de som inte stelnat i en kopplingsdosa får vara.
Daniel 109: Den spisen använder inte nollan, så den ger ingen hjälp.
kwasibengt: också att elementen är utspridda över grupperna som att de sitter i delta.. hoppen över grupperna som klädkammare och förråd har tyder på deltakoppling. har du bara ett element per rum så är det helt klart delta allså 400v. men kolla eller mät upp element iaf.
elmont: Det är bara att byta uttag, MEN det finns även "samma" sockeldosa med ojordat uttag. Det gäller bra att orka leta fram det eller ringa till "butiken" så hjälper dom säkert till.
Jocke Best: [citat] Alltid kul med återkoppling på problemen
elmont: "Flätan" heter koncentrisk ledare på fackspråk. och ska användas som jord eller PEN (lite beroende på)
elmont: Nu är det ju så lustigt att man får inte medvetet skada annans egendom, inte ens om den finns på den mark man äger.
blackarrow: [citat] Hur vet du att nyckeln inte sänder RF-signal när du trycker på lås-knappen?
merbanan: Om du öppnar dosan kan du se om du har 3-fas där eller ej. Men det är mer du måste reda ut för att kunna ta ett beslut.
BSOD: [citat] Helt rätt! Jag testade bara att spara i appen, och fick inga felmeddelanden, så trodde det funkade. Däremot så funkar det att sätta en scen som startar med intervall, och kombinerat in en automatiskt stopp xx sekunder efter scenen aktiverat shellyn. Testat på min shelly 1 pm.
CharlottavS: [citat] Hej Emil! Jag är reporter på tidningen Elinstallatören och skriver en artikel om vad man ska tänka på när man startar en egen elfirma. Du skrev intressanta kommentarer på det temat för snart två år sedan, bla om att lägga tid på att plugga in auktorisationen och bilvalet. Skulle du vilja bli intervjuad i artikeln? I så fall når du mig på
Antewallgren: [citat] Jag har inte gjort någonting då det fungerar som det är. Får se när vi tar tag i det.
alishami: Hej! Many thanks for all the replies. I called and electrician to come and have a look. He told me that it is not an electrical wire but instead a telephone cable. He also said that there are no rules for low voltage telephone cable and I can just pull it out if I don't need it. However, it was good to understand the rules around grounding of electrical wires and many thanks for all the answers.
useless: Ja, det måste vara hundra gånger bättre att lägga tio sekunder på att mäta om brunnarna är internt förbundna än att lägga upp en fråga och en massa bilder på ett forum? Svaren här blir ju bara gissningar...
tpsoft: [citat] Det beror lite på placering av ditt mätarskåp mot E.ONs elnät men generellt så gäller att kunden förlägger rör inom tomt (observera att tomt inte är detsamma som fastighet). 110 mm rör har gällt i något år som minsta rör pga de styvare aluminium kablarna som använts och där det är bekymmersamt att få i den i 50 mm rör.
Boilerplate4U: Ja, det står ju ”Att bestämmelsen stryks innebär alltså ingen lättnad av kraven, utan att de krav som framgår av svensk standard ska tillämpas.” Tråkigt att nyhetsbrevet kör med en så vag formulering.
Hallerudsbo: Allt beror väl på vad stor säkring du har in i huset. Typ 16 amp som huvudsäkring så belastar du stor del av den fasen på bara poolen. Jag har dragit 2 st faser till min pool en för värmaren och en för pump och ljus. Så belastar man lite bättre.
Daniel 109: Om man drar fram ett par meter och rätar ut går det bättre. Om man snurrar ut den kanel som öglarsig så kommer inte problemet tillbaka efter en meter.
Bo.Siltberg: Och jag ogillar skarpt att bli lurad att ge svar på falska premisser. Det kan gå illa för båda parter.
BSOD: Eller denna. https://shop.shelly.cloud/shelly-pro-2-wifi-smart-home-automation Om det bara är en enskild enfaslast man vill mäta. Jag antar att det egentligen är helheten i stugan ni är ute efter ich då passar shellyn som Mathias tipsade om bra