4 816 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
230, 12 eller 24v i trädgård?
Grävarbete pågår och stenläggning kommer att ske. Tänkte passa på att gräva ner elkabel för att ha spotlights i stenen (markplattor 60x60).
Mina alternativ är väl:
1. Köra 230v på varje lampa, dvs gul kabelskyddsrör som sticker upp vid varje lampa och sedan ner igen till nästa.
NACKDEL: drar mer ström? Större risk för jordfel i framtiden? 2 st 50mm rör = 100mm vid varje lampa, hur skulle jag täcka ett så stort hål efteråt?
2. 12v eller 24v, dra gul kabelskyddsrör till transformator och sedan mindre gråa rör från trafon till resp lampa.
NACKDEL: Jag vet inte på förhand vilket system jag kommer att köpa, kan bli svårt att dra lågvoltskablarna i de gråa rören i efterhand beroende på hur de är konstruerade.?
Jag är sugen på Alt.1 då det verkar mest praktiskt när man inte på förhand har köpt lamporna. Men vet inte hur jag ska dölja 100mm hål som det ju blir i markplattorna (spottarna ska ligga i markplattorna).
Kanske kan man kapa de gula rören precis där de kommer upp ur mark och sedan bara låta kabeln komma upp över stenen?
Visst drar inte 230V mer ström än 12/24v, jag tänkte köra med LED?
Säkerhetsaspekten att ha 230V tänker jag bör vara ok, de ska ju ligga under markplattor så något grävarbete blir det inte mer där, på länge.
Mina alternativ är väl:
1. Köra 230v på varje lampa, dvs gul kabelskyddsrör som sticker upp vid varje lampa och sedan ner igen till nästa.
NACKDEL: drar mer ström? Större risk för jordfel i framtiden? 2 st 50mm rör = 100mm vid varje lampa, hur skulle jag täcka ett så stort hål efteråt?
2. 12v eller 24v, dra gul kabelskyddsrör till transformator och sedan mindre gråa rör från trafon till resp lampa.
NACKDEL: Jag vet inte på förhand vilket system jag kommer att köpa, kan bli svårt att dra lågvoltskablarna i de gråa rören i efterhand beroende på hur de är konstruerade.?
Jag är sugen på Alt.1 då det verkar mest praktiskt när man inte på förhand har köpt lamporna. Men vet inte hur jag ska dölja 100mm hål som det ju blir i markplattorna (spottarna ska ligga i markplattorna).
Kanske kan man kapa de gula rören precis där de kommer upp ur mark och sedan bara låta kabeln komma upp över stenen?
Visst drar inte 230V mer ström än 12/24v, jag tänkte köra med LED?
Säkerhetsaspekten att ha 230V tänker jag bör vara ok, de ska ju ligga under markplattor så något grävarbete blir det inte mer där, på länge.
Med lägre spänning behöver du starkare ström för att uppnå samma effekt. Men jag misstänker att du menar kostnaden för elen, och det behöver inte bli någon större skillnad. Beroende på hur många lampor du ska ha kanske du behöver grövre kabel, vilket kan bli dyrare. Med 12/24 V behöver du också en transformator.
Eftersom jag inte har handlat belysningen ännu och inte heller vet vilken belysning jag ska ha, så hade jag bestämt mig att dra gula 50mm rör med en fördragen kabel och köra 230V överallt. MEN, var på besök hos en kompis igår som hade 12V system och han förespråkade verkligen att jag skulle göra detsamma. Han tyckte att det låter helt galet att dra 230V överallt för lite lampor.
Håller ni med honom, eller känns det hyfsat normalt att ändå dra 230V till alla lampor?
Håller ni med honom, eller känns det hyfsat normalt att ändå dra 230V till alla lampor?
Så länge du inte tänkt sätta upp nån fläskig neonskylt eller strålkastare så skulle jag förespråka 12 eller 24v . Det blir väl inbillar jag mig dessutom billigare då du inte behöver ha ut en elektriker mer än nån timme... (12/24V får man då såvitt jag vet fortfarande fixa och montera själv)R ravve007 skrev:Eftersom jag inte har handlat belysningen ännu och inte heller vet vilken belysning jag ska ha, så hade jag bestämt mig att dra gula 50mm rör med en fördragen kabel och köra 230V överallt. MEN, var på besök hos en kompis igår som hade 12V system och han förespråkade verkligen att jag skulle göra detsamma. Han tyckte att det låter helt galet att dra 230V överallt för lite lampor.
Håller ni med honom, eller känns det hyfsat normalt att ändå dra 230V till alla lampor?
Går själv i tankarna... Gjorde ett experiment med trådlöst (litium/solcell på Amazon) i höstas och det blev hur snyggt som helst så nu letar jag efter liknande belysning som är på 12 eller 24V.
För övrigt så är det inget som hindrar att dra 12/24v i ett 50mm gult rör. Gör det till julgranens belysning.
12/24 Volt får man installera själv OM det inte handlar om över 10A, 200VACheesen skrev:
Så länge du inte tänkt sätta upp nån fläskig neonskylt eller strålkastare så skulle jag förespråka 12 eller 24v . Det blir väl inbillar jag mig dessutom billigare då du inte behöver ha ut en elektriker mer än nån timme... (12/24V får man då såvitt jag vet fortfarande fixa och montera själv)
Går själv i tankarna... Gjorde ett experiment med trådlöst (litium/solcell på Amazon) i höstas och det blev hur snyggt som helst så nu letar jag efter liknande belysning som är på 12 eller 24V.
För övrigt så är det inget som hindrar att dra 12/24v i ett 50mm gult rör. Gör det till julgranens belysning.
Mitt problem är som sagt att jag inte riktigt har valt vilken belysning vi ska ha ännu. Dessutom så kommer belysningen att vara på olika sektioner i trädgården, förmodar att jag behöver få fram 230V till varje sektion åtminstone (för transformatorerna). Då behöver jag veta precis var transformatorn ska stå för varje sektion, för att kunna dra 230V dit, sedan ha tomma 50-rör för att dra 12/24v kablarna från resp. sektion. Klart det går, men känns jobbigt när man inte på förhand har köpt belysningen.Cheesen skrev:
Så länge du inte tänkt sätta upp nån fläskig neonskylt eller strålkastare så skulle jag förespråka 12 eller 24v . Det blir väl inbillar jag mig dessutom billigare då du inte behöver ha ut en elektriker mer än nån timme... (12/24V får man då såvitt jag vet fortfarande fixa och montera själv)
Går själv i tankarna... Gjorde ett experiment med trådlöst (litium/solcell på Amazon) i höstas och det blev hur snyggt som helst så nu letar jag efter liknande belysning som är på 12 eller 24V.
För övrigt så är det inget som hindrar att dra 12/24v i ett 50mm gult rör. Gör det till julgranens belysning.
Nåväl, ska nog tänka om och kanske ha 12/24V istället då ni verkar ha samma åsikt som min polare..
Jag har ett argument till. Fundera på vad som är modernt. Jag tror ju inte att du hade tänkt sätta upp fotogenlyktor istället för stallyktor med glödlampor om året hade vart 1963.. även om det funkar hos grannen.R ravve007 skrev:
Med dagens småa system så får man bättre ljus än gårdagens till en lägre energikostnad. Jag tror inte att du ångrar dig.
Och gör dig "omaket" att bestämma vad du ska ha först och planera efter det. Att dra rörledningar på chans brukar sällan bli bra.R ravve007 skrev:Mitt problem är som sagt att jag inte riktigt har valt vilken belysning vi ska ha ännu. Dessutom så kommer belysningen att vara på olika sektioner i trädgården, förmodar att jag behöver få fram 230V till varje sektion åtminstone (för transformatorerna). Då behöver jag veta precis var transformatorn ska stå för varje sektion, för att kunna dra 230V dit, sedan ha tomma 50-rör för att dra 12/24v kablarna från resp. sektion. Klart det går, men känns jobbigt när man inte på förhand har köpt belysningen.
Nåväl, ska nog tänka om och kanske ha 12/24V istället då ni verkar ha samma åsikt som min polare..
Klicka här för att svara