Jag behövde koppla in en RK 1,5 i ett vägguttag med snabbanslutning. Det gick naturligtvis inte. Vid skruvanslutning får man ju inte förtenna flerledare. Men hur är det med snabbanslutning? Då är det en fjädrande kontakt som följer med när tennet flyter. Är det ok? Förbrukaren är en tvättmaskin.
Varför sätter du inte en stickpropp på kabeln? Är kabeln du ska koppla in kabeln till tvättmaskinen?
Kabeln går till ett uttag i tvättstugan dvs fast montering. Jaja jag vet att det är fult men alternativet är en stickpropp. Min fråga var om det är ok att förtenna en RK och trycka in i snabbkontakten.I Intresserad22 skrev:
Problemet är nu löst med ett nytt uttag med hederliga gamla skruvklämmor.
Men frågan om förtenta mångledare i snabbkontakt är fortfarande intressant.
Det enkla svaret är att du inte ska ha några sladdar med RK i fasta installationen. Och inte heller någon förtenning på dem i snabbanslutningar. Ska du ansluta så får du ordna rätt typ ändhylsa och pressa på då är förbindningen rätt men kabeltypen ändå fel.A arneswede skrev:Kabeln går till ett uttag i tvättstugan dvs fast montering. Jaja jag vet att det är fult men alternativet är en stickpropp. Min fråga var om det är ok att förtenna en RK och trycka in i snabbkontakten.
Problemet är nu löst med ett nytt uttag med hederliga gamla skruvklämmor.
Men frågan om förtenta mångledare i snabbkontakt är fortfarande intressant.
Tack för det raka svaret. Skall se om jag kan hitta en riktig elleverantör på orten.GK100 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Som direkt svarpå frågan. Förtenning är i princip alltid fel.
Men grundproblemet här är att du har fel typ av kabel.
Men grundproblemet här är att du har fel typ av kabel.
Klicka här för att svara