Hej,
jag blir inte riktigt klok på detta med kontrollplan och elsäkerhetsintyg.

Vår granne byggde ett uterum med diverse el-installationer (brytare, några UPL-uttag). Det var en lokal "snickarfirma" som byggde upp allting, ingen behörig elektriker var inblandad (syns tydligt på installationen, fungerande men estetiskt slarvig med biltemagrejor).
Personen i fråga som bor i huset kan inget om att bygga alls, och pratar inte jättebra svenska. Jag frågade vem som upprättade kontrollplanen (där de allra flesta kommuner kräver intyg för el-installationer), och denne visste inte vad jag pratade om. Vem har i så fall fyllt i kontrollplanen och lämnat in den till kommunen? Hur kom den undan intyg för el-installationer?

Hur är detta möjligt? Jag håller själv på med att planera en utbyggnad och tänkte i ärlighetens namn göra dragning till några dosor och en lampbrytare själv, men detta verkar ju i princip omöjligt då i vår kommuns exempel på kontrollplan finns en kontrollpunkt "el-installationer", vilken ska verifieras med "intyg".

Inte ens om jag låter min farbror som är pensionerad elektriker göra denna inkoppling, kommer jag undan "intyg", då denne inte har kvar några grejor för meggning, kontinuitetsprov osv.

Är det någon som kan bringa lite klarhet i detta?

Tack på förhand
S

Kan du inte ta bort den punkten ur exemplet på kontrollplan och lämna in en plan med de punkter du tycker är relevanta? Det finns ju inget krav på att elektrikern lämnar några intyg, så jag har svårt att se att kommunen kan ställa såna krav.
Jag vet inte exakt hur ditt exempel ser ut, men när jag sökte bygglov så hittade jag ett exempel på kontrollplan som jag strök ett helt gäng punkter i och omformulerade några andra. Bygglovet gick igenom.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Men du kan ju avvakta med din elinstallation. Dvs ingen elkabeldragning alls nu tills din utbyggnad är klar och godkänd.
Om inga elkablar i utbyggnaden kan väl det väl inte krävas något elintyg. Vem är det som vill ha "elintyg"?

Din granne kanske inte behövde något bygglov för sitt uterum?

• Gilla
mangeurds och 1 till
  • Laddar…
Vid mindre ombyggnader krävs ibland varken kontrollplanen eller några intyg. Det varierar från kommun till kommun.
Jag håller just på att starta utbyggnad av fritidshuset. Vid kontakt med bygglovssvdelningen innan jag sökte lovet, höll på med ritningen. Så frågade jag lite försiktigt om vilka konstruktionsritningar de vill ha. Tänkte fortsätta fråga om behov av kontrollansvarig. Så fick jag bara: Vid så här små utbyggnader (30 kvm), kräver vi inga konstruktionshandlingar, eller kontrollansvarig. Jag fick bygglov och startbesked samtidigt, utan kontrollplanen. Däremot ett Mail om krav på analys av ev. schaktmassor, även om de dumpas inom tomten.
Bygglovshandläggningen gick på 3 dagar, +tid för grannehörande, trots att jag fick komplettera handlingarna.
Jag tycker själv att det här är lite för bra för att vara sant, misstänker att kommunen bryter mot lagen. Det var fler delar av hanteringen som ”är för bra”. Så jag ligger lite lågt med vilken kommun det är.
Detta är en kombinerad bygglovspliktig, och attefallsutbyggnad.
Men även om du har en kontrollplan så brukar det nog inte krävas intyg från elfirma. Det räcker med att det påstås finnas ett egenkontrollsprotokoll. Det skall fyllas i av den som utför arbetet. Men om det är en behörig elektriker, eller din 7 årige son kollas inte. Själva protokollet bifogas normalt inte till slutbeviset.

Det är förvånande att kommunen har kvar detta krav. De borde ha lärt sig att det är värdelöst. De kräver ett intyg på att man har följt lagen... De enda jag ser som skulle vara intresserad är försäkringsbolaget, men då ska ju firman ha klantat sig och orsakat en brand. Om man u måste ha det, här finns en mall att fylla i med nåt...
https://www.byggahus.se/forum/threads/kraeva-elintyg.336530/page-3#post-3221097

Sökte bygglov för portar på carporten och fick också krav på elintyg. Har inte skrivit något om elport i ansökan. Enligt min elektriker kan man skicka in ett protokoll som visar att det är kortslutning i elinstallationen och tjänstemännen är nöjda bara dom får ett intyg.:D

• Haha
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Är du säker på att din granne ens sökte bygglov för uterummet?

T TypRätt skrev:
Är du säker på att din granne ens sökte bygglov för uterummet?
100% säker är man ju inte men det är ett stort uterum.

/S

A Arnodt skrev:
Men du kan ju avvakta med din elinstallation. Dvs ingen elkabeldragning alls nu tills din utbyggnad är klar och godkänd.
Om inga elkablar i utbyggnaden kan väl det väl inte krävas något elintyg. Vem är det som vill ha "elintyg"?

Din granne kanske inte behövde något bygglov för sitt uterum?
Det blir ju lite jobbigt att skruva ner gipsskivor för att sätta dosor och dra slang i efterhand? Men visst, det går ju att göra så men kommer kommunen att ge slutgodkännande om det inte finns belysning eller inte?

/S

S steve5432 skrev:
Det blir ju lite jobbigt att skruva ner gipsskivor för att sätta dosor och dra slang i efterhand? Men visst, det går ju att göra så men kommer kommunen att ge slutgodkännande om det inte finns belysning eller inte?

/S
Har gjort en större tillbyggnad nyligen och tog som tidigare talare en lista på rimliga saker att kontrollera och gjorde en egen kontrollplan. Inga problem alls. Byggherre som stod för kontroll på alla punkter utom yttermåtten som kommunen skulle mäta in och det enda som krävdes efteråt var kontrollplanen signerad och klar.

Kontrollplanen är ju mest att någon intygar på heder och samvete att något är gjort, skulle kommunen kontrollera varenda sak som görs hade bygglov kostat tio gånger så mycket. Den dag något går åt skogen kan det ju vara jobbigt om man inte gjort det man intygat dock så man ska ju ta den på allvar. Därmed är det alltså bra att göra en egen kontrollplan som är relevant för ditt bygge, så slipper du signera för grejor som inte är relevanta...

Och ja, det är mycket el-dragning i min tillbyggnad och det fanns inga intyg eller liknande krav i kontrollplanen.

tommib
Jag säger som övriga, ta bort punkten ur kontrollplanen. Om kommunen bråkar om det, fråga exakt vad det är som ska intygas och vad syftet med intyget är. Kan de inte specificera det, ifrågasätt varför de bråkar om något som de inte vet vad de ska användas till.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Exempel på en kontrollplan med olika kontrollpunkter som följer bygglovet, grundläggning, tätskikt, och mer, utan synpunkter på el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan är ett exempel från vår kommuns kontrollplan.

Är det verkligen ingen på kommunen som har synpunkter kring el om man inte har med denna punkt för en utbyggnad? I så fall kan man undra vilken tyngd/syfte detta dokument har...

/S

tommib
Prova och se vad de säger. "El-provning" är ju totalt intetsägande (och felstavat).

Skriv att ni trycktestat VP rör samt flexslangar och att de är tätt enligt specifikation och förväntan :rofl:

A
Det finns inget som heter "elintyg" eller "elsäkerhetsintyg".
Vi jobbar med egenkontrollprogram som IBLAND, beroende på vad egenkontrollprogrammet säger, fordrar ifyllda och signerade egenkontroller.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.