25 613 läst ·
101 svar
26k läst
101 svar
Hur ansluta biltema strömbrytare?
Såhär har jag tolkat schemat enligt länkenGK100 skrev:
Där ser du att svart fas är vad som är lika mot vad du har och den kan du koppla in så som på bilden. Sen är då frågan vad som händer vid lampan dvs på bilden är tändtråden brun men i din dosa var de original vita och sen blå från kabeln lagd ihop med dem. Återstår då den grå på bilden som ursprungligen var grön i ditt fall men som skarvats mot brun från kabeln i dosan.
Du bör kunna komma fram med den översättningen och se att det stämmer och hur det funkar också. Sen kan du testa koppla in, nu är allt så utrett att man kan utesluta åtminstone att något farligt händer och sämre än nu kan det ju heller inte bli.
Men om blå i mitt fall är tändtråden har jag kopplat fel inser jag nu…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I det här fallet törs du nog prova då ingen av trådarna är nolla/neutralledare.R robert95 skrev:
Det som händer är att funktionen blir lite skev.
Du har ju torterats tillräckligt nu men som övning testa som FredrikR säger först som det är gjort sen byter du plats på blå-brun.R robert95 skrev:
Redigerat:
Jag tycker du löste det bra, lyhörd och frågade.R robert95 skrev:
Hade du dessutom fotat innan du demonterade det gamla så hade vi förmodligen inte haft den här tråden.
Man bör veta vad man gör att eller iaf. vara införstådd med riskerna, gärna ha ett hum om hur mäter och verifierar vad som är vad och alltid ser till att spänningen är bruten när man kopplar.
Japp, brukar alltid fota. Men var så säker på att det inte fanns en trappkoppling så tänkte att ”det här är en vanlig brytare”. Men ack så fel jag hade.FredrikR skrev:
Jag tycker du löste det bra, lyhörd och frågade.
Hade du dessutom fotat innan du demonterade det gamla så hade vi förmodligen inte haft den här tråden.
Man bör veta vad man gör att eller iaf. vara införstådd med riskerna, gärna ha ett hum om hur mäter och verifierar vad som är vad och alltid ser till att spänningen är bruten när man kopplar.
Har stor respekt för el, men jag är också väldigt intresserad av att lära mig mera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden