GK100 GK100 skrev:
Där ser du att svart fas är vad som är lika mot vad du har och den kan du koppla in så som på bilden. Sen är då frågan vad som händer vid lampan dvs på bilden är tändtråden brun men i din dosa var de original vita och sen blå från kabeln lagd ihop med dem. Återstår då den grå på bilden som ursprungligen var grön i ditt fall men som skarvats mot brun från kabeln i dosan.

Du bör kunna komma fram med den översättningen och se att det stämmer och hur det funkar också. Sen kan du testa koppla in, nu är allt så utrett att man kan utesluta åtminstone att något farligt händer och sämre än nu kan det ju heller inte bli.
Såhär har jag tolkat schemat enligt länken

Men om blå i mitt fall är tändtråden har jag kopplat fel inser jag nu…

Elektrisk kopplingsdosa med en blå tråd felaktigt kopplad i en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R robert95 skrev:

[bild]
Funkar det?
Om inte, testa att flippa den andra trappbrytaren och se om det tänds.

FredrikR FredrikR skrev:
Funkar det?
Om inte, testa att flippa den andra trappbrytaren och se om det tänds.
Har inte satt på strömmen, gör bara det när jag vet att det är rätt (ja, jag har lärt mig av mitt misstag att bara koppla på strömmen när jag VET att det är rätt)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R robert95 skrev:

[bild]
Har du testat om det funkar som det ska också? Du är nog inte helt framme än. Jämför med vad som händer om du skiftar plats på brun och blå.

• Gilla
robert95
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du testat om det funkar som det ska också? Du är nog inte helt framme än. Jämför med vad som händer om du skiftar plats på brun och blå.
Känner mig inte bekväm med att sätta på strömmen då jag inte är säker på att jag har gjort rätt.

Är lite inne på att byta plats på brun och blå.

R robert95 skrev:
Har inte satt på strömmen, gör bara det när jag vet att det är rätt (ja, jag har lärt mig av mitt misstag att bara koppla på strömmen när jag VET att det är rätt)
I det här fallet törs du nog prova då ingen av trådarna är nolla/neutralledare.

Det som händer är att funktionen blir lite skev.

• Gilla
robert95 och 1 till
  • Laddar…
R robert95 skrev:
Känner mig inte bekväm med att sätta på strömmen då jag inte är säker på att jag har gjort rätt.

Testa först som det är kopplat.

R robert95 skrev:

Du har ju torterats tillräckligt nu men som övning testa som FredrikR säger först som det är gjort sen byter du plats på blå-brun.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du har ju torterats tillräckligt nu men som övning testa som FredrikR säger först som det är gjort sen byter du plats på blå-brun.
ok, nu fattar jag

bytte plats på brun och blå och nu fungerar det som jag ska. Tack för ert tålamod, nästa gång ringer jag elektrikern

• Gilla
  • Älska
VidarH och 5 till
  • Laddar…
R robert95 skrev:
ok, nu fattar jag

bytte plats på brun och blå och nu fungerar det som jag ska. Tack för ert tålamod, nästa gång ringer jag elektrikern
Jag tycker du löste det bra, lyhörd och frågade.
Hade du dessutom fotat innan du demonterade det gamla så hade vi förmodligen inte haft den här tråden. ;)(y)
Man bör veta vad man gör att eller iaf. vara införstådd med riskerna, gärna ha ett hum om hur mäter och verifierar vad som är vad och alltid ser till att spänningen är bruten när man kopplar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tycker du löste det bra, lyhörd och frågade.
Hade du dessutom fotat innan du demonterade det gamla så hade vi förmodligen inte haft den här tråden. ;)(y)
Man bör veta vad man gör att eller iaf. vara införstådd med riskerna, gärna ha ett hum om hur mäter och verifierar vad som är vad och alltid ser till att spänningen är bruten när man kopplar.
Japp, brukar alltid fota. Men var så säker på att det inte fanns en trappkoppling så tänkte att ”det här är en vanlig brytare”. Men ack så fel jag hade.

Har stor respekt för el, men jag är också väldigt intresserad av att lära mig mera.

• Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Vårt hus är från -60 och utökad el under åren, men inte i närheten av dina kopplingsdosor med kopplingar och olika färger. Så om du ändrar något fota och skriv/rita vad du gjort.(y)

• Gilla
robert95
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.