Hej

Vi har köpt en villa byggd -84 och där sitter gamla plåtcentraler med propphuvar diazed tror jag dom kallas. Ingen JFB finns i någon av centralerna och med tanke på det så tänker jag att det är vettigt att byta ut centralerna mot normcentraler och då även komplettera med JFB.
Inkommande är en EKKJ 3x6/6 tror jag den kallas vilket bör innebära att det är TN-C om jag förstår det rätt. Den delas upp i 1:a centralen där en likadan kabel går till en infälld central(nr 2) på över plan. Från 1:a centralen går det även ut en EKKJ 3x2,5/2,5 till garaget där en UC sitter men är avsäkrad i central nr 1 med 16A på 3 faser. Jag har gjort en skiss på en lösning och tänkte få lite input på vad ni tycker.
Nej jag kommer inte byta centralerna själv eftersom jag vet mina egna begränsningar så det behövs inga pekpinnar.
PS sedan bilden togs så har jag köpt en propphuv så numer är 13 lite "säkrare" :) DS
 
  • Gammal elcentral med propphuvar och diazed-säkringar, märkt med "Övre plan", "Inkommande" och "Garage".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk skiss för uppgradering av gammal elcentral till normcentral med jordfelsbrytare och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser väl bra ut. Jag skulle kompletterat med en ny central under de befintliga med jordfelsbrytare. Gärna en per undercentral.
Ta en central med lite marginal för eventuell framtida expandering.
 
  • Gilla
CaNNoteN och 3 till
  • Laddar…
Dom där centralerna ser bra ut tycker jag. Finns ingen anledning att byta dom mot nya i plast som kommer att ha kortare livslängd...
Jordfelsbrytare kan man sätta i en liten kapsling på sidan om.
 
  • Gilla
MagicFingers och 11 till
  • Laddar…
Skulle inte byta den bara komplettera.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dom där centralerna ser bra ut tycker jag. Finns ingen anledning att byta dom mot nya i plast som kommer att ha kortare livslängd...
Jordfelsbrytare kan man sätta i en liten kapsling på sidan om.
Men då måste väl centralerna byggas om eftersom det är 4 ledare till garaget som inte är omdragbar och sedan bör väl inte bastun ligga på JFB?
 
  • Gilla
CaNNoteN och 1 till
  • Laddar…
Då får du lägga garaget utan jordfelsbrytare. I övrigt ska det räcka att separera jord och nollplint i centralerna.
 
Sätt separat JFB i garaget eller byt den centralen till en normcentral, det kan t.o.m vara en fördel att ha automatsäkringar i garaget om man meckar där.
I övrigt behåll centralen bara komplettera med 1 eller 2 JFB i en separat kapsel.

Men du har ett problem kabel till garaget måste vara T-NC de innebär att den måste kopplas före JFB, men den måste säkras 3x16A då den är bara på 2,5mm2
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det tre centraler som ligger sida vid sida kan läggas på varsin jordfelsbrytare. Eventuellt kan en av dem lämnas utan jordfelsbrytare om du vill ha exempelvis bastu och garage utanför. Lägger du en normkapsling under dem för jordfelsbrytarna så kan den även ha plats för fler dvärgbrytare om du skulle behöva utöka anläggningen senare. Det går givetvis att byta allt till en normcentral också. Men du ser ut att ha riktigt bra förutsättningar att modernisera det hela utan att byta allt.
 
Om saker i princip skall vara som det är i huset så lägg fokus på att få in ett par jordfelsbrytare i egen kapsling. Men om köket skall renoveras och det skall utökas för solceller, elbilsladdare osv ja då kanske man ska byta till normcentraler. Man får ju betydligt bättre plats i dessa. I övrigt så ser ju centralerna ut att vara i sådant skick att de kan hålla i många år till.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om saker i princip skall vara som det är i huset så lägg fokus på att få in ett par jordfelsbrytare i egen kapsling. Men om köket skall renoveras och det skall utökas för solceller, elbilsladdare osv ja då kanske man ska byta till normcentraler. Man får ju betydligt bättre plats i dessa. I övrigt så ser ju centralerna ut att vara i sådant skick att de kan hålla i många år till.
jo det blir en del renovering av i princip allt och jag behöver några grupper till för serverrum mm. Hela köket med kyl, frys, fläkt, belysning mm tillsammans med hall och vardagsrum och en LVP ligger på samma säkring. Som det ser ut så saknar vi några grupper eftersom det tex bara är en ledig på nedre plan.
 
V Vincent_n skrev:
jo det blir en del renovering av i princip allt och jag behöver några grupper till för serverrum mm. Hela köket med kyl, frys, fläkt, belysning mm tillsammans med hall och vardagsrum och en LVP ligger på samma säkring. Som det ser ut så saknar vi några grupper eftersom det tex bara är en ledig på nedre plan.
Jag håller med alla som påpekat att du har fina centraler prydligt upplagt och där man enkelt kunde komplettera med några JFB och ordna tex garaget via nya kapslingen osv. Så i princip är såna byten av något likt ditt bara i stort negativt och man kan genom tvivelaktigt materialval få något betydligt sämre men "nytt".

Men om du redan nu vet vad som väntar och du kommer behöva utöka betydligt får man ändå se det som vettigt att du byter allt ordnat och anpassat istället för att skapa ett lapptäcke. Så det är bara du som kan bedöma hur det kommer utveckla sig och välja väg efter det. Spara i så fall inte på lite extra utrymme och välj inte några budgetvarianter på materialet. Du har ju redan gjort lite tankeskisser så du är på rätt väg genom att vända och vrida lite på det innan du skrider till verket oavsett vägval.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Sätt separat JFB i garaget eller byt den centralen till en normcentral, det kan t.o.m vara en fördel att ha automatsäkringar i garaget om man meckar där.
I övrigt behåll centralen bara komplettera med 1 eller 2 JFB i en separat kapsel.

Men du har ett problem kabel till garaget måste vara T-NC de innebär att den måste kopplas före JFB, men den måste säkras 3x16A då den är bara på 2,5mm2
Räcker inte det till ett garage?
 
C CaNNoteN skrev:
Räcker inte det till ett garage?
Det räcker till ett garage 3x16A är c:a 11 kW
Problemet är att kabeln bara är 3 ledare + PEN den måste avsäkras som det är idag, men då får man skilja dom från övriga säkringar som kommer att vara efter en JFB.
En fördelningsplint som din ritning är en god idé i en kapsling med säkring till garaget samt JFB till nuvarande centralen.
 
Om man sätter en ny kapsling under de befintliga. En 3*16 till garaget. En jordfelsbrytare till varje lokal central och utökning som inte har utrymme i de befintliga centralerna lägger man i den nya. Utegrupper läggs lämpligen på en egen jordfelsbrytare i den nya centralen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.