6 168 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Laga felkopplade o bränd spis
Hej! Nu hänger jag med min kompis som kan yttepytte mer än mig. Vi har tagit isär lite till…Det är ju två kretskort. Det ena verkar ha smält någon sorts anslutningar på undersidan. Är det något man kan laga? Får felmeddelanden när jag försöker lägga upp bilder. Tips?
Det behövs ju både översiktsbild och bilder på närmre håll i olika vinklar på det som är bränt.
Jag uppfattar även kretskortet som sotigt. Men är det från rök eller är det förkolnat och trasigt det också??
En bränd kondensator TROR VI vi såg på en bild. Inte lätt att ersätta om man inte vet vad som står på den, om det nu var en kondensator...
Det vore bra om du kunde göra lite mätningar med en multimeter.
Du kan få mer felsökningshjälp, men vad det leder till beror mycket på dig @Erica Victoria
Jag uppfattar även kretskortet som sotigt. Men är det från rök eller är det förkolnat och trasigt det också??
En bränd kondensator TROR VI vi såg på en bild. Inte lätt att ersätta om man inte vet vad som står på den, om det nu var en kondensator...
Det vore bra om du kunde göra lite mätningar med en multimeter.
Du kan få mer felsökningshjälp, men vad det leder till beror mycket på dig @Erica Victoria
Prövar att få upp lite bilder igenblackarrow skrev:
Det behövs ju både översiktsbild och bilder på närmre håll i olika vinklar på det som är bränt.
Jag uppfattar även kretskortet som sotigt. Men är det från rök eller är det förkolnat och trasigt det också??
En bränd kondensator TROR VI vi såg på en bild. Inte lätt att ersätta om man inte vet vad som står på den, om det nu var en kondensator...
Det vore bra om du kunde göra lite mätningar med en multimeter.
Du kan få mer felsökningshjälp, men vad det leder till beror mycket på dig @Erica Victoria
Bild 1 Översikt på de två kretskorten
bild 2 närbild på det som är bränt på det vänstra kortet. Har bytt varistorn och tagit loss kondensatorn men osäker på hur jag ska funktionsmäta den.
Bild 3 är där det ser bränt ut på ovansidan på höger kretskort.
Bild 4 är där det ser bränt ut på undersidan av höger kretskort. Där verkar kopplingen mellan kretsarna bortbränd (obs kan ej terminologi men det blir ingen spänning när man mäter emellan vilket det blir på de som har kvar den ”lilla klutten”). Detta är inte exakt under där det ser bränt ut på ovansidan.
Vi har gjort rent så gott vi kunnat med isopropanol.
Frågor jag har just nu är:
1 hur mäter jag den lossade kondensatorn?
2 kan man laga kretsen på högra kortets undersida?
Tack för all hjälp!
Fick ni tag på en variator med samma värden?
Jag vill se en bild på den trasiga variatorn med hatten av, nja ena sidan iaf. Pilla bort den blå färgen/höljet. Vid rejäl överspänning kan det smälta hål och det "svetsas" till ordentlig kortskutning vilken kan rädda elektroniken men någon stans före variatorn behöver någon bränna sönder, typiskt någon säkring, motstånd eller kopparbandor på ett kretskort.
Laga kretskortet är jag lite tveksam till då det kräver lite förståelse för varför det gått sönder och hur man skall laga det så att kretskortet tål en liknande "händelse" igen utan att det blir farligt.
(Det skulle kunna vara så att kortet hållit om den varit ansluten med snabba smätltsökringar men att kopparbanorna brinner av om den är säkrad med moderna dvärgbrytare).
Den kopparyta som smält/bränts bort bör ersättas med samma längd, bredd och tjocklek, eller ersättas med en snabb rörsäkring om ni tänker prova er fram utan att mäta upp allt ordentligt först. (Bild 4)
Jag tycker förstås att ni måste mäta de vitala komponenter som sitter fram till likriktare/kondensatorer/trafo/switchtransistorer -- innan ni kopplar på nätspänning igen.
Kondensatorn kanske går att identifiera typ och värde på med hjälp av den andra halvan? Vilken kondensator syftar ni på här?
Bild 2: vad var det för fel på C3?
Bild 3:
CE ser bränd ut. Är det bara sot som går att tvätta bort?
Ett ben på likkriktarbryggan (BRGP) ser ut att ha varit riktigt (ohälsosamt) varm. Har ni kontrollmätt den?
Jag vill se en bild på den trasiga variatorn med hatten av, nja ena sidan iaf. Pilla bort den blå färgen/höljet. Vid rejäl överspänning kan det smälta hål och det "svetsas" till ordentlig kortskutning vilken kan rädda elektroniken men någon stans före variatorn behöver någon bränna sönder, typiskt någon säkring, motstånd eller kopparbandor på ett kretskort.
Laga kretskortet är jag lite tveksam till då det kräver lite förståelse för varför det gått sönder och hur man skall laga det så att kretskortet tål en liknande "händelse" igen utan att det blir farligt.
(Det skulle kunna vara så att kortet hållit om den varit ansluten med snabba smätltsökringar men att kopparbanorna brinner av om den är säkrad med moderna dvärgbrytare).
Den kopparyta som smält/bränts bort bör ersättas med samma längd, bredd och tjocklek, eller ersättas med en snabb rörsäkring om ni tänker prova er fram utan att mäta upp allt ordentligt först. (Bild 4)
Jag tycker förstås att ni måste mäta de vitala komponenter som sitter fram till likriktare/kondensatorer/trafo/switchtransistorer -- innan ni kopplar på nätspänning igen.
Kondensatorn kanske går att identifiera typ och värde på med hjälp av den andra halvan? Vilken kondensator syftar ni på här?
Bild 2: vad var det för fel på C3?
Bild 3:
CE ser bränd ut. Är det bara sot som går att tvätta bort?
Ett ben på likkriktarbryggan (BRGP) ser ut att ha varit riktigt (ohälsosamt) varm. Har ni kontrollmätt den?
Vem säger det?H HSP skrev:Vad du har gett för spisen är oväsentligt, i första hand ska elfirman bekosta reparation om de har orsakat skadan.
Alternativ så får de ordna fram en likvärdig fungerande spis.
Eller ersätta dig så du är nöjd.
Det går förmodligen att laga spisen men ska du göra det själv så krävs lite kunskap i felsökning. Sedan är det billigare att laga på komponentnivå än att byta hela enheter. För reparation på komponentnivå behöver man lite elektronikkunskap
Spisen var begagnad och ska lämpligen bytas till en likvärdig men knappast nyH Harald Blåtumme skrev:Jag är själv väldigt intresserad av att lösa diverse problem, bla med hjälp av detta forum.
Men i detta fall: är det inte rimligt att den elektriker som orsakat problemet är den som ska se till att problemet avhjälps? Problemet orsakades som jag förstår det av en felaktig inkoppling, då ska vederbörande se till att skadorna åtgärdas tex via komponentbyte eller byte till ny fungerande maskin.
Jag ger upp på högra kortet, känns inte tryggt att försöka fixa det. Köper helt ny modul från Siemens om jag lyckas styra upp den vänstra.
Så till den vänstra (bild 2) i tidigare inlägg. Varistor/variator tog jag en från högra kretskortet som såg hel ut och som hade samma märkning. Ska lägga upp bild på den avskalade trasiga inom kort. Kondensatorn C3 tog jag loss pga den är lite svedd och som jag förstår behöver man mäta den fri från kretsen. Men jag vet inte hur jag ska mäta den med multimetern för att vara säker på att den funkar.
Så till den vänstra (bild 2) i tidigare inlägg. Varistor/variator tog jag en från högra kretskortet som såg hel ut och som hade samma märkning. Ska lägga upp bild på den avskalade trasiga inom kort. Kondensatorn C3 tog jag loss pga den är lite svedd och som jag förstår behöver man mäta den fri från kretsen. Men jag vet inte hur jag ska mäta den med multimetern för att vara säker på att den funkar.
blackarrow skrev:
Hoppas Du inser att Du just nu spelar rysk roulett med ditt boende/lägenhet/hus. Spisen kan leverera kW i flellägen som inte är en kortslutning som bränner säkringar.
Jag har jobbat årtioenden med hårdvarukonstruktion bl.a i fordonsindustrin och sett många bränder i kretskort där effektutvecklingen varit några watt och uppåt. Kretskort brinner våldsamt när små ytor förkolnat och startat "präriebranden"
Så mitt tips är att ge upp lagandet och koncentrera dig på kompensationen för felkopplingen.
Jag har jobbat årtioenden med hårdvarukonstruktion bl.a i fordonsindustrin och sett många bränder i kretskort där effektutvecklingen varit några watt och uppåt. Kretskort brinner våldsamt när små ytor förkolnat och startat "präriebranden"
Så mitt tips är att ge upp lagandet och koncentrera dig på kompensationen för felkopplingen.
Här är en lång tråd om att laga induktionshäll
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=46035
Har du tur är det bara VDR-motstånden som har spruckit. ( Vilket dom skall göra om spänningen överstiger 350V) komponenten leder lite ström typ NanoAmpre under 350V men över 350V leder den flera kA .
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=46035
Har du tur är det bara VDR-motstånden som har spruckit. ( Vilket dom skall göra om spänningen överstiger 350V) komponenten leder lite ström typ NanoAmpre under 350V men över 350V leder den flera kA .
Det kan gå att laga 
Ser ut som F2 och F1 är brända
Verkar vara flera säkringar i serie F2 har fem säkringar i serie F1 verkar ha fyra säkringar i serie...
De kan vara ytmonterade eller konstruerat så de snala banorna brinner av, behövs bättre närbild på en hel....
det är det smala som är brytstället eller säkringarna
Man har flera säkringar i serie om man vill bryta hög spänning med korta avstånd (små säkringar)
Varistorerna ska kortsluta sedan ska lämplig säkring gå... verkar vara F1 och F2 i ditt fall.
Ser ut som F2 och F1 är brända
Verkar vara flera säkringar i serie F2 har fem säkringar i serie F1 verkar ha fyra säkringar i serie...
De kan vara ytmonterade eller konstruerat så de snala banorna brinner av, behövs bättre närbild på en hel....
det är det smala som är brytstället eller säkringarna
Man har flera säkringar i serie om man vill bryta hög spänning med korta avstånd (små säkringar)
Varistorerna ska kortsluta sedan ska lämplig säkring gå... verkar vara F1 och F2 i ditt fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Artikelkommentarer -
Hur laga ett spanjolett handtag?
Fönster & Dörrar -
Laga öppning kring ytterdörr
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Skarva och laga takstolar bäst.
Tak & Vind -
Hur laga glipor i träfasad?
Färg, Måla & Tapetsera





