13 777 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Säkring gått i modern elskåp men inget hjälper
Enligt foto så tyder det på att är 3-fas central och då skall det vara 3 st huvudsäkringar i källaren.S Suns12 skrev:
Det tyder på att din apparat som vid anslutning orsakade kortslutning, men det borde inte orsaka att en huvudsäkring löser ut.
En 10A automat borde löst först, men var det kopplat via 16A automatsäkring så kanske en huvudsäkring som redan är lastad kan lösa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 958 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 958 inlägg
Som redan skrivits så har du tre, en för vardera fas.S Suns12 skrev:
När du skriver att huvudsäkringen gick igen vad menar du då? Samma säkring som byttes av ordförande, en annan, att en jordfelsbrytare löste ut eller något helt annat?
Moderator
· Stockholm
· 56 274 inlägg
Som sagt, normalt sett så löser bara en säkring i centralen ut. Men om man kopplar in en apparat med ett riktigt "bra fel", som ger en rejäl kortslutning, så förekommer det att både gruppsäkringen i centralen, och en huvudsäkring löser ut..
Moderator
· Stockholm
· 56 274 inlägg
Vad var det för apparat som orsakade felet?
Det är väl tom så att det är rätt vanligt att en huvudsäkring som är "större" löser ut vid en kortslutning om man har automater inne. Det beror på att smältsäkringarna vid kortslutningar är betydligt snabbare än vad automater är och tvärt om vid överlaster.H hempularen skrev:
helt rätt. Visade sig att det var en annan huvudsäkring än den föreningen bytte och inte JFB. Han fick installera en ny spis samtidigt då det var den gamla som förmodligen orsakade problemet. Problemet uppstod när jag skulle testa att dra ut elsladden på den gamla för att se vilken kabel jag behövde köpa till nya spisen.H hempularen skrev:
tack alla som tog sig tid att svara och försöka hjälpa mig
Moderator
· Stockholm
· 56 274 inlägg
Du drog alltså bara ut kontakten? Och du drog i kontakten, inte kabeln?
i så fall ett lite spännande fel.
i så fall ett lite spännande fel.
Klicka här för att svara