2 370 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Relation mellan huvudsäkring samt JFB?
Funderar på att säkra ner från 20a huvudsäkring till 16a. Loggar momentan förbrukning och om jag lyckas fördela lasterna att hålla sig under 16a så tänkte jag säkra ner till nästa sommar.
Läser lite generell information på Vattenfalls hemsida men förstår inte den understrukna meningen:
"Ju större huvudsäkring (högre ampere) du har desto mer el kan du använda samtidigt. Har du en för låg huvudsäkring kan jordfelsbrytaren slå ifrån och huvudsäkringen riskerar att gå sönder. Din abonnemangsavgift beror på huvudsäkringens storlek."
https://www.vattenfalleldistribution.se/kundservice/amne/bygga-nytt/valj-ratt-huvudsakring/
Hur påverkar huvudsäkringens storlek jordfelsbrytaren?
Läser lite generell information på Vattenfalls hemsida men förstår inte den understrukna meningen:
"Ju större huvudsäkring (högre ampere) du har desto mer el kan du använda samtidigt. Har du en för låg huvudsäkring kan jordfelsbrytaren slå ifrån och huvudsäkringen riskerar att gå sönder. Din abonnemangsavgift beror på huvudsäkringens storlek."
https://www.vattenfalleldistribution.se/kundservice/amne/bygga-nytt/valj-ratt-huvudsakring/
Hur påverkar huvudsäkringens storlek jordfelsbrytaren?
Jag kan tyvärr inte svara på förhållande mellan huvudsäkring och jordfelsbrytare. Det lät väldigt konstigt.
Hursomhelst undrar jag varför du inte bara byter dina huvudsäkringar till 16 A. Utan att byta passdel. Då ser du ju omvdu måste omfördela lasterna och vilken fas som möjligtvis är överbelastad.
Hursomhelst undrar jag varför du inte bara byter dina huvudsäkringar till 16 A. Utan att byta passdel. Då ser du ju omvdu måste omfördela lasterna och vilken fas som möjligtvis är överbelastad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Säkringen är ett mycket dåligt mätinstrument. TS säger ju att han loggar förbrukningen på annat sätt, vilket är helt rätt metod för att bedöma ifall man kan gå ned i säkring.
Texten från Vattenfall är mumbojumbo.
Texten från Vattenfall är mumbojumbo.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Vattenfall borde hellre ha skrivit att om du har större säkring än vad jfb är märkt för riskerar jfb att inte fungera korrekt eller brinna upp.
Det är knappast någon som vet nånting om hur en säkring och jordfelsbrytare fungerar som har skrivit den där texten.
Du får som sagt var fråga dom vilken funktion i jordfelsbrytaren det är som känner av att huvudsäkringarna är överbelastade.
Du får som sagt var fråga dom vilken funktion i jordfelsbrytaren det är som känner av att huvudsäkringarna är överbelastade.
Klicka här för att svara