När jag städar i källaren kommer det fram en del elektronikprylar som jag slaktar och undrar om det finns en marknad för komponenter som kondensatorer, anslutningar mm. För 40 år sedan köpte man dom begagnat men nu är allting kanske så billigt att man bara köpa nytt från Conrad?
Finns någon forum för detta?
 
Tradera har en kategori "elektronikkomponenter" sen om det är nån fart på försäljningen där har jag ingen aning om, men en del annonser ligger ute.
 
Jag kollade lite snabbt och det verkar ju som de få vettiga annonserna dränks i tonvis med helt orimliga annonser. Vem vill betala 300:- för 5 st 74LS245? Eller 400:- för några LM358?

Så som svar på din fråga så tror jag inte det finns någon marknad, förutom för ev. reservdelssyfte.

(Jag har själv högvis med moderna oanvända komponenter som känns fel att slänga men som i övrigt är osäljbara. De få komponenterna jag har haft nytta av var gamla EPROM och processorer med fönster på (UV radering) som jag gav till barnen för att de ska få leka med och se hur ett chip ser ut )
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Kolla med https://elektronikforumet.com/forum/
Är inte själv medlem, men har fått en del tips när jag läst inlägg där. Ser ut att vara ett av få internetforum som är aktivt.

Jag har sålt lite komponenter för gitarrpedalsbygge till en annan med samma intresse via facebookgrupp för gitarrprylar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
När jag städar i källaren kommer det fram en del elektronikprylar som jag slaktar och undrar om det finns en marknad för komponenter som kondensatorer, anslutningar mm. För 40 år sedan köpte man dom begagnat men nu är allting kanske så billigt att man bara köpa nytt från Conrad?
Finns någon forum för detta?
Vad är det som du slaktar ?
 
Anders243 Anders243 skrev:
Jag kollade lite snabbt och det verkar ju som de få vettiga annonserna dränks i tonvis med helt orimliga annonser. Vem vill betala 300:- för 5 st 74LS245? Eller 400:- för några LM358?

Så som svar på din fråga så tror jag inte det finns någon marknad, förutom för ev. reservdelssyfte.

(Jag har själv högvis med moderna oanvända komponenter som känns fel att slänga men som i övrigt är osäljbara. De få komponenterna jag har haft nytta av var gamla EPROM och processorer med fönster på (UV radering) som jag gav till barnen för att de ska få leka med och se hur ett chip ser ut )
det priset för en 74ls245 är dyrt, andra komponenter är numera precis så dyra.
Vad är det för något som du har ?
 
S skaraborgsfakir skrev:
Vad är det som du slaktar ?
Först var det en gammal laptop som jag öppnade bara av nyfikenhet. Sedan en bamsebilförstärkare med massa stora konningar, toroidspolar och drösvis med transistorer. Och så hittade jag lite elektronrör.
Och en skivspelare där remmen har gett upp.
 
S
Det du nämner är elektronik skrot. Det finns ingen marknad för begagnade elektronikkomponenter annat än mycket speciella kretsar typ sid chip från c64 o dyl!
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Visst kan begagnade komponenter spela sin roll men bara för hobbynissar som gillar att laga saker men de är kraftigt utdöende de också.........Professionella samlar knappast på begagnat i högar. Finns ingen ekonomi i sånt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.