1 305 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Finns marknad för elektronik-komponenter?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
När jag städar i källaren kommer det fram en del elektronikprylar som jag slaktar och undrar om det finns en marknad för komponenter som kondensatorer, anslutningar mm. För 40 år sedan köpte man dom begagnat men nu är allting kanske så billigt att man bara köpa nytt från Conrad?
Finns någon forum för detta?
Finns någon forum för detta?
Jag kollade lite snabbt och det verkar ju som de få vettiga annonserna dränks i tonvis med helt orimliga annonser. Vem vill betala 300:- för 5 st 74LS245? Eller 400:- för några LM358?
Så som svar på din fråga så tror jag inte det finns någon marknad, förutom för ev. reservdelssyfte.
(Jag har själv högvis med moderna oanvända komponenter som känns fel att slänga men som i övrigt är osäljbara. De få komponenterna jag har haft nytta av var gamla EPROM och processorer med fönster på (UV radering) som jag gav till barnen för att de ska få leka med och se hur ett chip ser ut )
Så som svar på din fråga så tror jag inte det finns någon marknad, förutom för ev. reservdelssyfte.
(Jag har själv högvis med moderna oanvända komponenter som känns fel att slänga men som i övrigt är osäljbara. De få komponenterna jag har haft nytta av var gamla EPROM och processorer med fönster på (UV radering) som jag gav till barnen för att de ska få leka med och se hur ett chip ser ut )
Kolla med https://elektronikforumet.com/forum/
Är inte själv medlem, men har fått en del tips när jag läst inlägg där. Ser ut att vara ett av få internetforum som är aktivt.
Jag har sålt lite komponenter för gitarrpedalsbygge till en annan med samma intresse via facebookgrupp för gitarrprylar.
Är inte själv medlem, men har fått en del tips när jag läst inlägg där. Ser ut att vara ett av få internetforum som är aktivt.
Jag har sålt lite komponenter för gitarrpedalsbygge till en annan med samma intresse via facebookgrupp för gitarrprylar.
Vad är det som du slaktar ?T Thomas_Blekinge skrev:När jag städar i källaren kommer det fram en del elektronikprylar som jag slaktar och undrar om det finns en marknad för komponenter som kondensatorer, anslutningar mm. För 40 år sedan köpte man dom begagnat men nu är allting kanske så billigt att man bara köpa nytt från Conrad?
Finns någon forum för detta?
det priset för en 74ls245 är dyrt, andra komponenter är numera precis så dyra.Anders243 skrev:
Jag kollade lite snabbt och det verkar ju som de få vettiga annonserna dränks i tonvis med helt orimliga annonser. Vem vill betala 300:- för 5 st 74LS245? Eller 400:- för några LM358?
Så som svar på din fråga så tror jag inte det finns någon marknad, förutom för ev. reservdelssyfte.
(Jag har själv högvis med moderna oanvända komponenter som känns fel att slänga men som i övrigt är osäljbara. De få komponenterna jag har haft nytta av var gamla EPROM och processorer med fönster på (UV radering) som jag gav till barnen för att de ska få leka med och se hur ett chip ser ut )
Vad är det för något som du har ?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Visst kan begagnade komponenter spela sin roll men bara för hobbynissar som gillar att laga saker men de är kraftigt utdöende de också.........Professionella samlar knappast på begagnat i högar. Finns ingen ekonomi i sånt.
Klicka här för att svara