1 860 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Får lekman byta ljusknapp till rörelsedetektor?
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Vi försöker sänka elförbrukning i en BRF's gemensamma utrymmen. På vissa ställen skulle en rörelsedetektor istället för en strömbrytare kunna vara vettigt pga folks beteende. Lönsamheten är kritiskt beroende av frågan om det krävs en elektriker för det. I så fall ( med alla påslag för Thailanddrinkarna mm) är det olönsamt att byta men om man får göra det själv som lekman så kan det gå.
PS: Jag vet hur man gör.
PS: Jag vet hur man gör.
Är du säker på att du vet? Det är ju inte en sketen 3x600 kvmm marinkabel vi pratar om utan en superavancerad strömbrytare....
Legalt är det nog en gråzon, åt det mörkare hållet. Jag gissar att detta är väldigt viktigt för BRFens styrelse med tanke på ansvarsfrågan. Personligen har jag som princip att jag inte gör elinstallationer på andras anläggningar av just ansvarsskäl. Man får själv ta ansvar för sitt lagbrytande.
Legalt är det nog en gråzon, åt det mörkare hållet. Jag gissar att detta är väldigt viktigt för BRFens styrelse med tanke på ansvarsfrågan. Personligen har jag som princip att jag inte gör elinstallationer på andras anläggningar av just ansvarsskäl. Man får själv ta ansvar för sitt lagbrytande.
Hmm.. funderar lite, gör någon det i BRF:en och BRF:en betalar lön/arvode/ersättning då är BRF:en ett elinstallationsföretag... Som utför arbete på egen anläggning.
Byta strömbrytare mot rörelsevakt kräver auktoriserad elinstallatör... Det är en ändring av installationen.
Se upp med ansvaret, var inte för snäll. Risken finns att styrelsen pekar på den som gjort installationen om någon mot all förmodan går fel...
Byta strömbrytare mot rörelsevakt kräver auktoriserad elinstallatör... Det är en ändring av installationen.
Se upp med ansvaret, var inte för snäll. Risken finns att styrelsen pekar på den som gjort installationen om någon mot all förmodan går fel...
Om det är belysning så går det ju välja en lämplig armatur att byta till. Om det är uttag/annat som skall styras så måste rörelsedetektorn nog klassas som en elkopplare för att att det skall gå att byte under endast nödvändig kännedom.
Kan du beskriva i lite mer detalj?
Kan du beskriva i lite mer detalj?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Rent tekniskt så brukar nog de flesta rörelesedetektorer behöva en framdragen nolla. Det finns oftast ingen nolla framdragen till en brytare. Så inkopplingen blir troligen lite mer avancerad än att bara byta brytare mot detektor.
Sedan blir jag lite nyfiken på kalkylen?
Om det skall kunna löna sig under detta århundrade, så behöver vi alltså ha en lokal som är liten nog för att täckas av en rörelsedetektor, men ändå har så stor belysningseffekt ansluten att det blir någon besparing att tala om ifall belysningen släcks när den inte används.
Sedan blir jag lite nyfiken på kalkylen?
Om det skall kunna löna sig under detta århundrade, så behöver vi alltså ha en lokal som är liten nog för att täckas av en rörelsedetektor, men ändå har så stor belysningseffekt ansluten att det blir någon besparing att tala om ifall belysningen släcks när den inte används.
Bästa svaret
Spontant - ta in en behörig installationsfirma bara möjligheten att det blir nåt fel eller att nåt surkart skulle hitta på nåt att ställa dig till ansvar för borde vara tillräckligt.
Sen - ponera att det handlar om ett utrymme med 4 st 36W lysrörsarmaturer som lyser 24/7, då blir energiåtgången ca 0,036x4x24x30 eller 105 kWh/månad. Vid ett totalt elpris (nät, skatter, förbrukning) på 2:- per kWh blir det 2500 om året.
Om rörelsedetektorn ger en besparing på 70%, motsvarar det alltså 1750 per år.
Kostnaden för att installera en (1) detektor borde ligga på 4 timmars arbete (minimidebitering) á 700:- + material 1000:- och servicebil 400:- eller 4200:- ink moms, är det fler utrymmen blir det billigare.
Återbetalningstiden i exemplet blir knappt 2,5 år.
Sen - ponera att det handlar om ett utrymme med 4 st 36W lysrörsarmaturer som lyser 24/7, då blir energiåtgången ca 0,036x4x24x30 eller 105 kWh/månad. Vid ett totalt elpris (nät, skatter, förbrukning) på 2:- per kWh blir det 2500 om året.
Om rörelsedetektorn ger en besparing på 70%, motsvarar det alltså 1750 per år.
Kostnaden för att installera en (1) detektor borde ligga på 4 timmars arbete (minimidebitering) á 700:- + material 1000:- och servicebil 400:- eller 4200:- ink moms, är det fler utrymmen blir det billigare.
Återbetalningstiden i exemplet blir knappt 2,5 år.
Om man byter till ledarmaturer med detektorer som sköter av och på så kan tändtråden kopplas i ett alltid ledande läge.
I ett sådant scenario behöver man ej oroa sig för att en nolla finns framdragen. Detta jobb skulle även kunna falla under egen/självförvaltning av BRF vilket gör att man kan få ersättning för jobbet. Tar man det den vägen så hamnar jobbet rimligtvis inom fastighetens försäkring. Vilket skulle kunna lugna "räddharar" i styrelsen.
I ett sådant scenario behöver man ej oroa sig för att en nolla finns framdragen. Detta jobb skulle även kunna falla under egen/självförvaltning av BRF vilket gör att man kan få ersättning för jobbet. Tar man det den vägen så hamnar jobbet rimligtvis inom fastighetens försäkring. Vilket skulle kunna lugna "räddharar" i styrelsen.
Klicka här för att svara