3 933 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Varför går jordfelsbrytaren?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag köpte nyss en ny tvättmaskin/torkumlare-kombo. Alltså samma maskin gör både och. När den kör som torktumlare så slår jordfelsbrytaren av i lägenheten.
Jag ska såklart reklamera men är nyfiken om någon har en bra teori om vad som är mest trolig orsak.
Är det mest troligt att det är fel på maskinen? Läste i en annan tråd att det kan finnas isolationsfel i värme-delarna som gör att jordfelsbrytaren slår av.
Men jag hörde också en teori om att elen/sladdarna i väggen kan vara dåligt rustade för det tumlaren kräver. Att tvätt kräver mindre kraft än tumlande. Att sladdarna i väggen blir överhettade eller så och jordfelsbrytaren reagerar.
Tankar och teorier? Vill göra vägen till fungerande tvätt/tork så kort som möjlig och vända blicken åt mest troligt håll så tidigt som möjligt.
Jag köpte nyss en ny tvättmaskin/torkumlare-kombo. Alltså samma maskin gör både och. När den kör som torktumlare så slår jordfelsbrytaren av i lägenheten.
Jag ska såklart reklamera men är nyfiken om någon har en bra teori om vad som är mest trolig orsak.
Är det mest troligt att det är fel på maskinen? Läste i en annan tråd att det kan finnas isolationsfel i värme-delarna som gör att jordfelsbrytaren slår av.
Men jag hörde också en teori om att elen/sladdarna i väggen kan vara dåligt rustade för det tumlaren kräver. Att tvätt kräver mindre kraft än tumlande. Att sladdarna i väggen blir överhettade eller så och jordfelsbrytaren reagerar.
Tankar och teorier? Vill göra vägen till fungerande tvätt/tork så kort som möjlig och vända blicken åt mest troligt håll så tidigt som möjligt.
Hej, Jordfelsbrytare löser ut när totalsumman av alla läckströmmar i huset uppnår 30mA. En ny vitvara med inbyggda element för uppvärmning har redan från start ca 4 mA felström. Detta ökar med ålder på apparat. Så i ditt fall har nuvarande summan av all elförbrukning skapat att summan fel tippat över kant. Lösningen är att be elmontör att särskilja gruppledning till tvättstuga med egen jfb.
Prova att vända kontakt i eluttaget.
För att se om det är ett jordfel i maskinen.
Felet är kvar men beroende avstånd till det som är fas kan det vara olika känsligt, JFB bryter om läck strömmen närmar sig 30 mA som tar vägen via skyddsjord.
För att se om det är ett jordfel i maskinen.
Felet är kvar men beroende avstånd till det som är fas kan det vara olika känsligt, JFB bryter om läck strömmen närmar sig 30 mA som tar vägen via skyddsjord.
H håbbe1961 skrev:Hej, Jordfelsbrytare löser ut när totalsumman av alla läckströmmar i huset uppnår 30mA. En ny vitvara med inbyggda element för uppvärmning har redan från start ca 4 mA felström. Detta ökar med ålder på apparat. Så i ditt fall har nuvarande summan av all elförbrukning skapat att summan fel tippat över kant. Lösningen är att be elmontör att särskilja gruppledning till tvättstuga med egen jfb.
Tack för svaren. Det gör det hela lite tydligare.L Leif i Skåne skrev:
Kanske ska tillägga att detta är i en lägenhet. Huset är från 1993 och byggdes med ojordad el.
Nyligen renoverade vi badrummet och satte i samband med det in nytt elskåp (och jordade elen i badrummet).
Tvättmaskinen har en egen säkring i elskåpet, separat från resten av badrummet.
Vet inte om det kastar så mycket nytt ljus över saken.
Jo en sak till. Jordfelsbrytaren slog av även när jag hade all annan el i lägenheten avstängd och bara hade på säkringen för tvättmaskin.
Jag tänkte på det ni skrev om summan av alla läckströmmar. Så det borde vara endast tvättmaskinen i sig som orsakar detta.
Jag tänkte på det ni skrev om summan av alla läckströmmar. Så det borde vara endast tvättmaskinen i sig som orsakar detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är svårt att se någon annan förklaring än att TM är trasig. En ny TM ska inte läcka någon ström och ska inte kräva en egen gruppledning med en egen JFB. En på något sätt underdimensionerad gruppledning har ingen betydelse - de teorier du hört är mumbojumbo.
Det är dock ovanligt att en fabriksny TM läcker. Det finns en liten möjlighet att det finns ett fel i din fasta anläggning. För att utesluta det kan du prova en värmefläkt eller dylikt på minst 2 kW, helst uppåt 2.5 kW, i uttaget för TM. Den behöver inte vara skyddsjordad. Du kan plugga in flera apparater, hårtorkar whatever, i samma uttag för att komma upp i ca 2.5 kW. Det är torktumlarens märkeffekt jag vill att du ska uppnå här.
Det är dock ovanligt att en fabriksny TM läcker. Det finns en liten möjlighet att det finns ett fel i din fasta anläggning. För att utesluta det kan du prova en värmefläkt eller dylikt på minst 2 kW, helst uppåt 2.5 kW, i uttaget för TM. Den behöver inte vara skyddsjordad. Du kan plugga in flera apparater, hårtorkar whatever, i samma uttag för att komma upp i ca 2.5 kW. Det är torktumlarens märkeffekt jag vill att du ska uppnå här.
Tacksam att du tar dig tid att skriva.Bo.Siltberg skrev:
Det är svårt att se någon annan förklaring än att TM är trasig. En ny TM ska inte läcka någon ström och ska inte kräva en egen gruppledning med en egen JFB. En på något sätt underdimensionerad gruppledning har ingen betydelse - de teorier du hört är mumbojumbo.
Det är dock ovanligt att en fabriksny TM läcker. Det finns en liten möjlighet att det finns ett fel i din fasta anläggning. För att utesluta det kan du prova en värmefläkt eller dylikt på minst 2 kW, helst uppåt 2.5 kW, i uttaget för TM. Den behöver inte vara skyddsjordad. Du kan plugga in flera apparater, hårtorkar whatever, i samma uttag för att komma upp i ca 2.5 kW. Det är torktumlarens märkeffekt jag vill att du ska uppnå här.
TM är en sådan med inbyggd torktumlare. Och det funkar hur fint som helst att bara köra den med tvättmaskinsfunktionen. Kört flera hela tvättprogram utan problem med elen. Men när den går på att tumla, då slår det av.
Ger det fler ledrådar?
Men en TM bara i sig kanske inte kommer upp i 2,5 kW?J J0n4s skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Precis. TT-delen har troligen en högre effekt, och delar troligen inte på samma värmeelement med TM-delen.
En sak som inte tagits upp är när JFBn löser, direkt när TT startar, eller när den börjar värma eller efter en stund?
En sak som inte tagits upp är när JFBn löser, direkt när TT startar, eller när den börjar värma eller efter en stund?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men bara för att utesluta att felet ligger i anläggningen, gör som förslaget ovan. Koppla i eller flera apparater istället för tvättmaskinen/tumlaren. Ex en vattenkokare, som drar totalt ca 2kw.
Om jordfelsbrytaren löser ut även för vattenkokaren så ligger inte felet i tvättmaskinen.
Om jordfelsbrytaren löser ut även för vattenkokaren så ligger inte felet i tvättmaskinen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Det här var ett av de sämre råden jag sett på länge. Menar du att man behöver ha två stycken jordfelsbrytare i en enda lägenhet?H håbbe1961 skrev:Hej, Jordfelsbrytare löser ut när totalsumman av alla läckströmmar i huset uppnår 30mA. En ny vitvara med inbyggda element för uppvärmning har redan från start ca 4 mA felström. Detta ökar med ålder på apparat. Så i ditt fall har nuvarande summan av all elförbrukning skapat att summan fel tippat över kant. Lösningen är att be elmontör att särskilja gruppledning till tvättstuga med egen jfb.
Fins det värmeelement i en kombinerad Tvätt/Tork i samma Maskin?useless skrev:
Som TS har köpt.
Dessa maskiner använder en värmepumpteknik där den varma fuktiga luften kyls och fukten kondenseras på kylelementet, rinner ner i botten på tvättmaskinen och pumpas ut efter en viss uppnådd mängd.
Den nu torra luften blåser in i tvätten och kan ta upp mera fukt.
Vissa komponenter är gemensamma men kompressor är bara till torkprocessen.
Har du uteslutit fel i elinstallationen enligt förslag in inlägg #10. ???
I så fall är det bara att reklamera en ny Tvätt / Tork- combi
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
H hempularen skrev:
Tack alla för hjälp med felsökningen. Jag skulle precis testa att koppla in typ vattenkokare i samma uttag för att testa det förslaget. Men upptäckte att tvättmaskinen inte satt med vanlig kontakt i uttag utan var kopplad med sladdar eller hur man ska säga. Innanför plastlocket satt blå, brun och jordsladd kopplade från maskin till samma sak i vägg med sockerbit. Så det gjorde det knepigare att testa vattenkokare etc.L Leif i Skåne skrev:Fins det värmeelement i en kombinerad Tvätt/Tork i samma Maskin?
Dessa maskiner använder en värmepumpteknik där den varma fuktiga luften kyls och fukten kondenseras på kylelementet, rinner ner i botten på tvättmaskinen och pumpas ut efter en viss uppnådd mängd.
Den nu torra luften blåser in i tvätten och kan ta upp mera fukt.
Vissa komponenter är gemensamma men kompressor är bara till torkprocessen.
Har du uteslutit fel i elinstallationen enligt förslag in inlägg #10. ???
I så fall är det bara att reklamera en ny Tvätt / Tork- combi
Två saker att tillägga. Badrummet är nyrenoverat med elektriker som drog el i samma veva. Jag är ganska säker på att han drog hela vägen till elskåpet iom att han jordade elen till badrummet också. Så hela det paketet bör vara nygjort och gjordes av seriösa hantverkare. Badrummet och rummet med elskåp är vägg-i-vägg så det bör inte gå via massa gamla dragningar där felet kan ligga. Ska dubbelkolla med dem.
Jordbrytaren slår inte av direkt då tumlaren drar igång utan efter en liten stund.
