El
Avemo: [citat] Det är fullt möjligt att att allt är ok. Men det går inte säkert att säga med ledning av informationen du lämnat.
Snailman: [citat] Tack ska måla väggen så vill gärna få bort den, bände lite i den innan jag frågade och det var för lite.
GK100: [citat] Du klarar dig säkert bra med en enkel tång den kan du ha nytta av i många sammanhang framöver, har man en kan man hitta tillfällen att använda den tex lägga förbrukning jämnare eller kolla felsöka alla möjliga apparater. Skaffa gärna typen som har kombinerad spännings och motståndsmätning så är du välklädd sen. I ditt fall skulle du nog komma fram genom att sätta in en
EddieHansson: [citat] Tack för snabbt svar. Då beställer jag så. :)
Demmpa: SES keramisk kopplingsplint, tex https://www.electricalheaters.com/collections/keramisk-kopplingsplint
Stefan Bengt: [citat] Är 1500w nu ska ev i framtiden byta till en som drar 1900W eluttaget är för långt ifrån huset tyvärr
Nygge72: [bild] Vad som göms i tö……man blir onekligen nyfiken på vad detta kan vara för tampar och vad de kommer ifrån (gräver längs betongplattan. Hus från -72)
mossmasaker: [citat] Ja sorry, skrev fel. Det är så jag har kopplat nu. [citat] Ja det känns ju som ett jäkla hack att lägga in en "dummygrej" bara för att det ska funka. Jag kanske ska ge mig på belysningen i köket istället, där jag har infällda spottar vars lampor inte kan bytas ut mot smarta lampor. Där finns nollan framdragen. Det är dock en dubbel brytare, så kanske krångligare:sweat:
Bo.Siltberg: Det är teoretiskt ingen skillnad på dessa schukouttag. Det som är avgörande är skicket på dem. Du har säkert hört mantrat att inte ladda via schukouttag och det är sant, och det är i allmänhet bättre att använda en adapter i ett CEE-uttag för de är i allmänhet mindre slitna. Även schukouttaget på ett CEE-uttag kanske vanligen är mindre slitet. Och en annan fördel med CEE-uttag
Demmpa: Läs följande artikel, https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt
zarkov: [citat] 74, men man skall tro att man är (T)70.
blackarrow: Det är Nexas sändarknappar på bilderna. De behöver inget utrymme bakom, i väggen. De är batteridrivna. Gammal beprövad lite tråkig teknik. De skickar ut en kodad radiosignal på 433MHz. De paras ihop med en mottagare, dimmer eller on/off-brytare. Vissa klarar sig med två trådar, andra behöver även nollan. En typisk mottagare med, en programmeringsknapp, en styrd utgång. [bild] System
Disneygrisen: [citat] Uppskattas det också :cool: Jag har dock lite annat som jag vill ha hjälp med så jag hoppas jag lyckas locka hit en elektriker.
antca: [citat] Bytte plats på fjädern och det löste problemet. Vilken vardagshjälte ! Stort tack
Derbyboy: Sådär nu är plejd-pucken monterad vid kåpans styrenhet. Jag kopplar in allt utom fläkten och det fungerar utmärkt. ställer jag fläkten på av eller 0 i appen till kåpan så växlar relät och plejd tar över styrningen. utmärkt!
Mikael_L: [citat] Tja, det brukar i slutänden bero på vilka symboler som redan finns i CAD-programmet. De flesta orkar inte rita egna om de hittar en "good enough".
Allmänobildad: [citat] Allra jävligast är väl ändå kolmonoxiden som leder till kvävning. Den kommer ju bildas alldeles oavsett om det är PVC eller inte i plasterna
oddan: Hur har det gått för dig @brf1911 ?
Alfredo: [citat] Jag skulle inte tveka på att uppgradera om det är möjligt till ett rimligt pris. Vad det kan kosta är nästan omöjligt att gissa då det helt beror på förutsättningarna. Jag skulle fråga föreningen om de rekommenderar någon viss elfirma som de har goda erfarenheter av och be om en offert. Som bostadsköpare skulle jag se en enfasmatad lägenhet som mindre värd så jag tycker
Leif i Skåne: [bild] det skall vara 4 stift fört 3-fas med nolla. Bilden med bara 3 stift är för 400V spis utan nolla. Bilden längst till höger har lite udda märkning, normalt är L1 upp till höger och sedan medsols L2, L3 där nere, men för funktion har det ingen betydelse bara Nollan upp till vänster om styrklacken. Nedan en bild med moderna nuvarande standard på kabelfärger. [bild]
HSP: https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/miljo/Pannrum Det är miljön i pannrummet som du ska ta hänsyn till. Pellets = damm, krav på jord om det är en ledande armatur... Tort =ja i normala fall. Bandfarligt = tveksamt ev. risk för att dammet som samlas på armaturen kan ta eld... Bostad = knappast svårt att tolka det som bostadsutrymme. Explosionsfarligt = kappast. har aldrig stött
Krokben: [citat] Tänkte att det var en coverup för att kunna ta ut mer pengar. :crysmile:
mcr108s: [citat] Tyvärr fortfarande luftledning...
Bo.Siltberg: Om du menar varför det är två neutralledare på bilden så är det något som tillämpas i Holland, men det alternativet syns inte på din bild. Det tillverkas ingenting specifikt för Sverige längre (eller något annat land), så därför ser vi allehanda konstiga inkopplingsanvisningar som vi aldrig borde ha sett. Vi har ungefär en miljon trådar här på forumet i exakt detta ämne - där