Det visade sig dessutom att värmepumpens krets med en cirkulationspump var felkopplad och hade ständig drift. Den lade av för ett år sedan och när en riktig värmepumpsmontör kom och bytte den så föreslog han att vi lade om tillslaget för cirkulationspumpen till drift enbart då VP gick eftersom detta var normalt. Sagt och gjort, byte av plint i inkopplingen och så sjönk elförbrukningen med ca 14 % tack vare att VP inte behövde gå så ofta om inte kretsen kyldes av utomhus. Detta fel har kostat mig i runda slängar 10.000 kr i ökad förbrukning under de 11 åren VP har varit monterad.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.