Det är knappast nått problem att hitta en elektriker som vill ta jobbet, problemet torde vara att du inte vill betala så mycket att elektrikern blir nöjd ;)

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Oj då.....
Jag ska inte koppla om, och få tag i en elektriker för sånt litet jobb är inte lätt.....
Och skälet var dessutom det omvända. Äldre kyl/frys-ar läckte så mycket ström till jord att de löste ut jordfelsbrytaren och släkte resten av huset... Så därför lade man dem utanför jordfelsbrytare (vilket var OK då om de var fast installerade). Idag är det inte OK, och finns ingen anledning. Det förstörs mycket mer mat pga att kylar/frysar går sönder än att en JFB släcker dem.

Om det är maten man är orolig för så måste man ha temperaturövervakning pss som i industrin. Inte krångla med JFB.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och skälet var dessutom det omvända. Äldre kyl/frys-ar läckte så mycket ström till jord att de löste ut jordfelsbrytaren och släkte resten av huset... Så därför lade man dem utanför jordfelsbrytare (vilket var OK då om de var fast installerade). Idag är det inte OK, och finns ingen anledning. Det förstörs mycket mer mat pga att kylar/frysar går sönder än att en JFB släcker dem.

Om det är maten man är orolig för så måste man ha temperaturövervakning pss som i industrin. Inte krångla med JFB.
Det bästa är dock om man har dubbla jfb, en för utomhus och badrum, samt en för inomhus. Då slipper man alla risker. Utebelysningen är den vanligast orsaken till att JFB löser ut. Och i moderna elcentraler är ju detta så enkelt att lösa också.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att man ska ha en PSA för utebel och ute uttag, samt 2 JFB för inne.

E elmont skrev:
Jag tycker att man ska ha en PSA för utebel och ute uttag, samt 2 JFB för inne.
Trefasuttaget/uttagen ute då? :D

Jag har typ B ute och typ A inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.