Halloj, farsans takfläkt/frånluftsfläkt gav upp häromveckan, har beställt en ny fläkt och skall koppla in den, men förstår inte riktigt hur det är kopplat. Någon som kan hjälpa mig? Se bilder nedan.
Såhär ser det ut idag, den svarta tåten kommer från själv fläkten.
Kopplingsschema för fläkten
Samt nya kondensatorn som följde med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut idag, den svarta tåten kommer från själv fläkten.
Logga in
Skapa konto
Kopplingsschema för fläkten
Logga in
Skapa konto
Samt nya kondensatorn som följde med
Vad är felet på fläkten? Är det lagerfel så ska du kunna bibehålla kondensatorn. Annars är det väl lämpligt att byta även den när ni nu rotar runt med grejorna.
Bef. kondensatorn tycks ha en extra kabelskoanslutning för överkoppling vilket den nya inte har,det får du tänka på när grejorna ska kopplas in.
Bef. kondensatorn tycks ha en extra kabelskoanslutning för överkoppling vilket den nya inte har,det får du tänka på när grejorna ska kopplas in.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Är det inte en strömbrytare? Ser ut att sitta en liten knapp, där du har fingret.
Jo, du har rätt, det var en strömbrytare. Det fanns en liten arm av metall som trycker in knapparna när den är monterad på plats. När armen släpper så bryts strömmen. Tog mig en bra stund att lista ut... Det visade sig sedan att kondensatorn verkar funka också så det är själva fläktmotorn det är fel på.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
hur testade du kondensatorn?
Jag kopplade ifrån motorn och lät en tråd gå från strömbrytaren till kondensatorn. Testade sen att sluta kretsen mellan andra utgången från strömbrytaren och ett av de två lediga stiften på kondensatorn med voltmetern. Jfb gick, det blev nog fas och fas ihop. Återställde sen jfb och testade samma setup men att jag bara duttade kort på de två lediga stiften med voltmetern. Den gav utslag på båda. Så jag tänker att ström i alla fall går igenom kondensatorn. Vet i och för sig inte om det betyder att den funkar, den kanske kan vara trasig ändå?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden