Hej,
Den gamla taklampan i köket, en äldre lysrörsarmatur, har blivit dålig i plasten och behöver därför bytas ut. Problemet jag har är att dosan i taket är centrerad medan den nya lampan som ska upp, en Malmbergs Sirius Mini 18W, har ingångshål för kabel ena hörnet på bottenplattan (samma på alla lämpliga armaturer jag hittat dumt nog). Lampan måste sättas upp centrerad så behöver därför dra kabel från dosan mellan lampa och tak ca 20cm, finns luftspalt på ett par cm. Tänker mig ett par Wagoklämmor i dosan för enkel anslutning till befintliga ledare och ett doslock med ledningsuttag. Frågan vilken kabel (230V) som är lämplig? Lampan blir måttligt varm, något mer än ljummen, när den är tänd. Osäker om värmetålig kabel behövs och om någon form av kabelskydd är nödvändigt? Armaturen är av aluminium, ojordad.
 
  • Undersidan av en vit elektronisk enhet med skruvar, etiketter, och gummifötter på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyckelordet här är 18W, knappt mätbart.
 
D Dilato skrev:
Nyckelordet här är 18W, knappt mätbart.
Sant, effekten är inte direkt hög, värmetålig kabel är kanske onödigt. Förslag på kabeltyp? EKRK känns lämplig men lite osäker på hur bra böjradien in i lampan blir med entrådiga ledare.
 
3g0,75 SKX kanske?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eftersom jag kopplar med det jag har som jag bedömmer lämpligt och inte bryr mig om eventuella regler skulle jag använt SKX.
Tillverkarens instruktioner är helt tokiga, vem ansluter en 18W LED-lampa med 2,5mm² kabel?

Två etiketter eller symboler, en angivande kabelstorlek "2x2.5 mm²" och en spänning "230V".
Lyssna nu för guds skull inte på mig, jag bara säger vad jag skulle gjort :geek:
 
Logad Logad skrev:
3g0,75 SKX kanske?
2g, apparaten är dubbelisolerad.:)
Tekniska specifikationer och symboler för LED-belysningsprodukter från företaget 'MALMBERGS'.
 
Tack för svaren. Efter lite fundering kom jag fram till att det rätta är att köpa någon meter RXKX 2x2,5 (TP90), värmebeständig och enligt tillverkarens rekommendationer. Fördelen är också att den är mer flexibel.
 
Den blir bra då du kan betrakta kabeln som en anslutningskabel.

Märkningen 2.5 mm² skulle jag gissa anger max ledararea som plinten i armaturen kan ta. 1.5 mm² räcker för alla normala längder och normala förutsättningar. Men jag känner inte till var dessa symboler är definierade. Det är ju en blandning av egenskaper och krav, och de ska ju inte vara tvetydiga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.