Hej alla har ett element som jag har för mig fungerade när vi flyttade in. Men som efter renovering aldrig har fungerat igen. Så vet inte om killarna kopplade det fel, om det gick sönder eller om annat är roligt.

Jag vet inte om de satte på den där saken på blåa sladden eller om den fanns innan. Har bara tre skadar ur väggen plus minus och jord men är den blåa för trefas ? Går de få ihop de ändå?

Har försökt återställa överhettningsskydd men verkar inte vara det.

Tacksam för råd innan jag slänger elementet.
Samt om det är sönder, vilket ska man köpa? Som passar elen.

Tror det är denna varianten utan timer.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/k400.pdf

• Schematisk illustration av kopplingsschema och delar av elinstallation för 400V, med färgkodning och CE-märkning, från bauhaus.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedmonterad termostat, exponerade kablar, väggfäste, kabelförbindningar, dammigt, behöver rengöras och ordnas säkert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dels har du inte plus och minus i ditt elsystem.
Det ser definitivt ut som att de kopplat fel.

Om du skiftar blå och svart fungerar det nog. Men överlåt det åt någon kunnigare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Varför är det kopplat via sockerbitar och inte via kontaktdonet i radiatordosan?

Är det elektriker som har kopplat in radiatorn?

Vem kopplade bort radiatorn?

Det är blå & brun som ska ha faserna, svart är ”pilotkabel”.

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Om det fungerade tidigare, och sitter kopplat som du beskriver det nu, så instämmer även jag i att det verkar felkopplat nu.

Du måste mäta upp vad du har i dina kablar. 400V- element ansluts normalt mellan två faser och det *kan* vara din bruna och svarta i bilden, den blå brukar vara neutral per konvention och ska inte användas i typiska 400V-element. Men blå kan även användas som fas i trefasanslutningar... inte säkert att det finns nolla framdraget. Utan att mäta kan man inte veta. Jord dvs gulgrön ser entydigt ut i fallet du visar.

Det som gör mig konfunderad är svart anslutning som benämns som "pilotkabel" i schemat för elementet, detta gör mig osäker, vet ej vad detta kan betyda.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varför är det kopplat via sockerbitar och inte via kontaktdonet i radiatordosan?

Är det elektriker som har kopplat in radiatorn?

Vem kopplade bort radiatorn?

Det är blå & brun som ska ha faserna, svart är ”pilotkabel”.

Jag är osäker hur det såg ut innan, det är inga elektriker som kopplade bort det utan snickare. Osäker vem som kopplar på de men inte elektriker. Tänkte inte på de för vi använde inte elementet då. Sen så tänkte struntsumma, nu vore de skönt med lite värme.

går de lösa utan att tillkalla elektriker ?

H Harald Blåtumme skrev:
Du måste mäta upp vad du har i dina kablar. 400V- element ansluts normalt mellan två faser och det *kan* vara din bruna och svarta i bilden, den blå brukar vara neutral per konvention och ska inte användas i typiska 400V-element. Men blå kan även användas som fas i trefasanslutningar... inte säkert att det finns nolla framdraget. Utan att mäta kan man inte veta. Jord dvs gulgrön ser entydigt ut i fallet du visar.

Det som gör mig konfunderad är svart anslutning som benämns som "pilotkabel" i schemat för elementet, detta gör mig osäker, vet ej vad detta kan betyda.
på vilket sätt skulle man kunna koppla det annars ? För alla kablar ser ju kopplade rätt ut, brun svart jord till respektive kablar.

ska testa multimetern imorgon .

Gå på kopplingsschemat på elementet. Anges att svart är "pilotkabel", oklar betydelse för mig men tycks vara anslutet till en fas som det ser ut och verkar felaktigt. Att den blåa från elementet ska anslutas till fas är däremot tydligt enligt schemat du visar och så verkar det inte vara i dagsläget.

Kolla med multimetern vad du har i kablarna som kommer från väggen, svart och brun. Jag gissar 400V mellan dessa och i så fall ska den svarta kabeln ("pilotkabeln") från elementet ersättas av den blåa kabeln från elementet, den som nu sitter pluggad med en isolerande klämma. Plugga den svarta kabeln med en isolerande klämma på motsvarande sätt som den blåa är idag.

Fairlane
Du har fått rätt svar direkt i #2.

Plus och minus har du om du använder ett system med likspänning, typ i bilen eller i en ficklampa. I huset har du växelspänning så då talar man inte om plus och minus, utan om fas (er), nolla och jord.

Ditt element vill ha två faser och jord och eventuellt en pilotkabel. Pilotkabeln används om man vill styra från en annan plats. Från väggen kommer två faser och jord.

Mäta är bra, men man måste förstå vad man mäter, innan man påbörjar mätningen. Du måste veta hur du ska ställa in multimetern och var du ska mäta. Med tanke på att du tror att du har plus och minus ser jag det som en stor risk här.

Fairlane
Om du bestämmer dig för att fixa detta själv, slå av strömmen! Det ska vara minst två säkringar.
Mäta innan och efter, men igen, det gäller att veta vad man mäter.

Bra tips där att slå av strömmen innan omkopplingar sker. Självklart för mig i liknande situationer men kanske inte självklart för alla. 400 V AC är litet annat än att koppla plus/minus i bilen tex, iofs inte att ringakta pga potentiellt extrema strömstyrkor typ vad man svetsar med.

Måste även säga att det såg litet lustigt ut med en "sockerbit" där, kanske inte vad jag väntat mig om proffs installerat. Vad säger expertisen om det?

H Harald Blåtumme skrev:
Bra tips där att slå av strömmen innan omkopplingar sker. Självklart för mig i liknande situationer men kanske inte självklart för alla. 400 V AC är litet annat än att koppla plus/minus i bilen tex, iofs inte att ringakta pga potentiellt extrema strömstyrkor typ vad man svetsar med.
Måste även säga att det såg litet lustigt ut med en "sockerbit" där, kanske inte vad jag väntat mig om proffs installerat. Vad säger expertisen om det?

Kommer testa idag , min Multimeter klarade bara 300v så ska köpa en bättre idag.

Mäta upp strömmen sen dra huvudbrytsren för har ingen aning vilken säkring elementet har.

Sedan testa med Ohm på Multimeter för att se vilka faser som ska användas. Pilotkabel som nu är inkopplad felaktigt är som påpekat förmodligen för att styra nattenstemp eller något , vilket detta element inte har.

Återkommer med resultat :)

Det låter inte helt lämpligt. Till att börja med mät INTE strömmen. Det är ju just elementet som har en styringång, det är din anläggning som inte har det implementerat.
Vad som är vad på elementet framgår tydligt på märkningen, det behöver du inte resistans mäta för att identifiera.

Jag tror att det är lämpligt att du hittar någon som kan det där.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter inte helt lämpligt. Till att börja med mät INTE strömmen. Det är ju just elementet som har en styringång, det är din anläggning som inte har det implementerat.
Vad som är vad på elementet framgår tydligt på märkningen, det behöver du inte resistans mäta för att identifiera.

Jag tror att det är lämpligt att du hittar någon som kan det där.
Förstår hur du tänker , tänkte helt enkelt bara byta blåa elementkabel till svarta från vägg så borde allt funka. När man knäpper på.

Det ja tänkte mäta var faserna är 380v. Sen bara att de faktiskt är blå och brun från element som är faser.

mer går väl inte säkerställa även för en kunnig?

Det borde vara 400 Volt och det är spänningen man mäter, inte strömmen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.