Byggahus.se

Motor kompressor

1. B
    Medlem · 40 inlägg

Bjuris

Medlem
  2. snaggletooth
    Medlem · F · 5 496 inlägg
    Riktigt kassa bilder, men är effekt och varvtal lika så ska det fungera.

3. B
    Medlem · 40 inlägg

Bjuris

Medlem
    Varvtal och effekt är samma, det jag funderade på är att på den gamla så står det DV 380V YV 660V och på den från verktygsboden ser jag bara ett Y och 400V

4. Byggglädje
    Nybyggare · Västmanland · 197 inlägg

Byggglädje

Nybyggare
    Vad har du för matning då? 400v motor snurrar på 380v också även om den blir varmare. Dock är kina motorn du kollar på bara B klass på isoleringen så det kan vara en risk. Jag lämnar det faktum att den inte uppfyller eco direktivet därhän.

5. B
    Medlem · Dalarna · 1 354 inlägg

Bjober

Medlem
    Din gamla motor var D-kopplad.
    Den nya ska Y-kopplas.
    Sen är det bara att köra.

6. blackarrow
    Elektroniktokig · 5 050 inlägg
    400V är mer rätt då vi sedan länge har ökat nätspänningen från 380V till 400V. Men skillnaden är inom felmarginalen.
    Om kompressorn har Y/D-start så kommer den motorn inte att fungera eftersom den är specad 400V vid Y-koppling. Den skulle starta om propparna håller för att sen brinna upp när den går över i deltakoppling.

Om notorn direktstartas funkar den fint.

Edit:
    Öh… det framgår ju av bilden i inlägg #1 att den gamla motorn är D-kopplad.

7. B
    Medlem · 40 inlägg

Bjuris

Medlem
    Tack för alla svar!!
    Vad är för eller nackdel att gamla motorn är D kopplad och den nya är Y kopplad?

8. B
    Medlem · Dalarna · 1 354 inlägg

Bjober

Medlem
    Om du aldrig ska/kan Y/D-starta motorn så är det ingen fördel eller nackdel.
    Din gamla motor hade den möjligheten (men nyttjades ej) men den saknas på den nya.
    Jag personligen hade gärna valt en motor med möjlighet till Y/D men jag pillar ju gärna med sånt..... har man inte behovet så spelar det ingen roll.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.