Hej, motorn på min kompressor har pajat och undrar om denna motor från verktygsboden skulle gå ersätta med, det krävs ingen y/d start på den va?
Bilder på gamla motorn.
Bilder på verktygsbodens
Bilder på gamla motorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på verktygsbodens
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt kassa bilder, men är effekt och varvtal lika så ska det fungera.
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Vad har du för matning då? 400v motor snurrar på 380v också även om den blir varmare. Dock är kina motorn du kollar på bara B klass på isoleringen så det kan vara en risk. Jag lämnar det faktum att den inte uppfyller eco direktivet därhän.
400V är mer rätt då vi sedan länge har ökat nätspänningen från 380V till 400V. Men skillnaden är inom felmarginalen.
Om kompressorn har Y/D-start så kommer den motorn inte att fungera eftersom den är specad 400V vid Y-koppling. Den skulle starta om propparna håller för att sen brinna upp när den går över i deltakoppling.
Om notorn direktstartas funkar den fint.
Edit:
Öh… det framgår ju av bilden i inlägg #1 att den gamla motorn är D-kopplad.
Om kompressorn har Y/D-start så kommer den motorn inte att fungera eftersom den är specad 400V vid Y-koppling. Den skulle starta om propparna håller för att sen brinna upp när den går över i deltakoppling.
Om notorn direktstartas funkar den fint.
Edit:
Öh… det framgår ju av bilden i inlägg #1 att den gamla motorn är D-kopplad.
Om du aldrig ska/kan Y/D-starta motorn så är det ingen fördel eller nackdel.
Din gamla motor hade den möjligheten (men nyttjades ej) men den saknas på den nya.
Jag personligen hade gärna valt en motor med möjlighet till Y/D men jag pillar ju gärna med sånt..... har man inte behovet så spelar det ingen roll.
Din gamla motor hade den möjligheten (men nyttjades ej) men den saknas på den nya.
Jag personligen hade gärna valt en motor med möjlighet till Y/D men jag pillar ju gärna med sånt..... har man inte behovet så spelar det ingen roll.
Klicka här för att svara