Hej,
Har köpt en ny termostat från Meross för att kunna styra golvvärmen i badrummet via WiFi. Är dock lite osäker på hur den ska kopplas in och tänkte dubbelkolla det med er. Sensor borde bara vara att flytta över, men frågan är hur jag ska göra med "Out"-kablarna från den gamla termostaten? Ska de in på (load) på den nya termostaten och i så fall hur vet jag om respektive kabel ska sitta på N (load) eller L (load), (kanske inte spelar någon roll?)

Tack på förhand

Gammal termostat:
Eluttag monterat i vägg med exponerade trådar och markeringar för sensor och utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny:
Elektrisk termostatmodul, Wi-Fi-funktioner, monteringsskruvar, tekniska specifikationer, träyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya ska kopplas som den g:a in på pil in (L och N) ut till slinga på pil ut (OUT) och sensor på sensor. Vad får dig att tro att den g:a sensorn passar till den nya termostaten?

E elmont skrev:
Den nya ska kopplas som den g:a in på pil in (L och N) ut till slinga på pil ut (OUT) och sensor på sensor. Vad får dig att tro att den g:a sensorn passar till den nya termostaten?
Oh, förutsatte vid köp att alla sensorer följde samma standard, men har gjort lite research nu och insett att så inte är fallet. Har mätt upp givaren som sitter monterad ner till golvet och den har runt 100kOhm, den som ingår till den nya ligger på runt 12kOhm. Känns spontant svårt att få bort den gamla givaren då den går via VP-rör ner till golvet. Man kan inte sätta ett motstånd parallelt med den gamla givaren för att få den till 12kOhm?
Finns det någon annan lösning man kan göra?
Kan man bara "fuska" och montera den nya givaren så att den sticker ut under själva termostaten och då mäter rumstempen, eller måste den monteras i golvet?

Tack!

Givaren bör sitta i golvet för annars kommer golvet växelvis att vara kallt och hett.
Är det "riktigt" utfört så ska det inte vara nått problem att byta givaren, men jag vill varna lite då det finns en hel del klåpare i farten.
Du kanske ska överväga att behålla termostaten du har eller leta efter någon som fungerar med den givare du har i golvet.
Ps
Det finns termostater som dels klarar din golvgivare och som är mer eller mindre "smarta", så du får leta.
OCH att sätta dit fasta motstånd fungerar dåligt då golvgivarens motstånd varierar beroende på temperatur.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för svaret!

Hittade efter en hel del googling att "The Thermostat has, as standard, a sensor to measure the temperature and humidity in the room, but the company also offer a secondary optional sensor to provide overheating protection" (https://homekitnews.com/2021/11/24/meross-launch-underfloor-heating-thermostat/)

Termostaten har alltså en inbyggd primär sensor som känner av rummets temperatur och värmer golvet efter den. Den externa sensorn verkar endast ha som syfte att agera överhettningsskydd.

Jag har nu kopplat in termostaten och lagt till den i Apple's homekit och den verkar värma golvet som den skall om jag höjer och sänker temperaturen. Jag skippade helt enkelt att koppla in den gamla sensorn och går bara på den inbyggda.

Tack för hjälpen!

Söktagg: Meross MTS200

BirgitS
Vi har en nVent Raychem Senz WiFi-termostat och i den kan man ställa in givarens motstånd, 6 värden mellan 2 kohm och 100 kohm enligt manualen.

Då skulle i alla fall jag försöka att få ner den nya givaren.
Fungerar det inte så kör på rumsavkänningen, fungerar det så får du en bättre reglering av ditt golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.