Bronken
Hej
Jfb går då och då senaste tiden när frostguard värmekabel är på i invattenslangen.
Kan man mäta om den är trasig utan att ta ur den? Vattnet i kranen är ganska ljummet i några sekunder vilket väl tyder på att det värmer lite väl mycket?
Det är stickpropp.

Går då och då, ligger den i slangen och genom någon metallkrok. kan även vara en liten läcka i slutändan

Bronken
Ingen krok, ser ut så här ungefär. Får väl dra ur den men då måste jag be kommunen stänga av vattnet först.
Men mätning kan man inte göra på en sådan kabel eller?

Enkel diagram över vatteninstallation med mätare, T-koppling, värme kabel och inkommande vattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom nya V-kablarna är lite svåra att mäta själva värmedelen på att isolationsmäta till jord går bra för att se om den är hel, löser JFB med proppen i så är den nog körd. Vet du hur lång den är, så köp en ny direkt och byt när dom stänger från gatan

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det går att isolationsmäta kabeln, utan att dra ut den. Men du behöver en isolationstestare (megger).

Hurpass säker kan du vara på att det är kabeln som löser jordfelsbrytaren?

Bronken
Inte 100% än. Felsökningen tar tid då den inte löser ut hela tiden.
Inkopplat så här:

(A) värmekabel till eget brunnshål.
(B) element/frostvakt i pumphuset.
(C) värmekabel till kommunala vattnet.

A och B är igång nu och har inte löst ut JFB på tre dagar. C urdragen.

Innan provade jag med A + B + C igång. Då gick JFB efter ett par dagar. Slog igång JFB men den gick efter några timmar, sen oftare och oftare. Invattnet är påtagligt varmt och så mycket ska väl inte en värmekabel värma?
(låt säga, hmm, 15-20 grader, en stund/nån halvliter)

Redigerat:
Bronken
Funderar ... om det var för mycket på samma grupp så skulle väl proppen gå, inte JFB väl?
Så det luktar väl mer fel än överbelastat?

Redigerat:
Ok med bara C inkopplat och hoppas att dom andra inte fryser under tiden, löser JFB då. Det med VV i KV är OK , om den är drift och ingen använder vatten så blir vattnet ljummet.

Bronken
Ja jag kan testa varianten med bara C också, även om det inte så kallt så det fruser sönder just nu så väntar jag med det tills det är plusgrader i alla fall.
Tack för tips

Bronken
Hej igen, jag kommer byta kabeln men har en undran - Var sitter själva termostaten på en självbegränsande värmekabel egentligen? I änden eller i början/vid skarven kall-/varm-kabel?
Jag tänker att värmekabeln går ju ner i slangen där det är ett uppvärmt rum och det kommer ju inte funka om termostaten sitter i början - det kommer vara varmt (typ 5-10 grader) hela tiden.

/K. Orkad

Bronken Bronken skrev:
Var sitter själva termostaten på en självbegränsande värmekabel egentligen?
Överallt! :)

Teknisk illustration och text som beskriver en självbegränsande värmekabel med två ledare och halvledarmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bronken
OK tack för info (även om jag inte förstod allt till 100%).
Kanske inte ens är en självbegränsande kabel jag ska ha .... ?!

Ställer frågan så här :-)
Vilken värmekabel är lämpligast att använda för att fryssäkra (pga ej tillräckligt grävdjup) inkommande kommunala vatten?
Ska sitta i inkommande slang och gärna ha stickpropp. Ca 12-15 meter behövs.

Det normala är att man använder självreglerande kabel till det. Vet inte hur mycket du inte förstod i inlägget här ovan. Men i princip så värmer den självreglerande kabeln olika mycket på olika delar av kabeln. Där det är kallt värmer den mer, där det är "varmt" värmer den inte alls.

ETL FrostGuard är en bra och beprövad produkt som jag kan rekommendera. Det som brukar "häxa" med värmekablar i vatten är att dom ibland kan börja läcka i slutändan om limmet har släppt en aning, det är ovanligt men händer ibland.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
H hempularen skrev:
där det är "varmt" värmer den inte alls.
Fel den slutar ALDRIG att värma, då måste det till en termostat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.