Hej
Jfb går då och då senaste tiden när frostguard värmekabel är på i invattenslangen.
Kan man mäta om den är trasig utan att ta ur den? Vattnet i kranen är ganska ljummet i några sekunder vilket väl tyder på att det värmer lite väl mycket?
Det är stickpropp.
Jfb går då och då senaste tiden när frostguard värmekabel är på i invattenslangen.
Kan man mäta om den är trasig utan att ta ur den? Vattnet i kranen är ganska ljummet i några sekunder vilket väl tyder på att det värmer lite väl mycket?
Det är stickpropp.
Dom nya V-kablarna är lite svåra att mäta själva värmedelen på att isolationsmäta till jord går bra för att se om den är hel, löser JFB med proppen i så är den nog körd. Vet du hur lång den är, så köp en ny direkt och byt när dom stänger från gatan
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det går att isolationsmäta kabeln, utan att dra ut den. Men du behöver en isolationstestare (megger).
Hurpass säker kan du vara på att det är kabeln som löser jordfelsbrytaren?
Hurpass säker kan du vara på att det är kabeln som löser jordfelsbrytaren?
Inte 100% än. Felsökningen tar tid då den inte löser ut hela tiden.
Inkopplat så här:
(A) värmekabel till eget brunnshål.
(B) element/frostvakt i pumphuset.
(C) värmekabel till kommunala vattnet.
A och B är igång nu och har inte löst ut JFB på tre dagar. C urdragen.
Innan provade jag med A + B + C igång. Då gick JFB efter ett par dagar. Slog igång JFB men den gick efter några timmar, sen oftare och oftare. Invattnet är påtagligt varmt och så mycket ska väl inte en värmekabel värma?
(låt säga, hmm, 15-20 grader, en stund/nån halvliter)
Inkopplat så här:
(A) värmekabel till eget brunnshål.
(B) element/frostvakt i pumphuset.
(C) värmekabel till kommunala vattnet.
A och B är igång nu och har inte löst ut JFB på tre dagar. C urdragen.
Innan provade jag med A + B + C igång. Då gick JFB efter ett par dagar. Slog igång JFB men den gick efter några timmar, sen oftare och oftare. Invattnet är påtagligt varmt och så mycket ska väl inte en värmekabel värma?
(låt säga, hmm, 15-20 grader, en stund/nån halvliter)
Redigerat:
Hej igen, jag kommer byta kabeln men har en undran - Var sitter själva termostaten på en självbegränsande värmekabel egentligen? I änden eller i början/vid skarven kall-/varm-kabel?
Jag tänker att värmekabeln går ju ner i slangen där det är ett uppvärmt rum och det kommer ju inte funka om termostaten sitter i början - det kommer vara varmt (typ 5-10 grader) hela tiden.
/K. Orkad
Jag tänker att värmekabeln går ju ner i slangen där det är ett uppvärmt rum och det kommer ju inte funka om termostaten sitter i början - det kommer vara varmt (typ 5-10 grader) hela tiden.
/K. Orkad
OK tack för info (även om jag inte förstod allt till 100%).
Kanske inte ens är en självbegränsande kabel jag ska ha .... ?!
Ställer frågan så här
Vilken värmekabel är lämpligast att använda för att fryssäkra (pga ej tillräckligt grävdjup) inkommande kommunala vatten?
Ska sitta i inkommande slang och gärna ha stickpropp. Ca 12-15 meter behövs.
Kanske inte ens är en självbegränsande kabel jag ska ha .... ?!
Ställer frågan så här
Vilken värmekabel är lämpligast att använda för att fryssäkra (pga ej tillräckligt grävdjup) inkommande kommunala vatten?
Ska sitta i inkommande slang och gärna ha stickpropp. Ca 12-15 meter behövs.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det normala är att man använder självreglerande kabel till det. Vet inte hur mycket du inte förstod i inlägget här ovan. Men i princip så värmer den självreglerande kabeln olika mycket på olika delar av kabeln. Där det är kallt värmer den mer, där det är "varmt" värmer den inte alls.
ETL FrostGuard är en bra och beprövad produkt som jag kan rekommendera. Det som brukar "häxa" med värmekablar i vatten är att dom ibland kan börja läcka i slutändan om limmet har släppt en aning, det är ovanligt men händer ibland.


