Min spishäll har 4 plattor varav 2 har slutat fungera helt plötsligt. Jag ett finsnickrat kök som förr förre säljaren beställde. Nu när jag kollar efter vart kontakten sitter till spishällen så är det ingen stickkontakt???? Har försökt fota men kommer inte åt. Snälla hjälp, vad ska jag göra?

• Kabel och träyta i smalt mellanrum. Svårdefinierbar röd föremål syns i djupet. Otydlig, mörk omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sladdar och föremål i ett trångt, dammigt utrymme mellan träpaneler och mörk bakgrund.
    Skapa konto
  • Mörkt utrymme, ser dagstidning, trådklump, trångt mellanrum mellan vägg och möbel eller konstruktion.
    Skapa konto
  • Mörk glipa med kantade föremål, kabel och trähörn; otydligt med skymd sikt.
    Skapa konto
har du kollat säkringarna

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Spishällen kan vara fast ansluten och då behövs ingen kontakt. Har du kollat så att det inte är någon säkring som har löst ut och gjort att endast hälften av plattorna fungerar?

Det är vanligt att hällar inte har en stickkontakt. Normalt ligger spisen på två enfasgrupper och borde då ha två säkringar i centralen. Kolla så att inte en av dem gått.

Det är svårt att förstå vad bilderna visar och åt vilket håll du tagit kort. Ta en bild på hela installationen. Det verkar orimligt om det inte går att koppla ur spisen utan att riva köket. De har antagligen monterat den sist när köket byggdes.

Nu kunde jag dra ut ugnen

• Öppen, oavslutad elektrisk dosa med kabelskarvar, byggarbetsplats, säkerhetsrisk, oorganiserat, väggmontage, kablar.
    Skapa konto
  • Gilla
Anders_vatskar
  • Laddar…
När ni säger säkringar, så är det proppskåpet? Jag har ett modern proppskåp så det är väl bara två lägen där? Nu har jag dragit ner 3 som ni ser. Men annars är alla uppe. Hällen står och blinkar som en 9a.

• Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare, och etiketter för installationer, i ett hem eller kontor.
    Skapa konto
Video

• Gilla
Lillefot och 2 till
  • Laddar…
Det där är en "fast" anslutningen som inte är den bästa lösningen då det saknas dragavlastning på kablarna samt skyddslock över dosan.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det där är en "fast" anslutningen som saknar dragavlastning på kablarna.
Vad betyder det då?

T
M Millevonmill skrev:
När ni säger säkringar, så är det proppskåpet? Jag har ett modern proppskåp så det är väl bara två lägen där? Nu har jag dragit ner 3 som ni ser. Men annars är alla uppe. Hällen står och blinkar som en 9a.
Kolla huvudsäkringarna i elskåpet där elmätaren ligger! Du saknar högst troligen en fas i fastigheten pga. att en porslinsäkring har utlösts.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
M Millevonmill skrev:
Vad betyder det då?
Att en klåpare har gjort inkopplingen.

• Gilla
  • Haha
Krokben och 4 till
  • Laddar…
M Millevonmill skrev:
Vad betyder det då?
Att det inte finns någon kontakt, vilket för många anslutningar är helt normalt. Dock så saknas det dragavlastning på kablarna, dvs de skall sitta fast så att man inte kan dra isär kopplingspunkten (de röda "tomtehattarna"). Sedan skall det dessutom vara ett skyddslock över dosan där kopplingspunkterna är.

Har du inte gjort något med dessa anslutningar så bör det vara en säkring som har gått och är inte alltid att den sitter i ditt säkringsskåp. Kan vara en huvudsäkring som har gått. Fungerar allt annat i lägenheten eller är det ett hus?

T Turbo_Tail skrev:
Kolla huvudsäkringarna i elskåpet där elmätaren ligger! Du saknar högst troligen en fas i fastigheten pga. att en porslinsäkring har utlösts.
Vet inte vart elmätaren sitter, är det utanför lägenheten någonstans i fastigheten då?

R roli skrev:
Att det inte finns någon kontakt, vilket för många anslutningar är helt normalt. Dock så saknas det dragavlastning på kablarna, dvs de skall sitta fast så att man inte kan dra isär kopplingspunkten (de röda "tomtehattarna"). Sedan skall det dessutom vara ett skyddslock över dosan där kopplingspunkterna är.

Har du inte gjort något med dessa anslutningar så bör det vara en säkring som har gått och är inte alltid att den sitter i ditt säkringsskåp. Kan vara en huvudsäkring som har gått. Fungerar allt annat i lägenheten eller är det ett hus?
Ja allt funkar, men samtidigt som spisen gick sönder, så började kylfrysen krångla med ojämn temperatur. Men har köpt en ny kylfrys nu så den funkar fint.

Men är detta något jag kan kalla dolt fel, eller vad gör jag. Ska jag lägga massa pengar på att göra om detta nu? Kam man få det på försäkringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.