Min spishäll har 4 plattor varav 2 har slutat fungera helt plötsligt. Jag ett finsnickrat kök som förr förre säljaren beställde. Nu när jag kollar efter vart kontakten sitter till spishällen så är det ingen stickkontakt???? Har försökt fota men kommer inte åt. Snälla hjälp, vad ska jag göra?
Spishällen kan vara fast ansluten och då behövs ingen kontakt. Har du kollat så att det inte är någon säkring som har löst ut och gjort att endast hälften av plattorna fungerar?
Det är vanligt att hällar inte har en stickkontakt. Normalt ligger spisen på två enfasgrupper och borde då ha två säkringar i centralen. Kolla så att inte en av dem gått.
Det är svårt att förstå vad bilderna visar och åt vilket håll du tagit kort. Ta en bild på hela installationen. Det verkar orimligt om det inte går att koppla ur spisen utan att riva köket. De har antagligen monterat den sist när köket byggdes.
Det är svårt att förstå vad bilderna visar och åt vilket håll du tagit kort. Ta en bild på hela installationen. Det verkar orimligt om det inte går att koppla ur spisen utan att riva köket. De har antagligen monterat den sist när köket byggdes.
Kolla huvudsäkringarna i elskåpet där elmätaren ligger! Du saknar högst troligen en fas i fastigheten pga. att en porslinsäkring har utlösts.M Millevonmill skrev:
Att det inte finns någon kontakt, vilket för många anslutningar är helt normalt. Dock så saknas det dragavlastning på kablarna, dvs de skall sitta fast så att man inte kan dra isär kopplingspunkten (de röda "tomtehattarna"). Sedan skall det dessutom vara ett skyddslock över dosan där kopplingspunkterna är.M Millevonmill skrev:
Har du inte gjort något med dessa anslutningar så bör det vara en säkring som har gått och är inte alltid att den sitter i ditt säkringsskåp. Kan vara en huvudsäkring som har gått. Fungerar allt annat i lägenheten eller är det ett hus?
Ja allt funkar, men samtidigt som spisen gick sönder, så började kylfrysen krångla med ojämn temperatur. Men har köpt en ny kylfrys nu så den funkar fint.R roli skrev:Att det inte finns någon kontakt, vilket för många anslutningar är helt normalt. Dock så saknas det dragavlastning på kablarna, dvs de skall sitta fast så att man inte kan dra isär kopplingspunkten (de röda "tomtehattarna"). Sedan skall det dessutom vara ett skyddslock över dosan där kopplingspunkterna är.
Har du inte gjort något med dessa anslutningar så bör det vara en säkring som har gått och är inte alltid att den sitter i ditt säkringsskåp. Kan vara en huvudsäkring som har gått. Fungerar allt annat i lägenheten eller är det ett hus?
Men är detta något jag kan kalla dolt fel, eller vad gör jag. Ska jag lägga massa pengar på att göra om detta nu? Kam man få det på försäkringen?