Hej!
I en tidigare tråd fick jag hjälp med att byta sladd till fotpedalen på min symaskin. Tyvärr var det inte problemet, och mitt nästa försök blir att byta ut pedalen till en annan.
Jag har inte lyckats få tag i en likadan, då maskinen (en Pfaff 95) är gammal och just Pfaff använt sig av flera olika modeller på pedaler och kontakter.

Long story short: har hittat en pedal på tradera som är till en Husqvarna 2000 (nyare än min maskin) och jag undrar om det skulle fungera att koppla den till min maskin? Det som jag funderar på är eftersom denna har fyra poler(heter det tror jag) i kontakten till symaskinen, men min har tre. (Bilder nedan för tydligheten)
Spelar det någon roll eller är det något i pedalen som då inte är gjort för att kopplas på det sätt som min gamla?
Det finns en till pedal på tradera, också till en husqvarna, men som kopplas direkt till maskinen, separat från elförsörjningen (som jag förstått det). Är det ett bättre alternativ för mig?
Och sedan rent "el-mässigt", skulle en sådan pedal fungera med min maskin enligt vad som står angivet på dem?
Märke på min symaskin:
Etikett på en symaskin från PFAFF med specifikationer och modellinformation. Grå bakgrund, metallskruvar och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min pedal under:
Svart fodral, metallbricka, text "220V", "FOR USE WITH SEWING-MACHINES", två skruvar, hand håller objektet.
Skapa konto

Hur kontakten på min nuvarande sladd ser ut, där både elförsörjning och pedalen möts i kontakten:
Hand som håller vit förlängningskabel med fyra uttag, oskyddade anslutningspunkter, grått golv i bakgrunden.
Skapa konto

Jag har alltså tänkt klippa av kontakten på nya pedalen och koppla in den i denna kontakten, för att göra det så enkelt och bra som möjligt.

Alternativ 1 på tradera:
Gamla rakapparat, sladd, rakbladshuvud, brun, silverdetaljer, ligger på bord, platt perspektiv.
Skapa konto

En etikett på en Husqvarna symaskin med tekniska detaljer: modelltyp, spänning, amperage och serienummer.
Skapa konto

Alternativ 2:
Svart hårklippare med kamliknande blad, strömkabel och stickkontakt, på grön handduk.
Skapa konto

Tacksam för alla tips och synpunkter:)
Ha en fin dag!

• Gilla
Meisam Cheraghkhani
  • Laddar…
Det är inte säkert att det fungerar alls.........allt beror ju på hur den styr hastigheten. Kan ju skilja på många sätt.

• Gilla
Loopi
  • Laddar…
Spontant låter det som du borde uppsöka någon symaskinsverkstad.
De bör kunna fixa detta i ett nafs.

Ska du grotta med detta så måste du börja med att mäta upp bef. pedal och se hur den är tänkt att fungera. Därefter jämföra det med Husqvarna-pedalen och omsätta detta till kopplingar i kontakterna.

• Gilla
Loopi
  • Laddar…
Tack för era svar.
Ja, jag tror det blir att lämna in den till proffs ändå. Hade hoppats att det var rätt enkelt det här, har läst lite att man kan byta ut en gammal pedal till en nyare, men vet inte om jag vågar mig på det.

ClasseClas
Den första pedalen har en otydlig märkning som jag tolkar som 500 ohm, den andra 550 ohm. Det är tillräckligt nära, så det borde fungera.

Men det kan finnas fler parametrar som behöver stämma.

• Gilla
Loopi
  • Laddar…
Tack för svar! Pratade just med en person på symaskinsexperten som trodde att det skulle fungera, så jag gör ett försök och återkommer med resultatet:)

Hej igen alla hjälpsamma!
Jag har beställt men inte fått hem pedalen än, men något som jag skulle vilja dubbelkolla med er är vilket som är plus och minus i kopplingen som syns på tredje bilden uppifrån. Jag har räknat med att svart=plus/ledande/brun på nyare kablar, och grå=minus/blå. Men är det så i detta fallet tror ni? Min fråga är liksom om det vanliga (eller enda) sättet när det är kopplat tillsammans såhär, att sätta ledande från båda tillsammans, och minus för sig självt? Det var min tanke i alla fall, som verkade väldigt logisk (hur ska den ena annars få ström?), men eftersom jag inte vet 100% så tänkte jag fråga er för säkerhets skull:)

När jag endast bytte själva sladden i den andra tråden så spelar det ju ingen roll så länge jag kopplar likadant som den var, men med den nya fotpedalen är det ju endast en "öppen" ände jag kommer koppla om.

Tack så mycket!
Ha en fin kväll!:)

förmodligen är det växelspänning, så det finns ingen plus eller minus.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Så med andra ord spelar det ingen roll vilken jag sätter vart?

Troligen inte om de är en gammal maskin utan elektronik. Men svårt att säga säkert utan att se hur det är konstruerat.

• Gilla
Loopi
  • Laddar…
Hej igen allihop!
Ville bara tacka för all hjälp, för nu funkar det perfekt! Det gick jättebra att byta ut befintlig pedal till den här andra:) Jag uppskattar verkligen alla tips och synpunkter ni hade.

Ha en fin vecka!

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.