El
elmont: Jag skulle använda dom här i stället. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/apparatdosor/spardosa-412065/
elmont: Ja, det är inga problem med att skarva kabeln med tex Wago221
Demmpa: När det gäller uppdelning av JFBer så bör man fördela så att ett våningsplan aldrig blir helt svart om en JFB löser ut. Man bör försöka fördela så att någon ljuspunkt kan lysa i var ände av bostaden oberoende vilken JFB som löser ut. Det kan vara skönt att slippa gå ner i källaren om en säkring/JFB för övervåningen löser ut. En fördel med flera gruppcentraler är att man
Bo.Siltberg: Ja den sa ju inte mycket. Och det saknas helt information på deras hemsida också. Den får helt enkelt inte säljas i Europa. Det går inte att säga så mycket mer.
Henningelvis: [citat] Tack. Jag har faktiskt tittat på just den där modellen. Då sätter man dit en liten normkapsling istället för brytaren antar jag som man sedan monterar den där inuti. Får jag ens göra det själv, d.v.s. räknas det som att byta en strömbrytare? Den externa givare kan jag sedan dra rakt ned i krypgrunden genom köksgolvet bredvid slangen för inkommande vatten.
Eva Nilsson-Lnder: [citat] Lösningen är väl att knacka/skrapa bort allt och börja om. Pu, så mycket arbete
jonaserik: Är all el klar och det ev fungerar, så bry dig inte, bara skruva ihop allt. Har sett värre i min dag. Inget fel med som syns.
Linnecvik: Jag har köpt en ektronisk dörrklocka med 8-12V växelström. Är det någon som vet hur den ska kopplas in? 8 st kablar (4 + 4). Transformatorn sitter i elskåpet.
fiddeaxelsson: [citat] Aa okej, med andra ord får jag be en "seriösare" grossist likt Solar eller Rexel plocka fram ett drivdon som funkar för mig! Tack för svar!
Hus-i-Sörmland: Upptäckte för övrigt att de tagit ut en avgift för tillfällig anläggning trots att huset kopplades in i november. Det underbara är att avgiften finns med tanke på att enda hindret från att koppla in är… just det VF. Det tog 1.5 år att få el pga deras slöhet, men kunden får ta smällen
elmont: [citat] Det beror på vad din summer tål men jag skulle inte summra mellan jord och fas, en del spänningsprovare löser JFB men inte alla. Kopplar du in en lampa mellan fas och jord så löser den garanterat, i alla fall om JFB är hel.
wildeside: klipp bort så att ingen koppar sticker ut, dra lite eltejp på kardelerna. Sen kan du peta in kabeln i väggen och spackla över hålen.
elmont: Och lägger man ett rör inne i väggen är det inga problem att dra in kabeln i det röret. Ps Kolla företaget här https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson
Husbuggy: [citat] Tack för dina förslag, jag tror det sista är bäst, och kan installeras snyggast!
cergod: [citat] Ja, det är ju enklast så. Enklast brukar vara bäst. Jag ska nog göra så. Lampans glaskupa/-skärm hålls fast med två metallbleck som jag tyckte nyper ganska hårt. Tänker på risken att någon drar sönder den gamla kopplingsdosan (90-tal) vid byte av glödlampa. Jag funderade därför att sätta gipsexpander och skruva fast lampan i dess ytterkant, men det finns alltid en risk
Bo.Siltberg: Ja, den kan absolut skyddsjordas. Men jag resoneras som så varför vill man det? Man slipper inte att kontrollera ledningarnas skick i armaturen för att säkerställa att den har enkel isolation efter ordning. Kanske kan man avgöra det i ändarna. Men då man har lös lampsocklarna är man väldigt nära till att dra ut och byta ledningarna. Det kan uppstå problem med att få till dubbel
lisaskywalker: Hehe man är ju bara en vanlig knegare som jobbar efter ritning
Skumpe: [citat] Vi hade jämförelser med Tjernobyl och nu har vi jämförelser med att köra ihjäl barn. Ingen ska säga att ni inte tar elsäkerhet på allvar, Byggahus.
imported_Benno: Jag fick en lång 2,5mm2 FK kvar efter att elgubbarna dragit in markkabeln genom slang till nya mätarskåpet, drygt 15 meter kanske 20. De litade inte på den befintliga tunna dragtråden i stål.
Andreas Al: Hej, Läser mycket men skriver inte mycket. Men jag skulle önska lite hjälp från alla kloka individer här på forumet: Vi bygger nytt hus med hustillverkare. Nu börjar det närma sig beställningen av elinstallationen. Vi har inte bestämt oss angående vilket hemautomatisering/smarthem vi vill ha. Så till min fråga. Vad ska man tänka på vid en nyinstallation av en elektriker om man vill
Bo.Siltberg: Vinkeljärnet jag visade bild på är 51 mm högt. Djupet eller snarare avståndet till skruvhålet i takkoppen på din lampa är betydligt lägre. Men ta och botanisera bland beslagen på närmaste bygghandel så hittar du säkert något användbart.
etompau: [citat] Flexslang kan gjutas in i betong, så den bör klarar av några decennier i marken. Det blir enklare att hantera ledarna om de går i en flexslang.
useless: [citat] Ja, under förutsättning att lampan inte ska jordas. Men de allra flesta prylar som köps i dag är dubbelisolerade och ska inte jordas.
kia2: Goda nyheter! Jag köpte säkringen på Kjell, och nu fungerar mikron igen :giggle:
Ferna: [citat] Problemet är att kunden ofta betalar 2 gånger: en gång med saltat timpris (som förklaras med att det finns extra kostnader) och en gång med extra tid. Och när jag säger detta är jag snäll eftersom tillägg på materialpriset förklaras med jobbet att köpa in och administrera detta.
etompau: [citat] Text och bild i manualen är korrigerad. [bild] [bild]