Ja, det är den lilla svarta skruven. De andra är anslutningarna för trådarna.

Som du säger så vrider du vredet till minimum och justerar sedan på skruven tills du anser att du nått rätt ljusnivå för minimum.

Kuriosa så märker jag att det är en utanpåliggande installation med synliga kablar. :)
Du kamouflera bilderna bra! ;)

//Patrik
 
Redigerat:
Jodå, dessa är utanpåliggande, skrev det i första posten, men det har väl ingen betydelse?

Ok, självklart är det skruven längst ut till höger som används för justering. De andra låter jag bli ;)

/A
 
Redigerat:
Haha Ja, men då var det ju ingen "stor" upptäckt. ;)

Vadå, finns det oisolerade skuvmejslar?? ;)

//Patrik
 
Stopp nu, de fyra metallskalleskruvarna är från vänster till höger tändfas ut, två paralellkopplade inkommande fas och en extra för att t.ex. skarva någon annan ledning (nollan t.ex.).

Justeringen lär vara den skruv som har svart plastskalle. Den sitter långt till höger och har texten "MIN" till höger om sig.

Om du rört skruven med "sinuskurva med pil genom" så har du lossat ledningen för utgående ström, då lär du behöva bryta strömmen, skruva loss hela dimmern (de två stora blanka skruvarna som tar både stjärnmejsel och plattmejsel) och titta efter så att ledningen fortfarande sitter monterad på rätt sätt!
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
men han driver ju med er.... eller?
 
Korrigerade förra inlägget, bäst att vara tydlig med vilken skruv man ska röra om någon annan läser detta i framtiden...

Patric_Hed, de här skruvmejslarna fick ligga kvar i verktygslådan den här gången ;)

/A
 
  • 5418S7596.jpg
Såhär tio år senare, nytt tips för att få loss ratten om man inte har en elektrikers nypor: Pilla dit ett mindre buntband och dra.
 
  • Vit takratt fästad med ett buntband för att enkelt dra loss den från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Nitram58 och 2 till
  • Laddar…
E
H Hirola skrev:
Såhär tio år senare, nytt tips för att få loss ratten om man inte har en elektrikers nypor: Pilla dit ett mindre buntband och dra.
Hej, där ska inte vara något buntband, kanske någon som försökt limma fast en sprucken ratt eller något, annars är det bara att dra den rakt ut.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nejdå, det är jag som pillat in buntbandet där för att få ut eländet. Gick inte med nyporna.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ett tips är att vrida till min eller max och samtidigt dra ut.

//Patrik
 
  • Gilla
Hirola
  • Laddar…
Japp, testade även detta utan resultat, men det kan hjälpa om den inte sitter så hårt som min gjorde.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag testade ovanstående förslag men har konstaterat att jag har nypor som en ål. Buntbandet fick jag inte in bakom så att jag kunde dra ut ratten.

Däremot kan jag tipsa om att linda eltejp runt ratten och dra rakt ut, gick ju hur lätt som helst utan att åsamka smärta på vare sig ratt eller sig själv...
 
Skaffa en tennisboll och ha den i fickan och kläm på den dagarna i ända så löser det problemet så småningom.(y)
 
  • Haha
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.