29 917 läst ·
27 svar
30k läst
27 svar
Hur öppna en Eljo Renova-dimmer!?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det är den lilla svarta skruven. De andra är anslutningarna för trådarna.
Som du säger så vrider du vredet till minimum och justerar sedan på skruven tills du anser att du nått rätt ljusnivå för minimum.
Kuriosa så märker jag att det är en utanpåliggande installation med synliga kablar.
Du kamouflera bilderna bra!
//Patrik
Som du säger så vrider du vredet till minimum och justerar sedan på skruven tills du anser att du nått rätt ljusnivå för minimum.
Kuriosa så märker jag att det är en utanpåliggande installation med synliga kablar.
Du kamouflera bilderna bra!
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Ja, men då var det ju ingen "stor" upptäckt. 
Vadå, finns det oisolerade skuvmejslar??
//Patrik
Vadå, finns det oisolerade skuvmejslar??
//Patrik
Stopp nu, de fyra metallskalleskruvarna är från vänster till höger tändfas ut, två paralellkopplade inkommande fas och en extra för att t.ex. skarva någon annan ledning (nollan t.ex.).
Justeringen lär vara den skruv som har svart plastskalle. Den sitter långt till höger och har texten "MIN" till höger om sig.
Om du rört skruven med "sinuskurva med pil genom" så har du lossat ledningen för utgående ström, då lär du behöva bryta strömmen, skruva loss hela dimmern (de två stora blanka skruvarna som tar både stjärnmejsel och plattmejsel) och titta efter så att ledningen fortfarande sitter monterad på rätt sätt!
Justeringen lär vara den skruv som har svart plastskalle. Den sitter långt till höger och har texten "MIN" till höger om sig.
Om du rört skruven med "sinuskurva med pil genom" så har du lossat ledningen för utgående ström, då lär du behöva bryta strömmen, skruva loss hela dimmern (de två stora blanka skruvarna som tar både stjärnmejsel och plattmejsel) och titta efter så att ledningen fortfarande sitter monterad på rätt sätt!
men han driver ju med er.... eller?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ett tips är att vrida till min eller max och samtidigt dra ut.
//Patrik
//Patrik
Jag testade ovanstående förslag men har konstaterat att jag har nypor som en ål. Buntbandet fick jag inte in bakom så att jag kunde dra ut ratten.
Däremot kan jag tipsa om att linda eltejp runt ratten och dra rakt ut, gick ju hur lätt som helst utan att åsamka smärta på vare sig ratt eller sig själv...
Däremot kan jag tipsa om att linda eltejp runt ratten och dra rakt ut, gick ju hur lätt som helst utan att åsamka smärta på vare sig ratt eller sig själv...
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

