Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Jag har just anslutit deras lösning till min som saknar display men i övrigt ska vara lika: [länk]

Nätägaren aktiverade HAN-porten på min Omnia e-meter i morse så nu har gatewayen börjat skicka ut MQTT-meddelanden. Märkligt nog får jag bara nollor på alla värden. Några tips på vad som kan vara problemet? Jag kör senaste firmware på gatewayen.

[bild]
Jag tar och svarar lite på mina egna frågor här ifall någon springer på samma fundering. Gatewayen behövde uppdateras med Svensk firmware (typ A). Uppdatering görs genom att man går in på gatewayens ip-adress och port 82 i sin webläsare (ex 192.168.2.54:82) och loggar in med user "admin" och lösenord "smartgateways" och sen är det bara att klicka sig fram. Oerhört smidigt och prisvärt Wifi-interface.

• Gilla
frja
  • Laddar…
F frja skrev:
Sorry, kör inte MQTT. Antar att du ser rimliga värden om du loggar in på web-guit?
[länk]
Yes, det stämde. Lite märkligt att värdena där såg rätt ut samtidigt som den skickade ut fel/inget på MQTT men nu är det som sagt löst.

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Yes, det stämde. Lite märkligt att värdena där såg rätt ut samtidigt som den skickade ut fel/inget på MQTT men nu är det som sagt löst.
Det beror på att vi i Sverige avviker från standarden när det gäller utdata. Nederländerna använder tex inte decimaler på strömmen.

Bokotimon Bokotimon skrev:
Det beror på att vi i Sverige avviker från standarden när det gäller utdata. Nederländerna använder tex inte decimaler på strömmen.
Det jag tyckte var märkligt var att den ändå hade rätt värden när man loggade in på den interna webservern men ändå skickades nollor på alla topics

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.