E
Hej

får snart en anläggning med solceller, växelriktare och batteri installerad i garaget och skulle vilja skärma av den lite från pilliga småbarnsfingrar och vältande krattor.

Tanken är att omgärda anläggningen med något slags maskinskydd/galler så att god ventilation bibehålls. Kanske räcker det med träreglar och nät men här på forumet kanske någon känner till en bättre lösning? Vad används i elinstallationssammanhang?

alla tips är är välkomna
 
Det där är ju uteslutande en estetisk fråga. Du kan t ex skaffa en hålplåt och lacka lite snyggt, sätta upp en hylla framför, bygga något på temat elementskydd, göra ett låsbart skåp med ventilationshål, göra en lönndörr med muralmålning och hemlig knapp för att öppna…

Så länge där inte finns exponerade spänningsförande delar är det väl bara fantasin som sätter gränser.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
E
ricebridge ricebridge skrev:
Det där är ju uteslutande en estetisk fråga. Du kan t ex skaffa en hålplåt och lacka lite snyggt, sätta upp en hylla framför, bygga något på temat elementskydd, göra ett låsbart skåp med ventilationshål, göra en lönndörr med muralmålning och hemlig knapp för att öppna…

Så länge där inte finns exponerade spänningsförande delar är det väl bara fantasin som sätter gränser.
tips på nån bra muralmålare då? :rofl:

nä, inser att det rent formellt inte behövs men samtidigt står grejerna i ett rum som används till annat. Har sett snygga gallerväggar i andra elinstallationssammanhang men vet inte vad produkterna heter. Kanske bara blir onödigt dyrt jämfört med hemmasnickrad vindsförråd-style.
 
E erimos skrev:
tips på nån bra muralmålare då? :rofl:
Absolut, har en god vän som är konstnär, inboxa mig för detaljer :)

Jag som är principiellt allergisk mot dödutrymmen tycker ju att det bästa är om skyddet kan dubblera som t ex förvaring eller upphängning av verktyg. Men i övrigt är det helt en smaksak och fråga om vad som passar just där.

(Lite bilder hade inte varit dumt :) )
 
E
ricebridge ricebridge skrev:
Absolut, har en god vän som är konstnär, inboxa mig för detaljer :)

Jag som är principiellt allergisk mot dödutrymmen tycker ju att det bästa är om skyddet kan dubblera som t ex förvaring eller upphängning av verktyg. Men i övrigt är det helt en smaksak och fråga om vad som passar just där.

(Lite bilder hade inte varit dumt :) )
kan tyvärr inte fixa bilder nu men föreställ dig ett hörn i ett garage. Betonggolv och väggar av OSB. Med bråte. Ungefär så hade en bild sett ut :). Tillgänglig yta är ca 120x120 mellan fönster på ena väggen och en ytterdörr. Ca 100x60 bör räcka för batteriet beroende på hur bra man kan ventilera.

visst är det trist med dödutrymmen men jag har ett garage på 125m2 att ta av, men bara en liten del är isolerad än så länge.

Det är mest batteriet jag vill skydda och hade det inte varit så sabla tungt hade jag ställd det i ett plåtskåp och ordnat med ventilation. Nu ska det nog helst stå på betonggolvet och vara infäst i väggen. Växelriktaren är lättare att sätta högt på en vägg.
 
E
E erimos skrev:
Hittade detta:
[länk]

kanske stökigt att beställa från Australien men min plåtslagare kanske kan bocka till något liknande.
Ja det där fixar ju en plåtis för halva priset.
Ser ut som en brevlåda med bortsågad baksida…
 
E
M mgranbom skrev:
[länk] har en del färdiga lösningar med galler men jag vet inte om det uppfyller dina önskemål.

/M

Tack, kan vara något. Svårt att hitta nån ÅF dock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.