2021 betalade jag 30kkr för att dra el i 41m2 garage. 10 uttag, 6 lampor, två uttag ute, två lampor ute, egen central i garaget, 10m matning från huset. När jag började bygget så ringde jag en elfirma (skicka PM om du bor i Skåne och vill veta vilken), ägaren kom ut och vi gick över bygget och vad som skulle göras. Jag frågade om jag kunde göra några moment, vi kom överens om att jag kunde dra flexslang, i plattan, spåra och sätta dosor i väggarna (lättbetong), etc. De skötte sedan all koppling. Sagt och gjort ett bra tag efter att initialt möte så ringde jag och sa att de kunde komma och göra installationen. Tog två dagar för en person. Men då hjälpte jag till med att dra markkabeln igenom tomröret ut till garaget.

Kostade som sagt totalt 30kkr, då la jag själv 16kkr på material (från elbutik.se), och 14kkr till elektrikern. Valde att inte ta offert utan köra löpande. I de 14kkr till elektrikern ingår det en hel del material (kabel, kopplingstråd, säkringar, jordfelsbrytare, etc). Deras materialpriser var dessutom riktigt bra, i princip samma eller lägre än vad jag fick hos online butiker (typ elbutik.se).

Så mitt tips: Om du vill göra delar själv, prata med bolaget du tänker anlita och kom överens. Vill de inte ha ett sådant upplägg, testa nästa. Sen hjälper det väl att vara förtroende ingivande, påläst och allmänt veta vad man pratar om. Kör löpande kostnad och gör installationen så lätt som möjligt, med offert är det bolaget som tar riskerna, och då saltar de garanterat lite extra. Diskutera prispålägg och prislistor på material vid första möte!

Edit: Anledningen till att jag valde att göra delar själv men inte allt var för att kommunen krävde mätintyg (isolationsprovning och jordfelsbrytartest) på installationen för slutbesked :mad:

Edit, edit, Grannen som byggde snarlikt garage 300m bort ett halvår senare slapp helt krav på mätintyg för slutbesked. Annan handläggare på kommunen... men jag är inte bitter.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Låter i högsta laget. 2020 kom en elektriker och drog ca 35-40 meter matningskabel och ny central (dock bara med en säkring). Hade fått ett uppskattat pris på ca 20 000 från två elfirmor. Det gick snabbare än väntat tydligen (jag var inte hemma när jobbet gjordes) så det slutade på 12 000. Nu har ju priserna gått upp lite och du ska ju ha lite mer grejer installerat men det är ju ganska stor skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.