Hej på er !
Söker nya säkringselement som kan ersätta dessa,
(alltså helt nya i modern tappning) det är ju det ultimata.
Har letat,hittar inga nya med horisontell fastsättning,
så jag slipper gänga nya hål diagonalt.
Finns inte det,så kanske någon ligger på några begagnade
(naturligtvis i sk fullgott skick,så mycket något begagnat
kan vara det) :rolleyes:.
räcker isf med 2 st,då den högra är intakt.
Avstånd mellan skruvarna:40 mm.
Djup på porslinet: 35 mm.
Byte av Rk, nertill servissäkringarna skall också bytas
men det har jag:D plus byte av pk som gått
sönder i servisen.
Avstängning i gatan fixar jag också.

Mvh

• Gamla, rostiga eluttag och avskalade kablar i en elektrisk panel. Behöver underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Är det gänga 2 eller gänga 3?

Har du kvar skyddsskivan som ska sitta framför allt och göra att man inte kommer åt strömförande delar?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det gänga 2 eller gänga 3?

Har du kvar skyddsskivan som ska sitta framför allt och göra att man inte kommer åt strömförande delar?
Ursäkta, gänga 2.
Skyddsskivan kvar.
Inget märke på,inte
ens Eldon på låda.

PEN-plinten skulle behöva bytas eller kopplas förbi.

• Gilla
batsan
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
PEN-plinten skulle behöva bytas eller kopplas förbi.
Jag vet,förslag, eller som du säger
förbikoppling !

Mikael_L
Ja den där modellen på säkringssocklar verkar vara lite svår att hitta idag, Elektroskandia har ingen vad jag kunde se.
Som du skriver, de flesta har fästskruvarna på diagonalen. Ev kan det passa, bara att hållaren blir lite annorlunda riktad.

Jag tycker jag känner igen de där säkringshållarna med gjuten hylsa för gängen på propphuven, jag ska kolla ifall jag har något som ligger och skrotar, jag har väl några gamla centraler som ligger i en hög i väntan på transport till sista vilan.

• Gilla
batsan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja den där modellen på säkringssocklar verkar vara lite svår att hitta idag, Elektroskandia har ingen vad jag kunde se.
Som du skriver, de flesta har fästskruvarna på diagonalen. Ev kan det passa, bara att hållaren blir lite annorlunda riktad.

Jag tycker jag känner igen de där säkringshållarna med gjuten hylsa för gängen på propphuven, jag ska kolla ifall jag har något som ligger och skrotar, jag har väl några gamla centraler som ligger i en hög i väntan på transport till sista vilan.
Ok tack !
Trist inte tillverkaren gör reservdelar som typ i detta fallet horisontell
fastsättning,blir rätt mycket extra jobb.

B batsan skrev:
Ok tack !
Trist inte tillverkaren gör reservdelar som typ i detta fallet horisontell
fastsättning,blir rätt mycket extra jobb.
Mikael_L !
Hittade du några säkringshållare som skulle passa till mig ?

Gamla centraler med vanliga säkringar har porslin och skruvarna horrisentalt, gå in till en EL-firma dom brukar ha lite skrot liggande och kan gå att plundra på elementen. Glöm inte att ra med skruvar och fiberbrickan så du har i reserv. Nollplinten lägger du en bit 10 m2 mellan överfallen så är det klart

J jonaserik skrev:
Gamla centraler med vanliga säkringar har porslin och skruvarna horrisentalt, gå in till en EL-firma dom brukar ha lite skrot liggande och kan gå att plundra på elementen. Glöm inte att ra med skruvar och fiberbrickan så du har i reserv. Nollplinten lägger du en bit 10 m2 mellan överfallen så är det klart
Jo, men måste veta att måtten är rätt direkt, så jag slipper leta.
Tack för tipset, ser om Mikael har rätt säkringselement liggandes, annars får jag ju gänga om mm,försöker undvika det.
Rensade elskrot för ett tag sedan,där låg några gamla centraler,tyvärr.

Du behöver inte tänka på måtten, det är standard på elementen mellan jacken. Det ska vara äldre central modell WU bara med en plåtlåda över. En del har så att elemeneten ska träs på montageskenan. Du är lite långt från mig annars har jag.

• Gilla
batsan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du behöver inte tänka på måtten, det är standard på elementen mellan jacken. Det ska vara äldre central modell WU bara med en plåtlåda över. En del har så att elemeneten ska träs på montageskenan. Du är lite långt från mig annars har jag.
Tack, jag kommer köpa Garo:2260420.
Sen borra och gänga om iomed diagonala
fästhål på Garo, ser inget annat sätt,eller ?

Var inne och letade efter den äldre typen, men finns visst inte,utan alla är med hålen på tvären. Så snabbast är kanske att borra. Gott om plats att jobba på . Har du det runda beröringsskyddet kvar, är det plast eller porslin

J jonaserik skrev:
Var inne och letade efter den äldre typen, men finns visst inte,utan alla är med hålen på tvären. Så snabbast är kanske att borra. Gott om plats att jobba på . Har du det runda beröringsskyddet kvar, är det plast eller porslin
Kanske bara att vrida nya elementet, så behöver jag inte borra o gänga,
men den vänstra ser lite trång ut.
Det är ett befintligt rektangulärt bakolitskydd framför.

Jag ska gå ut i C-förådet och se vad jag har och ev mått, är det runda eller fyrkantiga hål i skyddet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.