Har en 5 år gammal Siemens inbyggnadsugn HB73A4540S/04.När ugnen startar löser jordfelsbrytare ut. Har provat att koppla bort ett element åt gången och starta ugnen. När jag kopplat bort ett av övre elementen fungerade ugnen utan att jordfelsbrytare löser ut. Trodde att jag hitta felet och beställde ett nytt element. Fick samma problem med nya elementet. Testade då att koppla övre elementets anslutning på ett av de andra elementen (som fungerar om övre elementets anslutningar är bortkopplade) men då löser jordfelsbrytaren. Kan det vara reläkortet som elementen är kopplade till ? Någon som har erfarenhet av samma problem ? Interiör av en Siemens inbyggnadsugn med öppet bakstycke som visar element och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av Siemens inbyggnadsugn med fokus på anslutningar till ett element som orsakar jordfelsbrytare att utlösas.
Skapa konto
Inre av en Siemens inbyggnadsugn med synligt reläkort och elektriska anslutningar.
Skapa konto

Jag ser det som osannolikt att styrkortet skulle läcka till skyddsjord, men endast när det går ström genom ett element. Finns det ens en skyddsledare ansluten till själva kortet? Jag antar att ugnen är enfasig? Då finns ingen öppning där att nysta i. Troligen luras du av symptomet att det skulle ligga i en viss krets. Det verkar finnas 2 element över, 1 på sidan och 1 under? Den allra vanligaste orsaken är ju elementen. Alla skulle alltså behöva isolationsmätas.

Ja det stämmer att det sitter fyra element ett under ett runt fläkten och två på ovansidan. Provade med att koppla loss alla elementen. Samma resultat jfb löser så fort jag vrider på ugnen med funktionsvredet värmevredet på 0. Funderar på om det kan vara något problem i funktionsvredet men får inte till det. Varför löser jfb när alla element är bortkopplade men inte om jag har alla element utom övre uttre inkopplade. Har även provat att koppla ugnen till ett annat eluttag, samma resultat. Har även testat att belasta ugnens eluttag med hög belastning ca 3000watt under någon minut inga problem.

K Kalle kanin skrev:
Ja det stämmer att det sitter fyra element ett under ett runt fläkten och två på ovansidan. Provade med att koppla loss alla elementen. Samma resultat jfb löser så fort jag vrider på ugnen med funktionsvredet värmevredet på 0. Funderar på om det kan vara något problem i funktionsvredet men får inte till det. Varför löser jfb när alla element är bortkopplade men inte om jag har alla element utom övre uttre inkopplade. Har även provat att koppla ugnen till ett annat eluttag, samma resultat. Har även testat att belasta ugnens eluttag med hög belastning ca 3000watt under någon minut inga problem.
Har exakt samma problem med min siemens ugn! Hittade du vad felet var?

Abu elgasim Abu elgasim skrev:
Har exakt samma problem med min siemens ugn! Hittade du vad felet var?
Nej tyvärr.
Bytte ut ugnen mot en ny.

Ok, tack.

engs
HB73AA, likartat problem, ser identisk ut som bilderna från TS. Jordfelsbrytaren löser ut när jag knäpper på ugnen och vrider upp tempen, tar några sekunder, 5-10 eller så. Knäpper man bara på ugnen verkar det inte påverka.

Lossar man tamparna till värmeelementen (4st) och mäter så får jag inget genomslag till jord. Dock inte med megger, bara multimeter. Ena kabeln från element till styrkortet får jag 1,87 Mohm. Den orangea från nedre elementet till kortet.

Det låter ändå som det typiska jordfelet i värmeslingorna som uppträder vid uppvärmning. Jag har aldrig hört talas om andra fel som löser JFBn i en ugn, utan det är värmeelementen. Det kan du bekräfta när du har tamparna lösa genom att starta ugnen, under kontrollerade former.

Du kanske kanske även under kontrollerade former värma upp elementen 10-15 sek och därefter snabbt mäta resistansen.

engs
Ja du har nog rätt, skickade ut barnen först så jag vågade ha spänning på maskinen. Kopplade ur samtliga fyra element och nu löser den inte ut jordfelsbrytaren.

Ska man hämta meggern på jobbet eller koppla in en och en tro?

Du kan koppla in en och en för att eventuellt avgöra om endast den ena är trasig. Men har den gått så är nog den andra inte långt efter. Jag tänkte också att du snabbt som rackarn mäter resistansen direkt när JFBn löser för att se om du får utslag.

engs
Med fyra ovan menade jag fyra element, inte fyra tampar. Så det är en hel del att byta i sådana fall.

Testat lite nu, kopplar jag in enbart det nedersta elementet (4) går den efter kanske 2s efter att den indikerar för ”värme på”. Vilket i sin tur tar några sekunder, nog därför jag trodde det tog längre tid innan.

Kopplar jag enbart ett av de övre (1) verkar det gå bra, till jag vrider av ugnen. Då går jordfelsbrytaren.

• Handritad skiss av planlösning med numrerade rum och texten "Styrelse".
    Skapa konto
Fyra element, ok, det är kanske en 1/4 - 1/3 av vad en ny ugn kostar, såå...

Jag tror att ditt symptom tyder på att det finns en läckström i (1) som sakta växer men inte blir så stor att JFBn löser, men att JFBn reagerar på den snabba förändring av felströmmen som sker när du bryter huvudströmmen. Det är här man skulle vilja ha en läckströmstång. Givetvis har jag en sådan... Man kan även se sig omkring efter MacGyver-lösningar.

engs
Lite mer experiment på (1) så går det bra om jag drog av på tempen först, sen knäppte av på funktionsratten.
Av direkt på funktionsratten går jordfelsbrytaren direkt. Lite mysko.

Får kolla priserna på dessa två element sen göra en avvägning. Förra ägaren som satte in denna så tror den är från 2012 eller något år tidigare.
En snabbkoll på priserna för ny ugn gör en dock lite mer motiverad att försöka repa….

Samma problem här hemma med .. provade du att byta alla elementen?

@engs provade du att byta kortet? Eller blev det nåt annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.