Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Spis och ugn kommer att fungera, men du bör inte använda dem samtidigt. Du är begränsad till 16 A säkring som motsvarar 3600 W. Det är ungefär två st kokzoner samtidigt. Ugnsdelen tror jag drar ganska mycket så den ska du inte värma upp samtidigt som du använder hällen. Men har du väl värmt upp ugnen kan du köra en kokzon också. Du ska alltså försöka hålla sig under 16
24 svar · 2,9k läst
·
tommib
tommib: Du kanske skulle kolla på andra reläer. Eller på andra sidor än elbutik.se. Sagda hjälpkontakt kostar betydligt mindre på t.ex. TME https://www.tme.eu/se/en/details/esc080/contactors-accessories/hager/ Generellt är prisnivån på Hagers produkter betydligt lägre i Tyskland. Kolla på idealo.de, det är typ som prisjakt för tyska sidor.
178 svar · 36,5k läst
·
E
elmont: Schneider Electric har allt du kan behöva och dom är så stora att dom även borde finnas hos dig. Så googla på dem.
35 svar · 7,1k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det är mest för att skydda mot yttre händelser/fel i nätet lokala jordtaget kommer in vid reservkraftdrift så viktigare är att du inom din del har det så bra utfört som möjligt och det har du som sagt i ditt nya skåp. Sen får man också tänka på all parallell jordning som sker där PE kommer i kontakt med sann jord i många punkter det är inte försumbart och skulle lite
47 svar · 9,3k läst
·
Tommty
Tommty: [citat] Vet inte riktigt vad en officiell skylt är. Men skylten nere till höger berättar att installationen är avsäkrad på 25A och har 10mm2 i kabeldimension, Anledningen varför den ettiketten finns är enkelhet för elektriker och hyresvärden/BRF att få en överblick om installationen, Likaså med skylten AL3. Normalt kan en 10mm2 kabel avsäkras med max 35A.
4 svar · 1,0k läst
·
namnbyte
namnbyte: [citat] Tror definitivt detta är lösningen, har själv bråkat med samma fenomen här hemma tills vände kontakten.
55 svar · 18,6k läst
·
E
elmont: [citat] Att jorda via tex vattenledning heter "särjorda" det var nått som förekom till mitten av förra seklet och har sedan dess varit förbjudet.
55 svar · 9,3k läst
·
1
13ackman: [citat] [citat] [citat] Kablarna byter jag ut när jag hittat något att ersätta med. Har riktig press för kabelskor. Tror ingen har rört elen i denna vedklyven innan utan det är nog så den producerats. Hittat denna: https://www.clasohlson.com/se/Strömbrytare-On-Off-FA8-Cotech/p/Pr511966000 Verkar dock som jag kommer behöva hålla inne knappen vid varje klyvning?
8 svar · 4,3k läst
·
nisse123
nisse123: https://www.vattenfalleldistribution.se/globalassets/matarbyte/vattenfall-eldistribution_anvandarmanual-elmatare.pdf och scrolla ner en bit så har du allt
1 svar · 1,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Man kan ansluta EKKJn till ett CEE-uttag av denna modell, monterat på vägg eller stolpe. Tänk på att välja ett uttag som medger anslutning av utanpåliggande kabel underifrån, alternativt från baksidan. [bild]
6 svar · 3,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om man skulle teoretisera lite till kring detta, funkar det att sätta en ändhylsa på RK10 och lägga den emellan två EK10 under samma bleck? Jag är tveksam... Öht kan tre ledare av samma typ vara tveksamt. Däremot bör det funka med 1 RK10 med ändhylsa och 1 EK10 i och med att brickan kan dras åt på två sidor.
6 svar · 2,1k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Det finns två varianter av powertags, så det går att lösa. Något som däremot är bra att känna till om Wiser energimätning är att man måste ha en powertag som mäter inkommande huvudledning/eller servis och har man solceller så är inte powertagsen dubbelriktad utan den lägger ihop både förbrukning och produktion som förbrukning. Åtminstone var det så tidigare. //Patrik
5 svar · 2,7k läst
A
Anders_123: Strömbrytaren går till ett par infravärmare, jag testade och bägge funkar som de ska inget samband med det felande uttaget (hoppas jag…:)). Så här ser det ut under luckan, ingen knapp el dyl vad jag kan se.
8 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: [citat] Glöm inte bort att det ska vara en ställning som fallskydd "under" hela solcellens längd. Även den kostar 20-25 000:-
5 svar · 1,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: Vad gäller spade brukar jag använda en slungspade för att gräva ur för kabeldiken. Den är rundad i bladet framtill och går att hacka med vilket inte funkar med kabelskyffeln eftersom den är platt i framkant. Du kanske skulle komplettera med en korphacka? Använd den först och sen gräv bort det lösa materialet med skyffeln. [bild]
19 svar · 4,8k läst
·
Müssli
Müssli: Det ser ut som dosclips hade löst dina problem: https://www.elbutik.se/product.html/dosclips-till-dosor-som-saknar-fastring
11 svar · 3,1k läst
·
D
Davespruce: [citat] Yes jag förstår dessa aspekter av det men kommer lämna det som det är nu. Dock ta med kunskapen till nästa gång, tack!
55 svar · 5,6k läst
·
T
thoughtlessharvey: Något sent men här är bilden på hyllan! Effektdioderna låter dock som ett bra alternativ men är lite rädd att de syns för mycket iom att det är en glasskiva och vit vägg?
2 svar · 649 läst
·
A
Attackbävern: Det gick finfint (y)
3 svar · 1,8k läst
·
Hammare&Spik
Hammare&Spik: [citat] Bra tips! Smart :) Tack
8 svar · 1,6k läst
E
elmont: Under förutsättning att man "kör" samma effekt på samma gång på alla faserna ;)
12 svar · 2,1k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Är det kutterspån så är det enkelt att trycka igenom ett vp-rör. Kutterspån är ju nästan bara luft. Är det sågspån blir det svårare. Angående asbest så är allt möjligt i ett gammalt hus. Om man t.ex sågat till ventilationsrör av eternit där. Men "asbestkemikalier" som träskydd har du nog fått om bakfoten. Jag hittade bitar av asbestpapp i spånet, troligen från när man
10 svar · 2,4k läst
·
H
hempularen: Jag har ändrat trådens titel /moderator
6 svar · 1,5k läst
B
Bju: [citat] Tack ! , det var precis det jag undrade.
18 svar · 5,9k läst
·
E
etompau: Ja, inte lätt att svara på vad som har hänt. Kanske har du lyckats få in fukt i grejorna eller påverkat kopplingarna på något sätt Har du ett mätinstrument så är det enkelt att mäta sig fram till felet. Med 20 spottar så är det en hel del kopplingar involverat om man tittar på produktens beskrivning. Kanske något glapp/avbrott i dessa kopplingar.
1 svar · 809 läst
M
Mjolnir: Ja den slocknar när jag kopplar in en. Då förstår jag, då är det ju ingen fara. Tack :heart:
33 svar · 5,9k läst
·
H
hempularen: Beror väl lite på hur du menar med blixtrar. Det är inte ovanligt med en liten blixt precis när man sätter i en datorladdare. Det beror på att laddaren innehåller rätt stora kondensatorer som laddar upp sig. Så det blir en hög startström, väldigt kortvarigt. Men om det blixtrar i uttaget även efter insättningen, eller om man rickar lite på kontakten, då är något fel.
2 svar · 3,0k läst
L
Leif i Skåne: Börja med att lägga upp en bild på elcentralen och förteckning över säkringar, så man ser vilken säkring som löser ut.
5 svar · 2,3k läst
E
elmont: Kablar av typ RK är väl inte så bra att koppla iden typ av "kopplingsplint" du hänvisat till för att det ska bli bra bör ledningen vara solid (enkardelig). Dessutom måste "kopplingsplinten" passa till ledningens diameter, det finns lite olika. Då är det bättre att koppla med typ Wago 221
9 svar · 1,8k läst
·
E
elmont: [citat] Malmbergs 70 mm kostar ca 30:-/m + moms och har slät insida så den är het OK.
194 svar · 24,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.