B
ByggaByggahus: [citat] Oj skulle vara 5mm Japp kopplade på en DCL kontakt. Kom på att kontakten åker ju in i dosan, så det blir inte så mycket som blir i vägen. Blev rätt bra.
16 svar · 4,8k läst
·
E
elmont: Eftersom det sitter lite mer "grejer" i skåpet än bara mätaren så skulle jag föreslå ett skåp av den här typen plus ett stolpfäste samt lite säkringar, förskruvningar, trådstumpar.
4 svar · 1,4k läst
·
Raizzor
Raizzor: Ja verkar vara en sådan. Får höra av mig till Bauhaus. Finns tyvärr inga inkopplingsanvisningar. Tack för hjälpen alla.
6 svar · 1,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja visst sitter det väl två st PE (skyddsjord) ihop i toppklämman? Då är ju det som det ska! Sen kanske någon menade nollan (N, neutral) men kallade det jord, och att det är det som är den brända ledaren (nu gick det ju inte längre att se färgen). Och då satt ju N inte på ingången märkt N. Men ärligt talat spelar det ingen roll, allt kommer funka precis lika bra ändå. Utan felet
14 svar · 1,9k läst
·
RoTe
RoTe: Kan du inte använda multimeter har du heller inte grundläggande ellära. Att börja undervisa i en tråd på ett forum är inte direkt optimalt. Kolla om det inte finns någon kurs online eller så.
14 svar · 2,0k läst
L
L-E oved: [citat] jaha! det finns " Brorduktingar" här med. Det jag menade i inlägget var att mitt tack kom allt för sent, efter tipsen....
6 svar · 1,2k läst
·
E
elmont: Dåligt dragen/glappande anslutning med 99,99%säkerhet
12 svar · 2,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Anslutningskabeln till pumpen ska varken grävas ned eller klamras på väggen. Du ska i första hand montera ett uttag eller anslutningsdosa på/bredvid cementröret. Jag kan inte komma på en andrahandslösning som är klockrent godkänd.
1 svar · 981 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Hidealite har en kapsling avsedda för detta, https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-d-box Men det är ingenting speciellt med den vad jag kan se utan man kan välja vilken elcentral som helst som passar.
1 svar · 988 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Denna jalusipuck för Wiser kanske funkar. Den använder Zigbee. https://www.elbutik.se/product.html/schneider-wiser-zigbee-jalusibrytarpuck?gclid=CjwKCAjwo7iiBhAEEiwAsIxQEbKX_ymZvX3u5xmkvmstotanP3MVRJPKtRX3S4Ss7RT879_Urb20eBoCgCMQAvD_BwE Nu kan jag inte svara för hur denna pucken funkar, men om man ser hur en jalusiaktor för 230V för KNX funkar så har den två utgångar som är
30 svar · 3,8k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Helt rätt, men om alla gör vad man kan för att utöva sin konsumentmakt mot diktaturerna, som nu strävar efter att få mer makt över världshandeln, så blir det en nagel i ögat på dom. Ju fler vi är, desto hårdare slår det mot deras syften. Kina är totalt beroende av handeln med dom västliga demokratierna, se till att dom inser att vi inte accepterar deras diktatoriska
15 svar · 2,7k läst
A
Arnodt: I fasadskåpet, se bild, finns nog plats. Det monterades för ca 10 år sedan. Det sitter bara huvudsäkringar 3 st 20A, och ett 4-poligt överspänningsskydd AC, och uppe till vänster "kundens strömbrytare 40A" . Sedan sitter det bredvid kundens brytare, en 1-polig C10 automatsäkring, men vet inte vad den är till för. Det kommer att vara en elektrikare som kommer att göra eljobbet i
4 svar · 1,2k läst
·
P
peran119: Schneider hade själva felaktig information angående IP20/IP21 i sin produktbeskrivning för de Renova-produkter jag kollade på så sent som i mars i år (jag vet inte om de åtgärdat ännu). Jag fick detta svar när jag frågade vad som gällde: "det är IP21 som gäller inget annat. Så vi ska se till att ändra i dokumenten så tack för din uppmärksamhet."
14 svar · 9,8k läst
·
H
happy_sloth: Hej alla, Jag är intresserad av att ta en distansutbildning för att få den allmänna behörigheten inom el. Jag undrar om någon här har erfarenhet av olika distansutbildningar och kan rekommendera samt berätta lite om vad som var bra samt dåligt. Tack på förhand för alla svar!
0 svar · 885 läst
Line_out
Line_out: så här står det i produkt beskrivningen: Omvandlaren levereras färdig för enkelt montage till 1-fas pumpar i form av en stickkontakt. En behörig elektriker kan även modifiera frekvensomvandlaren till att fungera till en 3-fas pump Kanske inte det är pumpen som ska manipuleras med frekvensomvandlaren?
19 svar · 42,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du har kategoriskt ignorerat eller inte försökt förstå de råd och instruktioner du fått utan hittat på egna vägar trots att du saknar kunskap för det. En säkring är ett väldigt dåligt mätinstrument, så ditt test visar inte att du lyckats fördela ugnen på en fas och hällen på de två andra. Dylika trådar skulle kunna leda till rubriker i tidningen typ "hempulare med el brände
19 svar · 4,4k läst
·
prototypen
prototypen: Innan varvtalsstyrnigarna så satte man ett spjäll som reglerade flödet. Protte
52 svar · 70,9k läst
·
C
Challe777: prövade att dra ett slang rakt upp så verkar vara fritt utrymme :)
22 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: Det spelar lite roll då alla komponenter är utförda för att passa med in på undersidan och ut på översidan tex JFB och fasskenor. Rent elektriskt spelar det ingen roll utan det är bara praktiskt.
12 svar · 4,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Man kopplar - fasledaren (L1) från kökskåpan till terminalen för fas (L) i fläktens kopplingsdosa, - neutralledaren (N) från kökskåpan till terminalen för neutral (N) i fläktens kopplingsdosa, - skyddsledaren från kökskåpan till terminalen för skyddsjord ( [bild] ) i fläktens kopplingsdosa. Därefter ska man kontrollera kontinuiteten hos skyddsjord mellan fläktens kåpa och någon
1 svar · 1,8k läst
·
A
A.Barman: [citat] Hade en termostat som betedde sig likadant från och till i ca 5 år. För någon månad sedan pajade den helt så jag bytte ut den. Förutom att den lät likt din då och då så verkade den funka som den skulle.
2 svar · 2,2k läst
·
tommib
tommib: Det var just stenar och rötter jag tänkte på om kabeln sitter stumt. Då får man kanske gräva upp slangen och rätta till problemet. Om slangen är rimligt lagd och man inte öst in jord/sten i den borde kabeln inte fastna av någon annan anledning. En ispropp är väl tänkbar men osannolik så här års i Blekinge.
5 svar · 1,3k läst
K
Konungen: Det är en fas och fem st biltema lysrörsarmaturer med hf don där alla fem först lyste och dagen efter är två helt döda, har testat med andra lysrör men icket.
4 svar · 1,7k läst
Å
Åsa Nordqvist: Ok tack!!
4 svar · 858 läst
·
M
SB1
Millox: [citat] Jupp, den är det. Finns minst 11 delar som man kan hitta vissa av på nätet, nummer 10 och 11 är rätt användbara, grafiska symboler och instruktioner för kretsschema.
20 svar · 5,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det går att ordna genom att koppla om och kanske använda en extra plint, ryttare eller vad som är lämpligt. Det är vad jag menar med att jobbet inte är lämpligt utan handlag och erfarenhet. Man vill inte misslyckas med anslutningen av skyddsledare. För TN-S finns inget krav på minsta area, utan man dimensionerar som vanligt. TN-S betyder separata PE- och N-ledare. Antalet faser eller
6 svar · 1,7k läst
·
tommib
tommib: Varför behöver skåpet bytas? Om ni byter, se till att det blir tre separata skåp. Enklast så framöver...
3 svar · 1,2k läst
D
Daniel 109: Jag syftade på den som är i inlägget jag svarade på. Inte TS lamphållare, där är gängan ansluten.
17 svar · 2,8k läst
·
T
Tornhuset: Tack för svar alla! Dosan sitter stabilt, men jag gör så att jag kollar exakt mått mellan vägg och bakstycke, och sedan bygger jag på med en liten bit lämplig skiva där. Då blir allt stabilt, och jag behöver heller inte bry mig om några millimeter förhöjningsring. Märkligt att jag inte kom att tänka på det tidigare.:thinking:
21 svar · 5,6k läst
E
elmont: Tror du inte att TS löst problemet nu, sisådär 10-11 år senare?
21 svar · 14,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.