Hej.

Köpt en kåk med ett ojordat uttag per rum. Har ingen lust att riva väggar. Att fräsa in slang i väggen är inte heller någon lösning jag är särskilt förtjust i. Utanpåliggande/kulo är jag inte principiellt emot (enkelt och kan ju göras snyggt), men det är ju inte drömmen heller.

En ide jag har är att eftersom sågspånet är låst i facken i väggen och jag har rymlig vind att röra mig på.. så har jag kommit på att jag kan identifiera var jag vill ha uttag och sedan från vinden dammsuga upp allt spån i det facket för att sedan såga upp ett hål och sätta in senildosor och dra slang från takdosan i varje rum. Sedan bara hälla tillbaka spånet. Då kan jag också säkra om lite eftersom just nu ligger typ alla rum (3rok) på samma 10a säkring. Nu kan varje rum få en egen 10a.

Vad tänker byggahus om detta? Det praktiska bekymret jag har är att lista ut vad för typ av dammsugare jag ska använda. Det blir ju en hel del spån att ta upp.
 
Beroende på hur det ser ut så kan du alltid ta bort golvlister och gå med kabel där bakom.
Sen sätta rotdosor och fiska den lilla biten emellan golvlist och dosa.
 
T tograd skrev:
Vad tänker byggahus om detta? Det praktiska bekymret jag har är att lista ut vad för typ av dammsugare jag ska använda. Det blir ju en hel del spån att ta upp.
Ja, så kan man göra, om all slang läggs på den varma sidan, dvs under sågspånet.
Kan du inte bara skotta undan lite spån?
T tograd skrev:
såga upp ett hål och sätta in senildosor och dra slang från takdosan i varje rum.
Var hade du tänkt sätta senildosan? I taket eller på väggen? Om det blir utanpåliggande kabel på väggen så kan du använda kabel hela vägen. Kabeln kan ligga löst under spånet utan slang.
 
T tograd skrev:
Hej.

Köpt en kåk med ett ojordat uttag per rum. Har ingen lust att riva väggar. Att fräsa in slang i väggen är inte heller någon lösning jag är särskilt förtjust i. Utanpåliggande/kulo är jag inte principiellt emot (enkelt och kan ju göras snyggt), men det är ju inte drömmen heller.

En ide jag har är att eftersom sågspånet är låst i facken i väggen och jag har rymlig vind att röra mig på.. så har jag kommit på att jag kan identifiera var jag vill ha uttag och sedan från vinden dammsuga upp allt spån i det facket för att sedan såga upp ett hål och sätta in senildosor och dra slang från takdosan i varje rum. Sedan bara hälla tillbaka spånet. Då kan jag också säkra om lite eftersom just nu ligger typ alla rum (3rok) på samma 10a säkring. Nu kan varje rum få en egen 10a.

Vad tänker byggahus om detta? Det praktiska bekymret jag har är att lista ut vad för typ av dammsugare jag ska använda. Det blir ju en hel del spån att ta upp.
Hos mig hade det inte gått då spikreglarna för spontade väggen sitter horisontellt (i facken). Har du kollat så att du har fri väg ner?
 
Redigerat:
Är väl inte hela världen med ojordade uttag låt det vara som det är.

Om du nu inte vill ha fler än ett uttag det kan jag tänka mig kan vara lite jobbigt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, så kan man göra, om all slang läggs på den varma sidan, dvs under sågspånet.
Kan du inte bara skotta undan lite spån?

Var hade du tänkt sätta senildosan? I taket eller på väggen? Om det blir utanpåliggande kabel på väggen så kan du använda kabel hela vägen. Kabeln kan ligga löst under spånet utan slang.
Senildosor i väggen tänkte jag. Vill ha typ 2-3 fler uttag i varje rum. På vinden kan jag absolut skotta undan spånet.

Problemet är att skapa fler uttag i rummen. Från vind är det ju typ 2.5 meter spån till där jag vill ha uttaget. Får man trycka ner dold kabel utan slang i vägg? Då kanske man kan lirka ner en styv kabel genom spånet hur jag sedan gör hål i väggen för dosan utan att det rinner ut en kubik spån är väl problemet.
 
S Shylst skrev:
Är väl inte hela världen med ojordade uttag låt det vara som det är.

Om du nu inte vill ha fler än ett uttag det kan jag tänka mig kan vara lite jobbigt.
Jo det är ju det din är grejen. Vill ha många fler uttag.
 
Det går inte att bara trycka ner vp-rör genom spånet i väggen? Kanske tälja till en spetsig plugg som plöjer genom spånet.
 
T tograd skrev:
Från vind är det ju typ 2.5 meter spån till där jag vill ha uttaget.
Ah, jag ser nu, du skrev spån i vägg. Nåja, då är det ju enkelt att tömma ;)
T tograd skrev:
Får man trycka ner dold kabel utan slang i vägg?
Ja, eller ett VP-rör som föreslogs. Det är inte fel att försöka göra installationen någorlunda omdragbar. Jag tror inte allt spån kommer att rinna ut genom doshålet under manövern...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.