Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kondensatorn skapar en ström som är förskjuten i tid 90 grader mot strömmen i fasledaren. Detta gör att fläktmotorn får en knuff i rätt riktning. Utan kondensatorn startar den inte för den får ingen knuff i någon riktning, men du kan som du märkt snurra igång den för hand. Så det är främst en startkondensator för att ge motorn rätt rotationsriktning. Kondensatorn är med även
4 svar · 4,0k läst
·
Music Man
Music Man: [citat] Vilken modell blev det?
16 svar · 8,2k läst
·
H
happy_sloth: [citat] En matning till dosan med L,N,PE. Sen kan du slänga ner 2st 16mm flexslang som mynnar ut i nivå med golvet. 1st till givaren och 1st till slingan. Mvh
1 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är ju inte en plafond utan en taklampa som t.ex. kan hänga en halvmeter ovanför matbordet så det är verkligen inget problem att ta i den med ena handen samtidigt som man tar i t.ex. en skyddsjordad brödrost som står på matbordet.
6 svar · 1,6k läst
·
L
lala_Se: [citat] the rechargeable lithium ion battery is made with a 3-cell (12-volt) construction Så det borde vara lugnt utan laddning varje månad. Tack alla.
11 svar · 1,5k läst
H
hjalmarp: Tack så mycket för era svar! Jag tror det får bli nya uttag och en JFB då helt enkelt.
6 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Änden är för kort för att kunna skarva på något på riktigt sätt. Så det få bli någon "ful-lösning". Ett alternativ är att trä på en bit kabelhölje över FK-trådarna och låta kabelhölje gå in en bit (typ 1 dm) i slangen samt in i dosan. Ett alternativ kan vara att bocka till ett VP-rör som går in i stålslangen, å kapa av det i lämplig längd, å trä in det i både slangen
1 svar · 863 läst
·
F
Fideliox: Spännande fick sms imorse att de skulle skicka ut tekniker. Har inte sett någon här men nu verkar det fungera i appen iaf. Mars ligger på 1100kwh och jag kan se 300kwh i april.
6 svar · 2,3k läst
·
E
elmont: Och använd brytare med skruvanslutning i stället för snabb koppling så tjänar ni lite till, på vissa fabrikat ca 1 cm.
4 svar · 2,0k läst
M
Millox: Prova köra den med V/f-styrning med minsta frekvens på omkring 60-70 % och se om den funkar, sen kan du sänka ner tills den inte längre fungerar. Håll koll på ström och effekt under tiden du kör, så du inte överbelastar motorn eller bränner kondensatorn. Om frekvensomriktaren inte innehåller något fasurfallsskydd, eller om du kan ställa av det, kan det funka. Annars är det tyvärr
5 svar · 1,6k läst
·
tommib
tommib: Precis som elmont skriver. Helst ska också uttaget upp på 1,7 m eftersom CEE-uttag inte har något vettigt petskydd.
5 svar · 2,2k läst
·
A
Anton Pp: Härligt, då var det utrett. Tackar!
5 svar · 2,1k läst
·
D
Daniel 109: Ska det inte vara placerat så att man kan dra ut kontakten utan att flytta på vitvaran?
5 svar · 13,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, absolut att ugnen delar fas med fläkten. Men det behöver inte vara samma gruppledning eller säkringar i elcentralen. Dom delar på samma mätarsäkring. Egentligen ska du själv titta över vilka tunga förbrukare du har, och vilka av dessa du vill kunna använda samtidigt, och göra en fasfördelning efter det.
3 svar · 4,3k läst
·
E
etompau: Du behöver ett drivdon som lämnar konstantström (CC) på 350 mA, klarar belastningen från de 5 spottarna samt kan dimmas på primärsidan (230 V). Ett exempel på ett sådant. https://www.elbutik.se/product.html/designlight-d-ma18d-9-18w-350ma-dimbar?category_id=15142 Hur dimningen sedan fungerar, ja det får du se när prylarna är hopkopplade.
1 svar · 2,2k läst
Dowser4711
Dowser4711: Sätt in en renoveringsdosa och göm kopplingen i den.
8 svar · 3,1k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Det är koppar på ena sidan och tenn på den andra för aluminium.
13 svar · 4,7k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja, jäklar. Jag menade såklart fas och nolla. Huga, vilken miss
18 svar · 64,4k läst
A
aner42: [citat] Ja visst hade det varit bättre med en 3-fasladdare, det hade ju bara blivit 11A isf 32. Men tyvärr är detta den laddare som följer med bilen. Och uttaget i bilen är bara enfas. Jag tänkte väl att min fråga skulle vara av generell natur men visst Th är väldigt speciellt
17 svar · 4,3k läst
·
P
Anonymiserad 284245: [citat] Drar en ny! Tack för svar(y) [bild]
14 svar · 1,3k läst
·
E
elmont: Du måste nästan öppna centralen och titta om det finns nått anslutet på säkringen. Och någon "mysko" lösning av temperaturregleringen av en golvvärme finns det inte, så finns det golvvärme så ska det finnas en termostat som styr den. Det kan ju va så att man har skrivit ett gruppschema för hela jobbet och att det i vissa lägenheter faktiskt finns golvvärme och att man missat att
1 svar · 729 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, tyvärr, men Et1975 har rätt. Man ska inte mäta, och dra slutsatser av mätningen, om man inte förstår vad det är man mäter och hur mätinstrumentet fungerar. Jag förstår dock att detta är ofrivilligt. Du ville mäta att spänningen var borta men fick ett pip istället. Förklaringen har du fått flera gånger - instrumentet reagerar på resistansen hos lampor, TV, dator som
19 svar · 8,8k läst
·
B
Bengt65: [citat] Hittade en annan tråd som förklarar varför man gjorde så här..... https://www.byggahus.se/forum/threads/nyfiken-pa-varfoer-sockeldosa-anvaendes-i-mitt-80-tals-hus.421805/
9 svar · 4,0k läst
·
Höghus
Höghus: Jag vet inte varför jag börjat svara i fel tråd? /Höghus
2 svar · 1,7k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: Så som jag ser det måste hantverkare i mindre företag basera sin prissättning på att kunna debitera en heldag för varje anställd varje dag för att få vettig ekonomi. Och förmodligen mer än så för ensamföretagare. Så blir det t ex ett 5-timmarsuppdrag där de inte kan fylla på med ett 3-timmarsuppdrag måste de debitera tilläggskostnader på något sätt för att kompensera. Så
30 svar · 10,3k läst
Peter2400
Peter2400: Jag styr min poolpump på 480W med ett Sonoff 16A relä. Tillslag 2ggr/timme året runt och har fungerat felfritt i 6 år nu. Sonoff har en väldigt bra funktion för intervalltimer där man har möjlighet att tex. som jag har sätta start och stopp med fast tid och startdatum. Startdatum är bra när man en period inte vill ha på pumpen eller tvärt emot vill ha på den kontiurnerligt. Då
1 svar · 1,3k läst
·
E
elmont: [citat] Ring dom och fråga, annars kan vilken elfirma som helst köpa en åt dig. Jag skulle tro att alla grossister säljer dom.
11 svar · 2,0k läst
·
M
-MH-: [citat] [bild] Från länken kopierar jag in kopplingsschemat, det är nu uppdaterat så det går bra med samma fas och brytare. Jag tänker mig lösningen till höger, så jag kan ha både elgrill och svets :cool:på altanen. Är det verkligen krav på 2-polig dvärgbrytare? :thinking: Jag har en 2-fas grupp från Diazedcentralen, och tänkte bryta med 3-polig brytare (om jag hittar) för att
16 svar · 4,8k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Håller med. Så fort kabel ska dras så är det bra o använda rör så mkt så möjligt. Bara slang vid böjar. Minimum 20 mm tjocklek
42 svar · 24,3k läst
axelman
axelman: Utrymmet är en "GROVENTRÉ " med klinkers på golvet. Används också som tvättstuga och torkskåpsstuga. Huset byggt på 1950-ralet. Jag tror att vi gör som Tatja föreslog; Koppla in TM fast då i din mysiga gamla brytare. Då slipper du kravet på JFB. Även om det verkligen är något som borde installeras i din central. Vi klipper bort kontakten och skalar en kabelsnutt och skruvar kabeln
18 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.