Hej!
Jag har fått ett märkligt fel på elen.
Vissa säkringskretsar saknar el trots att inte säkringen löst ut. Det som är mest konstigt att det är likadant på båda mina centralen, både den för huset och den för garaget, som borde vara oberoende av varandra? Dom är ju säkrade med varsin säkring i huvudmätarskåpet.

I huvudmätarskåpet sitter tre säkringar varav två som det är ström på, den tredje verkar det inte vara någon ström på, men den ser hel ut.
Testade och bytte plats på säkringarna i huvudmätarskåpet men fortfarande ingen ström på den tredje, så det borde inte vara något fel på själva proppen.

Säkringen i gatan kanske isåfall gått.
Mät upp innan så du är säker sen ring in och felanmäl.

A Argastesnickaren skrev:
Säkringen i gatan kanske isåfall gått.
Mät upp innan så du är säker sen ring in och felanmäl.
Jag använde en sån här penna som lyser när det är ström och den tredje säkringen lyser inte i huvudmätarskåpet. Men det ska alltid vara ström på att tre?
Är det en fas som gått då? Kan det ge de felen jag har, att vissa säkringar inte har ström men vissa andra har det?

Kan även vara kabel-fel i serviskabeln om någon grävskopa har grävt i närheten och skadad kabeln så också en säkring löst ut i kabelskåpet vid gatan.

En "lys-penna" är ett mycket osäkert sätt att mäta. Man bör komplettera med spänningsprovare och undersöka passdelen där den tredje säkringen sitter.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En "lys-penna" är ett mycket osäkert sätt att mäta. Man bör komplettera med spänningsprovare och undersöka passdelen där den tredje säkringen sitter.
Men det ska vara ström på alla tre säkringar i huvudmätarskåpet?

Ja det ska vara spänning på alla tre mätarsäkringarna som sitter vid elmätaren till huset. Förvinner en fas kan det t.ex. bero på någon grävskopa i området. Du kanske har en riktig separat mätare för garaget som också har tre mätarsäkringar i ett eget el-abonnemang?

F Fredrik_1976 skrev:
Men det ska vara ström på alla tre säkringar i huvudmätarskåpet?
JA

Nej jag har bara ett huvudmätarskåp och sen har jag en separat central i garaget och en separat i huset.

Mät som sagt helst med en spänningsprovare i botten på passdelen där de tre mätarsäkringarna sitter om du har en godkänd spänningsprovare och vet hur man gör.

Jag har en multimeter ifrån biltema, men har ingen erfarenhet av att mäta el.
Bytt ut samtliga proppar nu, men ingen skillnad.

Multimeter får man vara försiktig med. Råkar man sätta den på strömmätning och gör en spänningsmätning kan den explodera om man har otur.

Du ska ställa in instrumentet på den högsta volten, skruva ur säkringen som är tom på el och mäta mellan botten där säkringen sitter och en metallplåt i skåpet. Du kan för att kolla, mäta i en av de andra för att se hur instrumentet reagerar. Ävensom med att det står på högsta volten, stoppa in pinnarna i ett vägguttag.
För att få absolut funktion så ta ett foto på det, så hela vredet med inställningar syns.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Multimeter får man vara försiktig med. Råkar man sätta den på strömmätning och gör en spänningsmätning kan den explodera om man har otur.
Men med de fel jag har och att spännings pennan inte lyser på ena huvudsäkringen men på de andra två, är det inte rätt klart att en fas inte fungerar? Kan väl inte vara så mycket annat? Det är sådana här gamla porslinsäkringar, pennan brukar funka rätt bra att testa med på dom tycker jag, men jag är ju ingen expert.

Lyser pennan så är det spänning på. Lyser inte pennan kan det finnas spänning ändå. Hur såg passdelen ut i botten där den tredje säkringen sitter? Bränd? Skadad? Felanmäl till elnätsägaren. De brukar ha jour.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.