7 384 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Ingen el trots att ingen säkring gått
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Hej!
Jag har fått ett märkligt fel på elen.
Vissa säkringskretsar saknar el trots att inte säkringen löst ut. Det som är mest konstigt att det är likadant på båda mina centralen, både den för huset och den för garaget, som borde vara oberoende av varandra? Dom är ju säkrade med varsin säkring i huvudmätarskåpet.
I huvudmätarskåpet sitter tre säkringar varav två som det är ström på, den tredje verkar det inte vara någon ström på, men den ser hel ut.
Testade och bytte plats på säkringarna i huvudmätarskåpet men fortfarande ingen ström på den tredje, så det borde inte vara något fel på själva proppen.
Jag har fått ett märkligt fel på elen.
Vissa säkringskretsar saknar el trots att inte säkringen löst ut. Det som är mest konstigt att det är likadant på båda mina centralen, både den för huset och den för garaget, som borde vara oberoende av varandra? Dom är ju säkrade med varsin säkring i huvudmätarskåpet.
I huvudmätarskåpet sitter tre säkringar varav två som det är ström på, den tredje verkar det inte vara någon ström på, men den ser hel ut.
Testade och bytte plats på säkringarna i huvudmätarskåpet men fortfarande ingen ström på den tredje, så det borde inte vara något fel på själva proppen.
Säkringen i gatan kanske isåfall gått.
Mät upp innan så du är säker sen ring in och felanmäl.
Mät upp innan så du är säker sen ring in och felanmäl.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Jag använde en sån här penna som lyser när det är ström och den tredje säkringen lyser inte i huvudmätarskåpet. Men det ska alltid vara ström på att tre?A Argastesnickaren skrev:
Är det en fas som gått då? Kan det ge de felen jag har, att vissa säkringar inte har ström men vissa andra har det?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Ja det ska vara spänning på alla tre mätarsäkringarna som sitter vid elmätaren till huset. Förvinner en fas kan det t.ex. bero på någon grävskopa i området. Du kanske har en riktig separat mätare för garaget som också har tre mätarsäkringar i ett eget el-abonnemang?
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Nej jag har bara ett huvudmätarskåp och sen har jag en separat central i garaget och en separat i huset.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Jag har en multimeter ifrån biltema, men har ingen erfarenhet av att mäta el.
Bytt ut samtliga proppar nu, men ingen skillnad.
Bytt ut samtliga proppar nu, men ingen skillnad.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du ska ställa in instrumentet på den högsta volten, skruva ur säkringen som är tom på el och mäta mellan botten där säkringen sitter och en metallplåt i skåpet. Du kan för att kolla, mäta i en av de andra för att se hur instrumentet reagerar. Ävensom med att det står på högsta volten, stoppa in pinnarna i ett vägguttag.
För att få absolut funktion så ta ett foto på det, så hela vredet med inställningar syns.
För att få absolut funktion så ta ett foto på det, så hela vredet med inställningar syns.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Men med de fel jag har och att spännings pennan inte lyser på ena huvudsäkringen men på de andra två, är det inte rätt klart att en fas inte fungerar? Kan väl inte vara så mycket annat? Det är sådana här gamla porslinsäkringar, pennan brukar funka rätt bra att testa med på dom tycker jag, men jag är ju ingen expert.J Josth skrev:
Lyser pennan så är det spänning på. Lyser inte pennan kan det finnas spänning ändå. Hur såg passdelen ut i botten där den tredje säkringen sitter? Bränd? Skadad? Felanmäl till elnätsägaren. De brukar ha jour.
