Släpper klockströmbrytaren ut någon spänning? Ser ut som om den endast är på varje dag mellan 11:30-15:30 och nu är klockan på uret typ 17:20. Vilket jag tolkar som om klockströmbrytaren har brutit spänningen eller är det tvärt om så att spänningen alltid är på utom mellan tiderna enligt ovan?

• Gilla
Isabl
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Där har du kontaktor med motorskydd, motorskyddet är överst.
På nedre vänstra kanten på motorskyddet är det en svart knapp, tryck in den så återställs motorskyddet.
Jag testade trycka på den, hände dessvärre inget, eller ingen motor som hoppade igång. Finns det något annat jag kan testa?

Nu funkar det! Tack för hjälpen!

R roli skrev:
Släpper klockströmbrytaren ut någon spänning? Ser ut som om den endast är på varje dag mellan 11:30-15:30 och nu är klockan på uret typ 17:20. Vilket jag tolkar som om klockströmbrytaren har brutit spänningen eller är det tvärt om så att spänningen alltid är på utom mellan tiderna enligt ovan?
Om klockan används eller inte beror (troligen) på hur vredet på dörren står, tycker att det står följande på skylten på dörren (andra tråden),
Från, tariff, dag & natt

I Isabl skrev:
Nu funkar det! Tack för hjälpen!
Och vad gjorde ni för att få det att fungera?

R roli skrev:
Och vad gjorde ni för att få det att fungera?
Hittade motorskyddet/knappen, tryckte på knappen, pillade med tidtagarur och så hoppade den igång till slut.

Sambon avfärdade tidigt det stället där vi till slut hittade motorskyddet, för han redan hade varit där och tryckt och därför sade att felet måste vara någon annanstans. Därför fokuserade jag inte där heller och visste inte det fanns motorskydd eller en knapp där.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att du skapat fler trådar om ditt vatten och värmesystem. Man bör läsa samtliga för att förstå sammanhanget.
Kanske ska du tänka på att fortsätta i befintliga trådar för att få bästa hjälp i fortsättningen, eller hänvisa till gamla trådar.
Såg även rådet att riva ut allt och bygga nytt. Tycker kanske inte det lät så vettigt. Det är oerhört mycket pengar och tid investerat i din anläggning och jag tycker den ser hyffsat lättöverskådlig ut. Absolut något som någon med tekniska kunskaper och rätt information ska kunna få att fungera.
Ett tips är att följa ledningar, slangar och rör för att få ett sammanhang hur det fungerar. Märk upp med färglada pilar vad som är varmvatten, kallvatten, poolvatten mm och i vilken riktning vattnet flyter.
Googla och läs tillverkarens inkopplingsanvisningar för tex en pump så får ni se hur det brukar kopplas.
Likadant med elen. Märk upp eller rita upp systemet så att ni förstår vad som är vad i pumphuset. Det kommer spara massor av tid och pengar nästa gång något slutar att fungera.
Vid en första anblick ser det oerhört komplicerat ut men om man sorterar ut varje enskild krets i systemet (tex kallvatten) så blir det inte lika komplicerat.

I Isabl skrev:
Hittade motorskyddet/knappen, tryckte på knappen, pillade med tidtagarur och så hoppade den igång till slut.
Har ni tidigare vridit på brytaren på dörren till skåpet där urverket sitter?

Exakt vad står det på skylten vid brytaren?
Vad står brytaren på?

Eftersom kontaktor/motorskydd, tidurstyrning, arbetsbrytare är återanvändt från tidigare oljepanna så kommer följande fråga,
Vill ni styra poolpumpen via tiduret eller vill ni starta/stoppa pumpen helt manuellt?
Vilket som så är det egentligen brytaren på skåpet som är manöverbrytaren i dagsläget.

Vill ni bara styra pumpen manuellt så är det bud på att byta ut alla tre låderna till en enda motorskyddsbrytare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag ser att du skapat fler trådar om ditt vatten och värmesystem. Man bör läsa samtliga för att förstå sammanhanget.
Kanske ska du tänka på att fortsätta i befintliga trådar för att få bästa hjälp i fortsättningen, eller hänvisa till gamla trådar.
Såg även rådet att riva ut allt och bygga nytt. Tycker kanske inte det lät så vettigt. Det är oerhört mycket pengar och tid investerat i din anläggning och jag tycker den ser hyffsat lättöverskådlig ut. Absolut något som någon med tekniska kunskaper och rätt information ska kunna få att fungera.
Ett tips är att följa ledningar, slangar och rör för att få ett sammanhang hur det fungerar. Märk upp med färglada pilar vad som är varmvatten, kallvatten, poolvatten mm och i vilken riktning vattnet flyter.
Googla och läs tillverkarens inkopplingsanvisningar för tex en pump så får ni se hur det brukar kopplas.
Likadant med elen. Märk upp eller rita upp systemet så att ni förstår vad som är vad i pumphuset. Det kommer spara massor av tid och pengar nästa gång något slutar att fungera.
Vid en första anblick ser det oerhört komplicerat ut men om man sorterar ut varje enskild krets i systemet (tex kallvatten) så blir det inte lika komplicerat.
Tack för din input. Pusslet som du pratar om att lägga, har minst sagt redan påbörjats, och gjort i princip allt du beskriver. Mina av deäldre trådarna är passé, men att förstå vad man gör efter ett strömavbrott och var man ska göra det - det var nytt. Och förståelse för el har jag minst sagt försökt googla mig till, med mixat resultat.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
I Isabl skrev:
men att förstå vad man gör efter ett strömavbrott och var man ska göra det - det var nytt.
Var det ett strömavbrott som fick den att stanna? Jag trodde det var säkringen till en fas som gick och motorskyddet löste ut för att skydda motorn mot osymmetrisk belastning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.